Tématem diplomové práce je možnost alternativního a inovativního vzdělávání u dětí předškolního věku. V teoretické části se budeme zabývat definováním základních pojmů, které jsou spojeny s problematikou alternativního školství, uvádíme základní rozdíly mezi alternativní a standardní školou. Pozornost je věnována vybraným alternativním školám, jejich prostředí a didaktickému materiálu. Blíže představujeme zvolené inovační koncepce, které oživují výuku v současné škole. Empirická část si klade za cíl zjistit, jaké jsou preference rodičů při volbě alternativní školy.
Anotace v angličtině
The topic of my diploma work is the possibility of alternative and innovatory education with the pre-school children. The theoretical part deals with the defining of the basic terms connected with the problems of alternative school system; there are explained basic differences between the alternative and standard schools. A specially attention is paid to the selected alternative schools to their climate and didactic material. The selected innovation coceptions which stimulate classes at current schools and introduce here in a greater detail. The aim of the empiric part is to find out what parents prefer at the option of alternative school.
Tématem diplomové práce je možnost alternativního a inovativního vzdělávání u dětí předškolního věku. V teoretické části se budeme zabývat definováním základních pojmů, které jsou spojeny s problematikou alternativního školství, uvádíme základní rozdíly mezi alternativní a standardní školou. Pozornost je věnována vybraným alternativním školám, jejich prostředí a didaktickému materiálu. Blíže představujeme zvolené inovační koncepce, které oživují výuku v současné škole. Empirická část si klade za cíl zjistit, jaké jsou preference rodičů při volbě alternativní školy.
Anotace v angličtině
The topic of my diploma work is the possibility of alternative and innovatory education with the pre-school children. The theoretical part deals with the defining of the basic terms connected with the problems of alternative school system; there are explained basic differences between the alternative and standard schools. A specially attention is paid to the selected alternative schools to their climate and didactic material. The selected innovation coceptions which stimulate classes at current schools and introduce here in a greater detail. The aim of the empiric part is to find out what parents prefer at the option of alternative school.
Zpracování rešerše a seznamu odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek, které se vztahují k netradičním formám a alternativním přístupům ke vzdělávání, tradiční škole a reformní pedagogice.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a seznamu odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek, které se vztahují k netradičním formám a alternativním přístupům ke vzdělávání, tradiční škole a reformní pedagogice.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.
RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: M. Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-19-2.
ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-071-5.
Seznam doporučené literatury
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.
RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: M. Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-19-2.
ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-071-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka popsala teoretickou část práce a blíže se zaměřila na praktickou část a popis výzkumného šetření. Uvedeny byly výzkumné otázky, výzkumné cíle a hypotézy. Následně se studentka věnovala výsledkům výzkumu a jejich interpretaci. Studentka uvedla motivy k volbě tématu, doporučení pro praxi a odpovědi na otázky z posudků. Celkově byla studentka na obhajobu připravena.