Tato diplomová práce se zabývá možnostmi využití multimediálních nástrojů ve výuce programování na střední škole. Cílem práce je navrhnout vhodnou výukovou metodu pro konkrétní předmět orientovaný na zvládnutí základních znalostí programování v jazyce JAVA na střední škole Creative Hill College ve Zlíně. Teoretická část práce popisuje multimédia a výukové metody využitelné při výuce programovacích předmětů. V praktické části práce je nejdříve provedena analýza současných výukových metod informatických předmětů na střední škole Creative Hill College. Tato analýza je provedena jednak z pohledu používaných výukových metod a jednak z pohledu multimediální podpory. Jádrem práce je pak návrh výukové metody s multimediální podporou pro konkrétní předmět "Programování". V rámci tohoto návrhu jsou vytvořeny všechny multimediální materiály, které jsou následně využity při reálné výuce. Navržená výuková metoda byla po realizaci zhodnocena formou dotazníkového šetření. Respondenty jsou samotní žáci, kteří absolvovali předmět, uskutečňovaný inovovanou výukovou metodou.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the possibilities of using multimedia tools in the teaching of pro-gramming class in high school. The aim of this thesis is to propose a suitable teaching method for a specific subject which is orientated on mastering basic knowledge of Java programming in high school Creative Hill College in Zlín. The theoretical part describes multimedia and teaching methods that could be used in subjects of programming. In the practical part involves at the first analysis of current teaching methods of informatics subjects at high school Creative Hill College. This analysis is performed both from the perspective of used teaching methods and also from the perspective multimedia support. The main goal of the thesis is propose teaching methods with multimedia support for a specific subject "Programming". Within this proposal are created all the multimedia materials that are used in a real lessons. After implementation of the proposed teaching method was this method eva-luated by questionnaire. Respondents are students who attended the lessons with innovative teaching methods.
Tato diplomová práce se zabývá možnostmi využití multimediálních nástrojů ve výuce programování na střední škole. Cílem práce je navrhnout vhodnou výukovou metodu pro konkrétní předmět orientovaný na zvládnutí základních znalostí programování v jazyce JAVA na střední škole Creative Hill College ve Zlíně. Teoretická část práce popisuje multimédia a výukové metody využitelné při výuce programovacích předmětů. V praktické části práce je nejdříve provedena analýza současných výukových metod informatických předmětů na střední škole Creative Hill College. Tato analýza je provedena jednak z pohledu používaných výukových metod a jednak z pohledu multimediální podpory. Jádrem práce je pak návrh výukové metody s multimediální podporou pro konkrétní předmět "Programování". V rámci tohoto návrhu jsou vytvořeny všechny multimediální materiály, které jsou následně využity při reálné výuce. Navržená výuková metoda byla po realizaci zhodnocena formou dotazníkového šetření. Respondenty jsou samotní žáci, kteří absolvovali předmět, uskutečňovaný inovovanou výukovou metodou.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the possibilities of using multimedia tools in the teaching of pro-gramming class in high school. The aim of this thesis is to propose a suitable teaching method for a specific subject which is orientated on mastering basic knowledge of Java programming in high school Creative Hill College in Zlín. The theoretical part describes multimedia and teaching methods that could be used in subjects of programming. In the practical part involves at the first analysis of current teaching methods of informatics subjects at high school Creative Hill College. This analysis is performed both from the perspective of used teaching methods and also from the perspective multimedia support. The main goal of the thesis is propose teaching methods with multimedia support for a specific subject "Programming". Within this proposal are created all the multimedia materials that are used in a real lessons. After implementation of the proposed teaching method was this method eva-luated by questionnaire. Respondents are students who attended the lessons with innovative teaching methods.
Zpracujte literární rešerši na dané téma. Zaměřte se na problematiku multimediální podpory výuky programování na střední škole.
Analyzujte používané výukové metody při výuce informatických předmětů na střední škole Creative Hill College ve Zlíně.
Zhodnoťte aktuální stav multimediální podpory informatických předmětů na střední škole Creative Hill College ve Zlíně.
Navrhněte výukovou metodu do předmětu \symbol{34}Programování\symbol{34} s využitím multimediální podpory. Sestavte náplň jednotlivých vyučovacích hodin a navrhněte samostatné úkoly.
Vytvořte sadu multimediálních opor pro řešení samostatných úkolů.
Zhodnoťte navržený systém výuky formou dotazníkového šetření.
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši na dané téma. Zaměřte se na problematiku multimediální podpory výuky programování na střední škole.
Analyzujte používané výukové metody při výuce informatických předmětů na střední škole Creative Hill College ve Zlíně.
Zhodnoťte aktuální stav multimediální podpory informatických předmětů na střední škole Creative Hill College ve Zlíně.
Navrhněte výukovou metodu do předmětu \symbol{34}Programování\symbol{34} s využitím multimediální podpory. Sestavte náplň jednotlivých vyučovacích hodin a navrhněte samostatné úkoly.
Vytvořte sadu multimediálních opor pro řešení samostatných úkolů.
Zhodnoťte navržený systém výuky formou dotazníkového šetření.
Seznam doporučené literatury
ELKINS, Diane, Desirée PINDER a Tim SLADE. E-Learning Uncovered: Adobe Captivate 8. 1. Jacksonville: CreateSpace Independent Publishing Platform, 2014, 326 s. ISBN 1499692498.
HOLSINGER, Erik. Jak pracují multimédia. Brno: UNIS Publishing, 1995, XV, 198 s. ISBN 1-56276-208-7.
HORNÝ, Stanislav. Úvod do multimédií. Vyd. 1. V Praze: Oeconomica, 2013, 307 s. ISBN 978-80-245-1987-6.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
SCHILDT, Herbert. Java 7: výukový kurz. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2012, 664 s. ISBN 978-80-251-3748-2.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 155 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0.
Seznam doporučené literatury
ELKINS, Diane, Desirée PINDER a Tim SLADE. E-Learning Uncovered: Adobe Captivate 8. 1. Jacksonville: CreateSpace Independent Publishing Platform, 2014, 326 s. ISBN 1499692498.
HOLSINGER, Erik. Jak pracují multimédia. Brno: UNIS Publishing, 1995, XV, 198 s. ISBN 1-56276-208-7.
HORNÝ, Stanislav. Úvod do multimédií. Vyd. 1. V Praze: Oeconomica, 2013, 307 s. ISBN 978-80-245-1987-6.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
SCHILDT, Herbert. Java 7: výukový kurz. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2012, 664 s. ISBN 978-80-251-3748-2.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 155 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student nejprve seznámil komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponenta.
Následně byla vedena rozprava, během které byly položeny následující otázky a komentáře:
Velmi kladně hodnotím vlastní mutimediální materiály, které diplomant vytvořil do výuky, kterou reálně uskutečnil. Doporučil bych však v textových materiálech
odlišit (kurzívou popř. tučně) klíčová slova a proměnné. Tímto by se text stal přehlednějším. (doc. Chramcov)
Jak budou sdělovány jednotlivé výukové celky? Po formální stránce je mnohem lepší první polovina, ve druhé části jsou časté překlepy a gramatické chyby. (doc. Botek)
Práce se mi líbí. Jaké kriterium berete na předmět, že mu říkáte informatický? Které předměty tam patří a které ne? Měla by být informatika obsažena ve všech předmětech? (prof. Dvořák)
Co jste měl namysli termínem "vytvořit složitější programy"? Objasněte. (doc. Novotná)
Jak je to s českým jazykem. Patří do informatiky? (dr. Janalík)
Student všechny dotazy správně zodpověděl.