Tato práce pojednává o autoregulaci učení u žáků staršího školního věku v běžných a alternativních školách. Za cíl si pokládá komparaci míry autoregulace učení u žáků staršího školního věku v běžných a alternativních školách a ve fázích uvažování, kontroly a sebereflexe. Teoretická část práce se zabývá autoregulaci učení, jejím rozvojem, diagnostikou a autoregulací učení v období staršího školního věku. Dále popisuje klasické reformní školy- Montessoriovská škola, Daltonská škola, Waldorfská škola, Jenský plán a Freinetovská škola. Praktická část zjišťuje, zda existují rozdíly v míře autoregulace učení mezi běžnou základní a alternativní školou a rozdíly v míře autoregulace učení v jejích fázích.
Anotace v angličtině
This thesis deals with self-regulation of learning in adolescents from standard elementary and alternative school. The aim is to compare the overall rate of self- regulation of learning in adolescents in standard elementary and alternative schools and phases forethought, control and self-reflection. The theoretical part deals with self-regulation of learning, its development, diagnostics and self-regulation in adolescent. It also describes the classical reform schools: Montessori school, Dalton school, Waldorf School, Jena Plan School and Freinet's school. Practical part of this aims to examine whether there are differences in overall rate of self regulation in adolescents learning in standard elementary and alternative schools and its phases.
Klíčová slova
autoregulace učení, alternativní škola, starší školní věk, uvažování, kontrola, sebereflexe
Klíčová slova v angličtině
self-regulation of learning, alternative school, adolescence, forethought, control, self-reflection
Rozsah průvodní práce
75 s. (122 764 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce pojednává o autoregulaci učení u žáků staršího školního věku v běžných a alternativních školách. Za cíl si pokládá komparaci míry autoregulace učení u žáků staršího školního věku v běžných a alternativních školách a ve fázích uvažování, kontroly a sebereflexe. Teoretická část práce se zabývá autoregulaci učení, jejím rozvojem, diagnostikou a autoregulací učení v období staršího školního věku. Dále popisuje klasické reformní školy- Montessoriovská škola, Daltonská škola, Waldorfská škola, Jenský plán a Freinetovská škola. Praktická část zjišťuje, zda existují rozdíly v míře autoregulace učení mezi běžnou základní a alternativní školou a rozdíly v míře autoregulace učení v jejích fázích.
Anotace v angličtině
This thesis deals with self-regulation of learning in adolescents from standard elementary and alternative school. The aim is to compare the overall rate of self- regulation of learning in adolescents in standard elementary and alternative schools and phases forethought, control and self-reflection. The theoretical part deals with self-regulation of learning, its development, diagnostics and self-regulation in adolescent. It also describes the classical reform schools: Montessori school, Dalton school, Waldorf School, Jena Plan School and Freinet's school. Practical part of this aims to examine whether there are differences in overall rate of self regulation in adolescents learning in standard elementary and alternative schools and its phases.
Klíčová slova
autoregulace učení, alternativní škola, starší školní věk, uvažování, kontrola, sebereflexe
Klíčová slova v angličtině
self-regulation of learning, alternative school, adolescence, forethought, control, self-reflection
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení teoretických východisek z oblasti autoregulace učení, motivace a alternativního vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitavního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení teoretických východisek z oblasti autoregulace učení, motivace a alternativního vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitavního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HRBÁČKOVÁ, Karla. Rozvoj autoregulace učení studentů. Praha: Hnutí R, 2011. ISBN 978-80-86798-18-9.
HRBÁČKOVÁ, Karla. Kognitivní a nonkognitivní determinanty rozvoje autoregulace učení studentů: Karla Hrbáčková a kolektiv autorů. Brno: Paido, c2010. ISBN 978-80-7315-214-7.
HLADÍK, Jakub a Soňa VÁVROVÁ. Mechanismy fungování rozvoje autoregulace učení studentů. Ve Zlíně: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2011. ISBN 978-80-86798-17-2.
ZIMMERMAN, Barry J. a Dale H. SCHUNK. Handbook of self-regulation of learning and performance. New York, NY: Routledge, 2011. Educational psychology handbook series. ISBN 978-0-415-87112-9.
BOEKAERTS, Monique, Paul R. PINTRICH a Moshe ZEIDNER. Handbook of self-regulation. San Diego: Elsevier, c2005. ISBN 0-12-369519-8.
Seznam doporučené literatury
HRBÁČKOVÁ, Karla. Rozvoj autoregulace učení studentů. Praha: Hnutí R, 2011. ISBN 978-80-86798-18-9.
HRBÁČKOVÁ, Karla. Kognitivní a nonkognitivní determinanty rozvoje autoregulace učení studentů: Karla Hrbáčková a kolektiv autorů. Brno: Paido, c2010. ISBN 978-80-7315-214-7.
HLADÍK, Jakub a Soňa VÁVROVÁ. Mechanismy fungování rozvoje autoregulace učení studentů. Ve Zlíně: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2011. ISBN 978-80-86798-17-2.
ZIMMERMAN, Barry J. a Dale H. SCHUNK. Handbook of self-regulation of learning and performance. New York, NY: Routledge, 2011. Educational psychology handbook series. ISBN 978-0-415-87112-9.
BOEKAERTS, Monique, Paul R. PINTRICH a Moshe ZEIDNER. Handbook of self-regulation. San Diego: Elsevier, c2005. ISBN 0-12-369519-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska a dále se věnovala metodologii výzkumu. Studentka prezentovala výzkumné otázky, výzkumné cíle a blíže interpretovala výsledky výzkumného šetření. Uvedeno bylo také doporučení do praxe a odpovědi na otázky oponenta a vedoucího práce. Studentka byla dobře připravená a dokázala reagovat na otázky členů komise.