Diplomová práce se zabývá problematikou přenosu výchovného stylu z rodiny orientační do rodiny prokreační. Teoretickou část tvoří tři hlavní témata, jimiž jsou výchova, rodina a přenos výchovného stylu. Úvodní kapitola se zabývá výchovou, jejími cíli, obsahem a kontexty výchovy, jimiž jsou dědičnost a prostředí. Druhá kapitola rozebírá rodinu, její funkce a proměny. Závěrečná kapitola teoretické části se věnuje přenosu výchovného stylu v rodině. Stěžejní částí práce je empirická část, ve které je popsán metodologický postup a samotné výsledky výzkumného šetření. Výzkum byl realizován metodou hloubkových rozhovorů se třemi páry rodičů. Hlavním cílem výzkumného šetření je podrobně prozkoumat a porozumět, zda a jakým způsobem jsou rodiče ve své prokreační rodině ovlivnění výchovou uplatňovanou v jejich orientačních rodinách.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the transmission of parenting style from the family of orientation to the family of procreation. The theoretical part consists of three main themes, such as upbringing, family and the transmission of the parenting style. The introductory chapter deals with the upbringing, its aims, its content and contexts of upbringing, which are heredity and environment. The second chapter discusses the family, its functions and its transformations. The final chapter of the theoretical part is devoted to the transmission of the parenting style in the family. The main part of the thesis is an empirical part, which describes the methodological approach and the actual results of the research. The research was realized by the method of interviews with three pairs of parents. The main goal of the research is to explore and understand in detail whether and how are parents influenced by the parenting in their families of orientation.
family, family of orientation, family of procreation, parents, parenting, parental model, upbringing, parenting style, parental warmth, parental control, parenting style transmission
Rozsah průvodní práce
122 s. (256 366 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou přenosu výchovného stylu z rodiny orientační do rodiny prokreační. Teoretickou část tvoří tři hlavní témata, jimiž jsou výchova, rodina a přenos výchovného stylu. Úvodní kapitola se zabývá výchovou, jejími cíli, obsahem a kontexty výchovy, jimiž jsou dědičnost a prostředí. Druhá kapitola rozebírá rodinu, její funkce a proměny. Závěrečná kapitola teoretické části se věnuje přenosu výchovného stylu v rodině. Stěžejní částí práce je empirická část, ve které je popsán metodologický postup a samotné výsledky výzkumného šetření. Výzkum byl realizován metodou hloubkových rozhovorů se třemi páry rodičů. Hlavním cílem výzkumného šetření je podrobně prozkoumat a porozumět, zda a jakým způsobem jsou rodiče ve své prokreační rodině ovlivnění výchovou uplatňovanou v jejich orientačních rodinách.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the transmission of parenting style from the family of orientation to the family of procreation. The theoretical part consists of three main themes, such as upbringing, family and the transmission of the parenting style. The introductory chapter deals with the upbringing, its aims, its content and contexts of upbringing, which are heredity and environment. The second chapter discusses the family, its functions and its transformations. The final chapter of the theoretical part is devoted to the transmission of the parenting style in the family. The main part of the thesis is an empirical part, which describes the methodological approach and the actual results of the research. The research was realized by the method of interviews with three pairs of parents. The main goal of the research is to explore and understand in detail whether and how are parents influenced by the parenting in their families of orientation.
family, family of orientation, family of procreation, parents, parenting, parental model, upbringing, parenting style, parental warmth, parental control, parenting style transmission
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k oblasti rodiny, výchovy v rodině, výchovných stylů a jejich přenosu z orientační do prokreační rodiny.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkových rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k oblasti rodiny, výchovy v rodině, výchovných stylů a jejich přenosu z orientační do prokreační rodiny.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkových rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. Psychologie. ISBN 80-85866-15-3.
JANIŠ, Kamil a Irena LOUDOVÁ. Vybraná témata z teorie výchovy: (studijní opora). Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-113-6.
PROKEŠOVÁ, Miriam. Vychovávám, vychováváš, vychováváme (dobře)?. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-392-7.
STŘELEC, Stanislav. Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 8021036877.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. Psychologie. ISBN 80-85866-15-3.
JANIŠ, Kamil a Irena LOUDOVÁ. Vybraná témata z teorie výchovy: (studijní opora). Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-113-6.
PROKEŠOVÁ, Miriam. Vychovávám, vychováváš, vychováváme (dobře)?. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-392-7.
STŘELEC, Stanislav. Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 8021036877.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka podrobně prezentovala zaměření a výsledky své práce. Komise velmi ocenila úroveň zpracování práce. Mgr. Jakub Hladík, Ph.D. pozitivně hodnotil pečlivost zpracování. Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D. poukázala na velmi precizní analýzu a zpracování dat. Poukázala na nestandardní postup při využití zakotvené teorie a tím na dokonalé využití fenomenologické interpretativní analýzy.