Tato bakalářská práce se zabývá formálním vzděláváním dospělých ve středním věku. Práce má teoreticko-praktický charakter. Teoretická část je v rámci tří kapitol zaměřena na obecný rámec celoživotního učení a vzdělávání dospělých, vymezuje jednotlivá období dospělosti a charakterizuje pracovní a rodinné podmínky pro studium na vysoké škole. Praktická část je věnována uskutečněnému kvantitativnímu výzkumu formou dotazníku a následné analýze a vyhodnocení výsledků výzkumu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the formal adult education in middle age. The work is theoretical and practical. The theoretical part within its three chapters focuses on the general framework of lifelong learning and adult education, also defines the periods of maturity and provides characterization by occupational and family conditions for studying at the University. The practical part is based on quantitative research in the form of the questionnaire and sub-sequent analysis and evaluation of the result of the research.
Klíčová slova
Vzdělávání dospělých, celoživotní učení, formální vzdělávání, střední dospělost, střední věk, motivace ke studiu, bariéry ve studiu.
Klíčová slova v angličtině
Adult education, lifelong learning, formal education, middle adulthood, midlife, motivation to study, barriers in the study.
Rozsah průvodní práce
67 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá formálním vzděláváním dospělých ve středním věku. Práce má teoreticko-praktický charakter. Teoretická část je v rámci tří kapitol zaměřena na obecný rámec celoživotního učení a vzdělávání dospělých, vymezuje jednotlivá období dospělosti a charakterizuje pracovní a rodinné podmínky pro studium na vysoké škole. Praktická část je věnována uskutečněnému kvantitativnímu výzkumu formou dotazníku a následné analýze a vyhodnocení výsledků výzkumu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the formal adult education in middle age. The work is theoretical and practical. The theoretical part within its three chapters focuses on the general framework of lifelong learning and adult education, also defines the periods of maturity and provides characterization by occupational and family conditions for studying at the University. The practical part is based on quantitative research in the form of the questionnaire and sub-sequent analysis and evaluation of the result of the research.
Klíčová slova
Vzdělávání dospělých, celoživotní učení, formální vzdělávání, střední dospělost, střední věk, motivace ke studiu, bariéry ve studiu.
Klíčová slova v angličtině
Adult education, lifelong learning, formal education, middle adulthood, midlife, motivation to study, barriers in the study.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti formálního vzdělávání, vzdělávání dospělých a celoživotního učení.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti formálního vzdělávání, vzdělávání dospělých a celoživotního učení.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTÁK, Jan. Jak vzdělávat dospělé. Praha: Alfa Nakladatelství, 2008. Management studium. ISBN 978-80-87197-12-7.
BENEŠ, Milan. Andragogika. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4824-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. Vzdělávání dospělých. ISBN 978-80-7357-738-4.
VETEŠKA, Jaroslav a Tereza VACÍNOVÁ. Aktuální otázky vzdělávání dospělých: andragogika na prahu 21. století. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2011. ISBN 978-80-7452-012-9.
Seznam doporučené literatury
BARTÁK, Jan. Jak vzdělávat dospělé. Praha: Alfa Nakladatelství, 2008. Management studium. ISBN 978-80-87197-12-7.
BENEŠ, Milan. Andragogika. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4824-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. Vzdělávání dospělých. ISBN 978-80-7357-738-4.
VETEŠKA, Jaroslav a Tereza VACÍNOVÁ. Aktuální otázky vzdělávání dospělých: andragogika na prahu 21. století. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2011. ISBN 978-80-7452-012-9.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska práce, dále se věnovala popisu praktické části a realizovaného výzkumného šetření. Studentka stručně představila použitou metodologii a dále prezentovala výsledky výzkumného šetření. Představeno bylo také doporučení pro praxi. Studentka zodpověděla otázky k obhajobě i otázky členů komise. Členové komise se doptávali na zajímavé závěry výzkumu.