Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter a zabývá se zpětnou vazbou učitele v komunikaci s dítětem v mateřské škole. V teoretické části jsou popsány druhy komunikace, které je nutné si v rámci tématu připomenout. Dále vymezuje teoretická východiska z oblasti výukové komunikace a popisuje zpětnou vazbu v komunikaci. Empirická část práce se věnuje kvalitativně orientovanému výzkumu, který byl realizován prostřednictvím zúčastněného pozorování. Hlavním cílem tohoto výzkumu bylo popsat, jak probíhá komunikace mezi učitelem a dítětem v mateřské škole se zaměřením na zpětnou vazbu. Na základě analýzy dat byla popsána zpětná vazba, která má mnoho podob.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-empirical character and is focused on teacher's feed-back in communication with a child in a kindergarten. The theoretical part describes the communication types that need to be reminded for the purpose of this topic. It further de-fines the theoretical bases of the classroom communication field and describes feedback in communication.The empirical part of this thesis is dedicated to a qualitative oriented research, which was realized by the method of participant observation. The main aim of this research was to describe how the communication between a teacher and a child is performed with focus on feedback. Based on the data analysis, the feedback, which has many forms, was described.
Klíčová slova
komunikace, výuková komunikace, zpětná vazba
Klíčová slova v angličtině
communication, classroom communication, feedback
Rozsah průvodní práce
53
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter a zabývá se zpětnou vazbou učitele v komunikaci s dítětem v mateřské škole. V teoretické části jsou popsány druhy komunikace, které je nutné si v rámci tématu připomenout. Dále vymezuje teoretická východiska z oblasti výukové komunikace a popisuje zpětnou vazbu v komunikaci. Empirická část práce se věnuje kvalitativně orientovanému výzkumu, který byl realizován prostřednictvím zúčastněného pozorování. Hlavním cílem tohoto výzkumu bylo popsat, jak probíhá komunikace mezi učitelem a dítětem v mateřské škole se zaměřením na zpětnou vazbu. Na základě analýzy dat byla popsána zpětná vazba, která má mnoho podob.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-empirical character and is focused on teacher's feed-back in communication with a child in a kindergarten. The theoretical part describes the communication types that need to be reminded for the purpose of this topic. It further de-fines the theoretical bases of the classroom communication field and describes feedback in communication.The empirical part of this thesis is dedicated to a qualitative oriented research, which was realized by the method of participant observation. The main aim of this research was to describe how the communication between a teacher and a child is performed with focus on feedback. Based on the data analysis, the feedback, which has many forms, was described.
Klíčová slova
komunikace, výuková komunikace, zpětná vazba
Klíčová slova v angličtině
communication, classroom communication, feedback
Zásady pro vypracování
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti komunikace učitele a dětí v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat pomocí kódování, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti komunikace učitele a dětí v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat pomocí kódování, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-802-4730-080.
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-731-5104-9.
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
SIMONDS, Cheri a Pamela J. COOPER. Communication for the classroom teacher. Ninth edition. Harlow: Essex, 2014. Always learning. ISBN 978-1-292-03989-3.
ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN: 978-802-6200-857.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-802-4730-080.
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-731-5104-9.
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
SIMONDS, Cheri a Pamela J. COOPER. Communication for the classroom teacher. Ninth edition. Harlow: Essex, 2014. Always learning. ISBN 978-1-292-03989-3.
ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN: 978-802-6200-857.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka na velmi dobré úrovni prezentovala svoji bakalářskou práci a výsledky realizovaného výskumu. V teoretické části mohla jít více do hloubky. V práci jsou velmi zajímavé pasáže zpracovaných dat a autorka získala cenná data a poznatky. Autorka si dokázala obhájit práci i v následné diskuzi.