Bakalářská práce je zaměřena na diagnostiku klimatu školy a na pojmy vztahující se k této problematice. Cílem práce je objasnit souvislosti mezi jednotlivými pedagogickými pojmy a diagnostikovat klima na vybrané střední škole. V práci je interpretována realizace kvantitativního výzkumu s použitím dotazníkového šetření. Pomocí této techniky je získáno celkové hodnocení klimatu školy z pohledu žáků, učitelů a rodičů. Data jsou zpracována v tabulkovém procesoru Excel za použití statistických funkcí a vyhodnocení je provedeno formou grafů, tabulek a slovní interpretace. Výzkumem došlo k zjištění, že se v odpovědích aktéři spíše shodují a jsou tedy s klimatem školy spíše spokojeni. Na základě zjištění došlo k navržení možných opatření pro další zlepšování klimatu školy. Hlavním přínosem práce je zjištění stavu klimatu školy a prvotní zpráva, z níž může škola vycházet při obdobném výzkumu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on diagnostics of the school climate and concepts related to this problematic. The aim of the work is to clarify connections between individual pedagogical concepts and to diagnose the climate in a selected school. In the work, there is interpreted a realization of the quantitative research using a questionnaire survey. An overall rating of the school climate from the perspective of students, teachers and parents is obtained using this technique. The data are processed in the Excel spreadsheet using statistical functions and the evaluation is performed using graphs, tables and a verbal interpretation. The research found out that respondents agree each other and then they are rather satisfied with the school climate. By this finding there were proposed possible arrangements for next improving of the school climate. The main benefit of the work is determining the state of the school climate and the prime report from which the school could begin a next research.
Klíčová slova
Klima školy, klima třídy, prostředí, klima, atmosféra, diagnostika klimatu školy, kvantitativní výzkum, dotazník.
Klíčová slova v angličtině
School climate, class climate, environment, climate, ambience, school climate diagnostics, quantitative research, questionnaire survey.
Rozsah průvodní práce
75
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na diagnostiku klimatu školy a na pojmy vztahující se k této problematice. Cílem práce je objasnit souvislosti mezi jednotlivými pedagogickými pojmy a diagnostikovat klima na vybrané střední škole. V práci je interpretována realizace kvantitativního výzkumu s použitím dotazníkového šetření. Pomocí této techniky je získáno celkové hodnocení klimatu školy z pohledu žáků, učitelů a rodičů. Data jsou zpracována v tabulkovém procesoru Excel za použití statistických funkcí a vyhodnocení je provedeno formou grafů, tabulek a slovní interpretace. Výzkumem došlo k zjištění, že se v odpovědích aktéři spíše shodují a jsou tedy s klimatem školy spíše spokojeni. Na základě zjištění došlo k navržení možných opatření pro další zlepšování klimatu školy. Hlavním přínosem práce je zjištění stavu klimatu školy a prvotní zpráva, z níž může škola vycházet při obdobném výzkumu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on diagnostics of the school climate and concepts related to this problematic. The aim of the work is to clarify connections between individual pedagogical concepts and to diagnose the climate in a selected school. In the work, there is interpreted a realization of the quantitative research using a questionnaire survey. An overall rating of the school climate from the perspective of students, teachers and parents is obtained using this technique. The data are processed in the Excel spreadsheet using statistical functions and the evaluation is performed using graphs, tables and a verbal interpretation. The research found out that respondents agree each other and then they are rather satisfied with the school climate. By this finding there were proposed possible arrangements for next improving of the school climate. The main benefit of the work is determining the state of the school climate and the prime report from which the school could begin a next research.
Klíčová slova
Klima školy, klima třídy, prostředí, klima, atmosféra, diagnostika klimatu školy, kvantitativní výzkum, dotazník.
Klíčová slova v angličtině
School climate, class climate, environment, climate, ambience, school climate diagnostics, quantitative research, questionnaire survey.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti klimatu školy a jeho diagnostiky, představení a komparace vybraných nástrojů pro diagnostiku školního klimatu ve středoškolském prostředí.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cíle výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti klimatu školy a jeho diagnostiky, představení a komparace vybraných nástrojů pro diagnostiku školního klimatu ve středoškolském prostředí.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cíle výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.
JANÍK, Tomáš, Marcela JANÍKOVÁ, Tomáš JANKO, Petr KNECHT, Petr NAJVAR, Veronika NAJVAROVÁ, Simona ŠEBESTOVÁ a Kateřina VLČKOVÁ. Kurikulum - výuka - školní klima - učitelské vzdělávání: analýza nálezů českého pedagogického výzkumu (2001-2008). Brno: Masarykova univerzita pro Centrum pedagogického výzkumu PdF MU, 2009. ISBN 978-80-210-4771-6.
KANTOROVÁ, Jana. Školní klima na školách poskytujících střední vzdělání s výučním listem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4799-5.
PREBLE, William a Rick GORDON. Transforming school climate and learning: beyond bullying and compliance. Thousand Oaks, Calif.: Corwin, 2011. ISBN 978-1-4129-9268-8.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.
JANÍK, Tomáš, Marcela JANÍKOVÁ, Tomáš JANKO, Petr KNECHT, Petr NAJVAR, Veronika NAJVAROVÁ, Simona ŠEBESTOVÁ a Kateřina VLČKOVÁ. Kurikulum - výuka - školní klima - učitelské vzdělávání: analýza nálezů českého pedagogického výzkumu (2001-2008). Brno: Masarykova univerzita pro Centrum pedagogického výzkumu PdF MU, 2009. ISBN 978-80-210-4771-6.
KANTOROVÁ, Jana. Školní klima na školách poskytujících střední vzdělání s výučním listem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4799-5.
PREBLE, William a Rick GORDON. Transforming school climate and learning: beyond bullying and compliance. Thousand Oaks, Calif.: Corwin, 2011. ISBN 978-1-4129-9268-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci, představila výzkumná zjištění z oblasti diagnostiky školního klimatu a představila celkové shrnutí výzkumných zjištění včetně návrhů a doporučení pro praxi střední školy. Dr. Kočvarová vyzdvihla přístup studentky ke zpracování práce. Studentka zodpověděla otázky uvedené v posudcích bakalářské práce. Studentka adekvátně odpovídala na otázky z oblasti školního klimatu, proběhla diskuse k zadávání a následným výsledkům dotazníků.