Bakalářská práce se zabývá edukací selfmonitoringu u osob s diabetes mellitus.
Teoretická část se zabývá charakteristikou diabetu 2. typu, selfmonitoringem a edukací diabetu. Praktická část zahrnuje vlastní průzkumné šetření v Diabetologické a interní ambulanci MUDr. Karla Křena v Hodoníně pomocí kvalitativní metody polostrukturovaného rozhovoru a přímého pozorování zaměřeného na zjištění vědomostí a dovedností z oblasti selfmonitoringu glykemie, včetně reagování vybraných probandů na výsledky měření. Také jsme zjišťovali, zda jsou probandi dostatečně vybaveni pomůc-kami a kdo probandy edukoval v této oblasti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the self-monitoring of education in patients with diabetes mellitus. The teoretical part discusses the characteristics of the second type of diabetes mellitus, self-monitoring and education. The practical part concentrates on a reseach carried out in a diabetolog and intern surgery od MUDr. Karel Křen in Hodonín. This was done throughout the qualitative method of half-constructed dialogues as well as direct ob-servations aimed at the detection of knowledge and skills from the fields of glycaemia self-monitoring, the reaction of the selected probands included. The author has also been trying to find out whether the probands have the sufficient number of aids and who has educated them in this area.
Bakalářská práce se zabývá edukací selfmonitoringu u osob s diabetes mellitus.
Teoretická část se zabývá charakteristikou diabetu 2. typu, selfmonitoringem a edukací diabetu. Praktická část zahrnuje vlastní průzkumné šetření v Diabetologické a interní ambulanci MUDr. Karla Křena v Hodoníně pomocí kvalitativní metody polostrukturovaného rozhovoru a přímého pozorování zaměřeného na zjištění vědomostí a dovedností z oblasti selfmonitoringu glykemie, včetně reagování vybraných probandů na výsledky měření. Také jsme zjišťovali, zda jsou probandi dostatečně vybaveni pomůc-kami a kdo probandy edukoval v této oblasti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the self-monitoring of education in patients with diabetes mellitus. The teoretical part discusses the characteristics of the second type of diabetes mellitus, self-monitoring and education. The practical part concentrates on a reseach carried out in a diabetolog and intern surgery od MUDr. Karel Křen in Hodonín. This was done throughout the qualitative method of half-constructed dialogues as well as direct ob-servations aimed at the detection of knowledge and skills from the fields of glycaemia self-monitoring, the reaction of the selected probands included. The author has also been trying to find out whether the probands have the sufficient number of aids and who has educated them in this area.
Studium odborné literatury a zdrojů.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti diabetologie, selfmonitoringu a edukace v diabetologii.
Příprava metodiky průzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou pozorování a rozhovoru.
Analýza, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků, jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a zdrojů.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti diabetologie, selfmonitoringu a edukace v diabetologii.
Příprava metodiky průzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou pozorování a rozhovoru.
Analýza, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků, jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
CZUPRYNIAK, Leszek, et al. Self-Monitoring of Blood Glucose in Diabetes: From Evidence to Clinical Reality in Central and Eastern Europe-Recommendations from the International Central-Eastern European Expert Group. Diabetes Technology, 2014, vol. 16, no. 7, p. 460-475. DOI: 10.1089/dia.2013.0302. ISSN 1520-9156.
JIRKOVSKÁ, Alexandra. Jak (si) kontrolovat a zvládat diabetes: manuál pro edukaci diabetiků. 1. vydání. Praha: Mladá fronta, 2014. 400 s. Lékař a pacient. ISBN 978-80-204-3246-9.
KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelská péče v diabetologii. 1. vydání. Praha: Grada, 2015. 204 stran. ISBN 978-80-247-5367-6.
LEBL, Jan, Štěpánka PRŮHOVÁ a Zdeněk ŠUMNÍK. Abeceda diabetu. 4. přepracované a rozšířené vydání. Praha: Maxdorf, 2015. 286 stran. ISBN 978-80-7345-438-8.
PSOTTOVÁ, Jana. Praktický průvodce cukrovkou: co byste měli vědět o diabetu. Praha: Maxdorf, 2012. 126 s. ISBN 978-80-7345-279-7.
Seznam doporučené literatury
CZUPRYNIAK, Leszek, et al. Self-Monitoring of Blood Glucose in Diabetes: From Evidence to Clinical Reality in Central and Eastern Europe-Recommendations from the International Central-Eastern European Expert Group. Diabetes Technology, 2014, vol. 16, no. 7, p. 460-475. DOI: 10.1089/dia.2013.0302. ISSN 1520-9156.
JIRKOVSKÁ, Alexandra. Jak (si) kontrolovat a zvládat diabetes: manuál pro edukaci diabetiků. 1. vydání. Praha: Mladá fronta, 2014. 400 s. Lékař a pacient. ISBN 978-80-204-3246-9.
KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelská péče v diabetologii. 1. vydání. Praha: Grada, 2015. 204 stran. ISBN 978-80-247-5367-6.
LEBL, Jan, Štěpánka PRŮHOVÁ a Zdeněk ŠUMNÍK. Abeceda diabetu. 4. přepracované a rozšířené vydání. Praha: Maxdorf, 2015. 286 stran. ISBN 978-80-7345-438-8.
PSOTTOVÁ, Jana. Praktický průvodce cukrovkou: co byste měli vědět o diabetu. Praha: Maxdorf, 2012. 126 s. ISBN 978-80-7345-279-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka po prezentaci svoji práce reagovala na otázky z posudků a v rámci diskuse s členy komise. Ty zněli následovně: Jaké byste navrhla doporučení pro praxi obecně a pro danou ambulanci co se týká další edukace v selfmonitoringu starších pacientů? Uveďte studie, práce s podobnou tematikou (nemusí jít o rozhovory). Která část výzkumu vám přišla nejtěžší? (dr. Kudlová) Kde může získat všeobecná sestra příslušné znalosti/vzdělání/ k edukaci pacientů s diabetem mellitem?) Komise byla s reakcemi studentky spokojena.