Diplomová práce se zabývá sociálně pedagogickými aspekty práce pedagoga volného času. Teoretická část, členěna do tří hlavních kapitol, pojednává o významu volného času a o možnostech jeho trávení, soustředí se zejména na děti a mládež. Edukace jedinců ve volném čase má svá specifika a o nich nás blíže informuje vědní obor zvaný pedagogika volného času. Převážná část práce pak popisuje profesi, bez níž by se výchova ve volném čase nemohla obejít. Sociálně pedagogické aspekty této profese jsou cílem výzkumného šetření realizovaného prostřednictvím rozhovorů s jejími reprezentanty z konkrétního volnočasového zařízení.
Anotace v angličtině
This Diploma thesis deals with Socio-pedagogical Aspects of the Work of Leisure Time Educators. Theoretical part of the thesis, which is divided into free main chapters, deals with some importance of leisure time and leisure, especially in children and youth. Educati-on of individuals in their free time is specific. Branch of science called Pedagogy of free time gives us any piece of information about the specifics. The main topic of the thesis is a profession which plays first fiddle in education of people in their free time. Socio-pedagogical aspects of the profession are the aim of our survey research implemented through interviews with its representatives from a particular leisure facility.
Klíčová slova
volný čas, funkce volného času, výchova dětí a mládeže ve volném čase, pedagogika volného času, pedagogický pracovník, osobnostní profil pedagoga volného času, kompetence pedagoga volného času, SVČ Hulín, zkušenost, Interpretativní fenomenologická analýza
Klíčová slova v angličtině
leisure time, functions of leisure time, education of children and youth in their free time, Pedagogy of free time, a pedagogical worker, personality profile of a leisure time educator, competence of a leisure time educator, Leisure centre in Hulín, experience, Interpretative phenomenological analysis
Rozsah průvodní práce
61 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá sociálně pedagogickými aspekty práce pedagoga volného času. Teoretická část, členěna do tří hlavních kapitol, pojednává o významu volného času a o možnostech jeho trávení, soustředí se zejména na děti a mládež. Edukace jedinců ve volném čase má svá specifika a o nich nás blíže informuje vědní obor zvaný pedagogika volného času. Převážná část práce pak popisuje profesi, bez níž by se výchova ve volném čase nemohla obejít. Sociálně pedagogické aspekty této profese jsou cílem výzkumného šetření realizovaného prostřednictvím rozhovorů s jejími reprezentanty z konkrétního volnočasového zařízení.
Anotace v angličtině
This Diploma thesis deals with Socio-pedagogical Aspects of the Work of Leisure Time Educators. Theoretical part of the thesis, which is divided into free main chapters, deals with some importance of leisure time and leisure, especially in children and youth. Educati-on of individuals in their free time is specific. Branch of science called Pedagogy of free time gives us any piece of information about the specifics. The main topic of the thesis is a profession which plays first fiddle in education of people in their free time. Socio-pedagogical aspects of the profession are the aim of our survey research implemented through interviews with its representatives from a particular leisure facility.
Klíčová slova
volný čas, funkce volného času, výchova dětí a mládeže ve volném čase, pedagogika volného času, pedagogický pracovník, osobnostní profil pedagoga volného času, kompetence pedagoga volného času, SVČ Hulín, zkušenost, Interpretativní fenomenologická analýza
Klíčová slova v angličtině
leisure time, functions of leisure time, education of children and youth in their free time, Pedagogy of free time, a pedagogical worker, personality profile of a leisure time educator, competence of a leisure time educator, Leisure centre in Hulín, experience, Interpretative phenomenological analysis
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti volného času, sociální pedagogiky a osobnosti pedagoga volného času.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti volného času, sociální pedagogiky a osobnosti pedagoga volného času.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KNOTOVÁ, Dana. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-223-9.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
NĚMEC, Jiří. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2002. ISBN 8073150123.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: [teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času]. Praha: Portál, 2002. ISBN 8071787116.
SEMRÁD, Jiří, Iva JURÁČKOVÁ a Václav ŠÍMA. Průvodce sociální pedagogikou v kontextu pedagogických věd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-897-0.
SPOUSTA, Vladimír. Metody a formy výchovy ve volném čase: kultura a umění ve výchově. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 1996. ISBN 80-210-1275-7.
Seznam doporučené literatury
KNOTOVÁ, Dana. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-223-9.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
NĚMEC, Jiří. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2002. ISBN 8073150123.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: [teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času]. Praha: Portál, 2002. ISBN 8071787116.
SEMRÁD, Jiří, Iva JURÁČKOVÁ a Václav ŠÍMA. Průvodce sociální pedagogikou v kontextu pedagogických věd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-897-0.
SPOUSTA, Vladimír. Metody a formy výchovy ve volném čase: kultura a umění ve výchově. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 1996. ISBN 80-210-1275-7.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala zaměření své práce a výsledky výzkumu. V průběhu prezentace zodpověděla otázky z obou posudků.
Jak dlouho trvaly rozhovory? (Mgr. Jana Krausová, Ph.D.) Studentka odpověděla 40 - 50minut.
Poukázáno však bylo na to, že studentka použila pouze 4 otázky k rozhovoru. Studentka uvedla, že měla další doplňující.
Z které metodologické literatury jste čerpala? (doc. PhDr. Lenka Haburajová Ilavská, PhD.). Studentka uvedla zdroj.
Komise poukázala na velmi slabou metodologickou část práce.
Komise shledala analýzu dat a interpretace dat jako zcela nedostatečné. Komise se shodla na hodnocení F - nedostatečně v poměru 5:0 (F:E). Komise doporučuje práci přepracovat v praktické části - soustředit se hlavně na metodu, dostatečně podrobnou analýzu a interpretaci dat, formulovat závěry adekvátní úrovni diplomové práce.