Bakalářská práce se věnuje přípravě rodin k pěstounské péči na přechodnou dobu z odliš-ného pohledu a to z hlediska laické přípravy v rámci své vlastní rodiny a blízkého okolí. Teoretická část se zaměřuje na důležitost rodiny a její funkce, adaptací rodiny, náhradní rodinou péči a jejími formami. Třetí kapitola se věnuje samotné přípravě k pěstounské péči a k příchodu dítěte do rodiny.
V rámci této práce je veden výzkum kvalitativně. Sběr dat byl realizován polo-strukturovanými rozhovory s pěti pěstounskými rodinami na přechodnou dobu ve Zlínském kraji. Cílem výzkumu je zjistit, jak se rodina připravuje na příchod dítěte do pěstounské péče na přechodnou dobu. Zjištěné poznatky mohou pomoci budoucím pěstounům, kteří o této formě náhradní péče uvažují.
Anotace v angličtině
The thesis is devoted to prepare the families for the foster care for a transitional period from a different point of view, and in the terms of general training within their own fami-lies and close vicinity. The theoretical part focuses on the importance of the family and its function, an adaptation of the family, the replacement family care and its forms. The third chapter deals with the preparation for the foster care and to the arrival of the child in the family. In the framework of this work the research is guided qualitatively. The data collec-tion was carried out by semi structured talks with five foster families for a transitional pe-riod in the Zlín region. The aim of the research is to find out how the family is preparing for the arrival of a child in the foster care for a transitional period. All the findings may help future fosters, who are about this form of alternative care.
Klíčová slova
rodina, pěstounská péče na přechodnou dobu, náhradní rodinná výchova
Klíčová slova v angličtině
family, foster care for a temporary period, substitute family upbringing.
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje přípravě rodin k pěstounské péči na přechodnou dobu z odliš-ného pohledu a to z hlediska laické přípravy v rámci své vlastní rodiny a blízkého okolí. Teoretická část se zaměřuje na důležitost rodiny a její funkce, adaptací rodiny, náhradní rodinou péči a jejími formami. Třetí kapitola se věnuje samotné přípravě k pěstounské péči a k příchodu dítěte do rodiny.
V rámci této práce je veden výzkum kvalitativně. Sběr dat byl realizován polo-strukturovanými rozhovory s pěti pěstounskými rodinami na přechodnou dobu ve Zlínském kraji. Cílem výzkumu je zjistit, jak se rodina připravuje na příchod dítěte do pěstounské péče na přechodnou dobu. Zjištěné poznatky mohou pomoci budoucím pěstounům, kteří o této formě náhradní péče uvažují.
Anotace v angličtině
The thesis is devoted to prepare the families for the foster care for a transitional period from a different point of view, and in the terms of general training within their own fami-lies and close vicinity. The theoretical part focuses on the importance of the family and its function, an adaptation of the family, the replacement family care and its forms. The third chapter deals with the preparation for the foster care and to the arrival of the child in the family. In the framework of this work the research is guided qualitatively. The data collec-tion was carried out by semi structured talks with five foster families for a transitional pe-riod in the Zlín region. The aim of the research is to find out how the family is preparing for the arrival of a child in the foster care for a transitional period. All the findings may help future fosters, who are about this form of alternative care.
Klíčová slova
rodina, pěstounská péče na přechodnou dobu, náhradní rodinná výchova
Klíčová slova v angličtině
family, foster care for a temporary period, substitute family upbringing.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti náhradní rodinné péče, pěstounské péče na přechodnou dobu a vlivu prostředí na jedince.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti náhradní rodinné péče, pěstounské péče na přechodnou dobu a vlivu prostředí na jedince.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CAMERON Seán a MAGINN Colin. Cesta k pozitivním výsledkům u dětí v náhradní péči. Praha: Národní ústav pro vzdělávání; Togga, 2012. ISBN 978-80-87652-61-9.
MATĚJÍČEK, Zdeněk. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-637-3.
NECKAŘ, Petr. Adopce a pěstounská péče, aneb, jak na to. Hradec Králové: Edice Radnice; č. 3, 2009. ISBN 978-80-904264-4-3.
PURVIS Karyn B., CROSS David R., SUNSHINE Wendy Lyons. Dítě v nové rodině. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4535-0.
ŠVAŘÍČEK Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN: 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
CAMERON Seán a MAGINN Colin. Cesta k pozitivním výsledkům u dětí v náhradní péči. Praha: Národní ústav pro vzdělávání; Togga, 2012. ISBN 978-80-87652-61-9.
MATĚJÍČEK, Zdeněk. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-637-3.
NECKAŘ, Petr. Adopce a pěstounská péče, aneb, jak na to. Hradec Králové: Edice Radnice; č. 3, 2009. ISBN 978-80-904264-4-3.
PURVIS Karyn B., CROSS David R., SUNSHINE Wendy Lyons. Dítě v nové rodině. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4535-0.
ŠVAŘÍČEK Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN: 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska práce, dále se věnovala praktické části, kde uvedla metodologii výzkumu a jeho realizaci. Stěžejní část tvořila prezentace výsledků výzkumu. Dále studentka odpovídala na otázky k obhajobě. Dr. Skarupská se doptávala na dílčí výzkumné otázky.