Práce se zabývá vlivem násilí v rodině na výchovně vzdělávací proces v podmínkách výchovného ústavu. Cílem je popsat tuto problematiku, definovat pojem rodina, výchova, ústavní výchova a domácí násilí, charakterizovat osobnost oběti domácího násilí, ale i samotného agresora. Pozornost je věnována různým druhům domácího násilí, syndromu CAN a důsledkům násilí v rodině. Práce je založena na studiu odborné literatury a zpracování kvalitativního výzkumného šetření. Účelem praktické části práce je poskytnout hlubší pohled na danou problematiku prostřednictvím případových studií dětských obětí domácího násilí z dysfunkčních rodin.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the influence of family violence on the educational process in the youth detention centre. The aim of this thesis is to complexly describe mentioned issues, to define the concept of family, education and education in youth detention centre, and to characterize a personality of a victim and an offender of domestic violence as well. The text is focused on various kinds of domestic violence, syndrome CAN and also on the consequences of the family violence. The thesis is based on study of specialised sources and on the processing of the qualitative research. The purpose of the practical part of the bachelor thesis is to provide deeper view on mentioned issues through case studies based on children victims of domestic violence from a dysfunctional family.
Klíčová slova
domácí násilí, oběť, dítě, pachatel, syndrom CAN, výchova
Práce se zabývá vlivem násilí v rodině na výchovně vzdělávací proces v podmínkách výchovného ústavu. Cílem je popsat tuto problematiku, definovat pojem rodina, výchova, ústavní výchova a domácí násilí, charakterizovat osobnost oběti domácího násilí, ale i samotného agresora. Pozornost je věnována různým druhům domácího násilí, syndromu CAN a důsledkům násilí v rodině. Práce je založena na studiu odborné literatury a zpracování kvalitativního výzkumného šetření. Účelem praktické části práce je poskytnout hlubší pohled na danou problematiku prostřednictvím případových studií dětských obětí domácího násilí z dysfunkčních rodin.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the influence of family violence on the educational process in the youth detention centre. The aim of this thesis is to complexly describe mentioned issues, to define the concept of family, education and education in youth detention centre, and to characterize a personality of a victim and an offender of domestic violence as well. The text is focused on various kinds of domestic violence, syndrome CAN and also on the consequences of the family violence. The thesis is based on study of specialised sources and on the processing of the qualitative research. The purpose of the practical part of the bachelor thesis is to provide deeper view on mentioned issues through case studies based on children victims of domestic violence from a dysfunctional family.
Klíčová slova
domácí násilí, oběť, dítě, pachatel, syndrom CAN, výchova
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 20/2016, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- rodinu a význam rodiny pro dítě;
- problematiku násilí v rodině;
- děti umístěné ve výchovném ústavu a jejich výchovu.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum zaměřený na zjištění, analýzu a popis průběhu a možnosti zlepšení kvality ústavní výchovy u dětí s nařízenou ústavní výchovou z důvodu výskytu násilí v jejich rodině ve Výchovném ústavu, ZŠ, SŠ a SVP Velké Meziříčí.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 20/2016, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- rodinu a význam rodiny pro dítě;
- problematiku násilí v rodině;
- děti umístěné ve výchovném ústavu a jejich výchovu.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum zaměřený na zjištění, analýzu a popis průběhu a možnosti zlepšení kvality ústavní výchovy u dětí s nařízenou ústavní výchovou z důvodu výskytu násilí v jejich rodině ve Výchovném ústavu, ZŠ, SŠ a SVP Velké Meziříčí.
Seznam doporučené literatury
DUNOVSKÝ, Jiří a Zdeněk DYTRYCH. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Vyd. 1. Praha: Grada, 1995, 245 s. ISBN 80-716-9192-5.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000, 207 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 215 s. ISBN 978-80-7367-383-3.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 144 s. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-858-5024-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 978-80-7367-414-4.
Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů - č.109/2002 Sb.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
DUNOVSKÝ, Jiří a Zdeněk DYTRYCH. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Vyd. 1. Praha: Grada, 1995, 245 s. ISBN 80-716-9192-5.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000, 207 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 215 s. ISBN 978-80-7367-383-3.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 144 s. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-858-5024-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 978-80-7367-414-4.
Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů - č.109/2002 Sb.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Mgr.Vaňková- Jakým způsobem se "dědí" násilí v rodině? - odpověděla vyčerpávajícím způsobem