Bakalářská práce se zabývá individuálním plánováním v sociálních službách se zaměřením na klienty s poruchou autistického spektra. V teoretické části je vymezen pojem poruchy autistického spektra. Popisuje standardy kvality v sociálních službách, proces individuálního plánování a také komunikaci s osobami s poruchou autistického spektra. Praktická část bakalářské práce uvádí výsledky z průzkumného šetření, jehož cílem je zjistit specifika individuálního plánování s klienty s poruchou autistického spektra z pohledu sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focusing on individual planning in social services focusing on clients with autism spectrum disorder. In theoretical part there is concept of autism spectrum disorder delimited. This part describes standards for quality in social services, individual planning process and communication with people with autism spectrum disorder . Practical part of bachelor thesis states results of exploration survey. The goal of these survey is to find out specifics of individual planning with clients with autism spectrum disorder from the perspective of social workers and social service workers.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra, individuální plánování, komunikace, standardy kvality, sociální služby, autismus, klient
Klíčová slova v angličtině
Autism spectrum disorder, individual planning, communication, standards for quality, social services, autism, client
Rozsah průvodní práce
96 s. (150 453 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá individuálním plánováním v sociálních službách se zaměřením na klienty s poruchou autistického spektra. V teoretické části je vymezen pojem poruchy autistického spektra. Popisuje standardy kvality v sociálních službách, proces individuálního plánování a také komunikaci s osobami s poruchou autistického spektra. Praktická část bakalářské práce uvádí výsledky z průzkumného šetření, jehož cílem je zjistit specifika individuálního plánování s klienty s poruchou autistického spektra z pohledu sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focusing on individual planning in social services focusing on clients with autism spectrum disorder. In theoretical part there is concept of autism spectrum disorder delimited. This part describes standards for quality in social services, individual planning process and communication with people with autism spectrum disorder . Practical part of bachelor thesis states results of exploration survey. The goal of these survey is to find out specifics of individual planning with clients with autism spectrum disorder from the perspective of social workers and social service workers.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra, individuální plánování, komunikace, standardy kvality, sociální služby, autismus, klient
Klíčová slova v angličtině
Autism spectrum disorder, individual planning, communication, standards for quality, social services, autism, client
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a výzkumných zpráv.
Vymezení teoretických východisek a charakteristika pojmů ve vztahu k tématu bakalářské práce.
Příprava metodologie výzkumu empirické části bakalářské práce: kvalitativní metoda, technika polostrukturovaného rozhovoru.
Analýza, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a výzkumných zpráv.
Vymezení teoretických východisek a charakteristika pojmů ve vztahu k tématu bakalářské práce.
Příprava metodologie výzkumu empirické části bakalářské práce: kvalitativní metoda, technika polostrukturovaného rozhovoru.
Analýza, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BICKOVÁ, Lucie. Individuální plánování a role klíčového pracovníka v sociálních službách. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb České republiky, 2011. ISBN 978-80-904668-1-4.
RICHMAN, Shira. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0984-3.
ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0215-8.
WYLIE, Philip, Wendy LAWSON a Luke BEARDON. The nine degrees of autism: a developmental model for the alignment and reconciliation of hidden neurological conditions. London: Routledge, 2016. ISBN 978-1-138-88717-6.
Seznam doporučené literatury
BICKOVÁ, Lucie. Individuální plánování a role klíčového pracovníka v sociálních službách. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb České republiky, 2011. ISBN 978-80-904668-1-4.
RICHMAN, Shira. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0984-3.
ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0215-8.
WYLIE, Philip, Wendy LAWSON a Luke BEARDON. The nine degrees of autism: a developmental model for the alignment and reconciliation of hidden neurological conditions. London: Routledge, 2016. ISBN 978-1-138-88717-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Připravuje vás bakalářské studium dostatečně pro zdravotně sociální práci s osobami s PAS. Pokud ano, co považujete za velmi pozitivní, pokud něco absentuje, co byste doporučila zlepšit, doplnit. (doc. Kutnohorská) Domnívám se, že ano...ocenila jsem předměty týkající se sociální služeb, speciální pedagogiku - dala bych jí větší prostor....
Jaké výsledky Vašeho výzkumu byste chtěla vyzdvihnout? (doc. Kutnohorská)
Otázky Mgr. Olecké:
1. Jakou odbornou literaturu z oblasti metodologie jste nastudovala?
2. Z jaké konkrétní literatury jste při analýze a zpracování dat vycházela? Přineste ji prosím k obhajobě s sebou. 3. Jak byl konstruován výzkumný soubor?
4. Byl výzkum vaším výzkumným souborem teoreticky saturován?
5. Jak dlouhé byly vaše jednotlivé rozhovory s participanty?
6. Jaké bylo přesné znění otázek, které byly participantům kladeny?
7. Na základě čeho jste otázky pro rozhovor konstruovala?
8. S kým byl realizován předvýzkum, o kterém se zmiňujete na straně 46 a jak byl koncipován? Proč o něm neuvádíte v práci žádné informace?
9. Jaký přínos pro vás mělo sepsání této práce?
Na základě čeho jste si vybírala participanty? (Mgr. Olecká) - zahrnuje sociální pracovnice - byly vybrány veškeré možné sociální pracovnice, většinou mi je doporučil vedoucí nebo jsem je náhodně oslovila.
Vy se zmiňujete o předvýzkum, ale nezmiňujete jej, proč? (Mgr. Olecká) - Šlo o první rozhovor, který jsem uskutečnila, je zahrnut jako rozhovor č.1, na něm jsem s paní vedoucí práce doc. Kutnohorskou jsme pak konzultovala, jak postupovat dále.