Bakalářská práce se zabývá popisem učitele dětmi předškolního věku. Práce má teoreticko výzkumný charakter. Cílem práce je zjistit, jak děti popisují svého učitele v MŠ. Teoretická část sumarizuje vývoj dětské kresby, nastiňuje interpretaci dětské kresby a vztah dítěte k učiteli MŠ. Empirická část popisuje, jak předškolní děti vnímají a popisují svého učitele. Vychází z dětských kreseb a následného rozhovoru s nimi. Také je použit dotazník pro rodiče dětí, aby byly zjištěny základní informace o dítěti. Práce zjišťuje, jak děti popisují vzhled učitelky, činnosti a její vlastnosti. Na závěr je shrnuto, jaké jsou pedagogické činnosti učitelky, kterou dítě kreslilo.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the description of the teacher by children of preschool age. The work is of a theoretical research nature. The aim of this work is to find out how children describe their teacher in kindergarten. The theoretical part summarizes the development of children's drawings, outlines the interpretation of children's drawings and child-teacher of the kindergarten relationship. The empirical part describes how preschool children perceive and describe his or her teacher. It is based on children's drawings and the subsequent interview with them. It also uses a questionnaire for parents of children to find out basic information about the child. The thesis investigates how children describe the appearance of the teacher, activities and properties. In conclusion it summarizes what are the pedagogical activities of the teacher which the child drew.
Klíčová slova
Dětská kresba, Předškolní děti, Učitel, Vnímání, Vztah dítěte k učiteli
Bakalářská práce se zabývá popisem učitele dětmi předškolního věku. Práce má teoreticko výzkumný charakter. Cílem práce je zjistit, jak děti popisují svého učitele v MŠ. Teoretická část sumarizuje vývoj dětské kresby, nastiňuje interpretaci dětské kresby a vztah dítěte k učiteli MŠ. Empirická část popisuje, jak předškolní děti vnímají a popisují svého učitele. Vychází z dětských kreseb a následného rozhovoru s nimi. Také je použit dotazník pro rodiče dětí, aby byly zjištěny základní informace o dítěti. Práce zjišťuje, jak děti popisují vzhled učitelky, činnosti a její vlastnosti. Na závěr je shrnuto, jaké jsou pedagogické činnosti učitelky, kterou dítě kreslilo.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the description of the teacher by children of preschool age. The work is of a theoretical research nature. The aim of this work is to find out how children describe their teacher in kindergarten. The theoretical part summarizes the development of children's drawings, outlines the interpretation of children's drawings and child-teacher of the kindergarten relationship. The empirical part describes how preschool children perceive and describe his or her teacher. It is based on children's drawings and the subsequent interview with them. It also uses a questionnaire for parents of children to find out basic information about the child. The thesis investigates how children describe the appearance of the teacher, activities and properties. In conclusion it summarizes what are the pedagogical activities of the teacher which the child drew.
Klíčová slova
Dětská kresba, Předškolní děti, Učitel, Vnímání, Vztah dítěte k učiteli
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice dětské kresby a charakteristiky učitele.
Vymezení teoretických východisek z oblastí dětského vnímání a kresby.
Příprava projektu výzkumné části: stanovení cílů výzkumu, výzkumných otázek, vzorku a výzkumných metod.
Realizace výzkumu prostřednictvím dětské kresby a následného rozhovoru s dítětem.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich diskuse.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice dětské kresby a charakteristiky učitele.
Vymezení teoretických východisek z oblastí dětského vnímání a kresby.
Příprava projektu výzkumné části: stanovení cílů výzkumu, výzkumných otázek, vzorku a výzkumných metod.
Realizace výzkumu prostřednictvím dětské kresby a následného rozhovoru s dítětem.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich diskuse.
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3360-6.
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Vyd. 2. Překlad Alena Lhotová, Hana Prousková. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-415-1.
KESICIOGLU, Oguz Serdar a Umit DENIZ. Investigation of Pre-School Children's Perception of Teacher in Their Drawings. Creative Education [online]. 2014, Vol. 5, No. 8, s. 606-613 [cit. 2016-05-26]. DOI: 10.4236/ce.2014.58071. ISSN 2151-4755. Dostupné z: http://www.scirp.org/journal/PaperDownload.aspx?DOI=10.4236/ce.2014.58071.
KUCHARSKÁ, Anna a Ludmila MÁJOVÁ (eds.). Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-217-2.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3360-6.
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Vyd. 2. Překlad Alena Lhotová, Hana Prousková. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-415-1.
KESICIOGLU, Oguz Serdar a Umit DENIZ. Investigation of Pre-School Children's Perception of Teacher in Their Drawings. Creative Education [online]. 2014, Vol. 5, No. 8, s. 606-613 [cit. 2016-05-26]. DOI: 10.4236/ce.2014.58071. ISSN 2151-4755. Dostupné z: http://www.scirp.org/journal/PaperDownload.aspx?DOI=10.4236/ce.2014.58071.
KUCHARSKÁ, Anna a Ludmila MÁJOVÁ (eds.). Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-217-2.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka odprezentovala teze své bakalářské práce. Vedoucí práce prof. Gavora zmiňuje, že v teoretické části studentka neuvádí, jak děti z psychologického hlediska vnímají kresbu. Studentce je vytýkáno užití starší literatury a nečerpání z aktuálních zdrojů. Avšak za zajímavé považuje prof. Gavora uvedení popisů studentek ke kategorizaci učitelek. Vyzdvihuje frekventované konzultace s vedoucím práce, avšak vedené neefektivně. Oponentka práce doc. Majerčíková upozorňuje na nesdílnost v empirické části a chybějící uvedení informací k detailům výzkumu, ikdyž se potenciál práce zdál pozitivní.
Na otázky vedoucího práce a oponenta studentka odpověděla. Obsah odpovědí byl doplněn o podrobnosti a doc. Wiegerová vyjádřila své pochybnosti o kvalitě dotazníku a dr. Pacholík vyjádřil své pochybnosti o použití kvality kresby jako výzkumného nástroje.