Bakalářská práce se zabývá činností školních metodiků prevence a zkoumá prevenci ve školním prostředí. První, teoretická část je rozdělena do tří kapitol. První kapitola se zaměřuje na prevenci, druhá pojednává o systému školské primární prevence a třetí se zabývá prací školního metodika prevence a tvorbou minimálního preventivního programu. Navazující praktická část se pomocí kvalitativního výzkumného šetření zaměřuje na práci školních metodiků prevence. Úkolem výzkumné metody je pomocí rozhovorů zjistit, jak metodici provádějí prevenci na škole, a jak předcházejí vzniku rizikového chování na základních školách.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the activities of prevention methodologists at schools and explores prevention in the school environment. The thesis is divided into two parts. The first, theoretical part consists of three sections. The first section focuses on prevention, the next one deals with the system of school primary prevention, and the third one explores the work of prevention methodologist at school and the creation of minimal preventive programme. The following practical part focuses on the work of prevention methodologists at school using the qualitative research. The aim of the research method is, using interviews, to discover how implement prevention at school, and how to prevent formation of risk behaviour.
Klíčová slova
Prevence, primární prevence, školní metodik prevence, minimální preventivní program, rizikové chování
Bakalářská práce se zabývá činností školních metodiků prevence a zkoumá prevenci ve školním prostředí. První, teoretická část je rozdělena do tří kapitol. První kapitola se zaměřuje na prevenci, druhá pojednává o systému školské primární prevence a třetí se zabývá prací školního metodika prevence a tvorbou minimálního preventivního programu. Navazující praktická část se pomocí kvalitativního výzkumného šetření zaměřuje na práci školních metodiků prevence. Úkolem výzkumné metody je pomocí rozhovorů zjistit, jak metodici provádějí prevenci na škole, a jak předcházejí vzniku rizikového chování na základních školách.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the activities of prevention methodologists at schools and explores prevention in the school environment. The thesis is divided into two parts. The first, theoretical part consists of three sections. The first section focuses on prevention, the next one deals with the system of school primary prevention, and the third one explores the work of prevention methodologist at school and the creation of minimal preventive programme. The following practical part focuses on the work of prevention methodologists at school using the qualitative research. The aim of the research method is, using interviews, to discover how implement prevention at school, and how to prevent formation of risk behaviour.
Klíčová slova
Prevence, primární prevence, školní metodik prevence, minimální preventivní program, rizikové chování
Rešerše odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rizikového chování a realizace preventivních programů na základních školách.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku na základních školách.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Rešerše odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rizikového chování a realizace preventivních programů na základních školách.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku na základních školách.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FIELDOVÁ, Evelyn M. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. Praha: Ikar, 2009. ISBN 978-80-249-1176-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
POKORNÝ, Vratislav, Jana TELCOVÁ a Anton TOMKO. Prevence sociálně patologických jevů: manuál praxe. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003. ISBN 80-86568-04-0.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
Seznam doporučené literatury
FIELDOVÁ, Evelyn M. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. Praha: Ikar, 2009. ISBN 978-80-249-1176-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
POKORNÝ, Vratislav, Jana TELCOVÁ a Anton TOMKO. Prevence sociálně patologických jevů: manuál praxe. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003. ISBN 80-86568-04-0.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala teoretická východiska práce, dále představila praktickou část bakalářské práce a uvedla realizaci i výsledky výzkumného šetření. Následně studentka prezentovala doporučení pro praxi a odpovídala na otázky k obhajobě.