Diplomová práce zabývající se vnějšími determinanty rizikového chování v adolescenci je koncipována jako kvalitativní studie, zaměřující se zejména na popis a porozumění faktorů, ovlivňující vznik rizikového chování v období dospívání. V teoretické části se čtenář může seznámit se základními pojmy, které slouží ke tvorbě uceleného náhledu na oblast dospívání, jeho hlavních socializačních faktorů a na oblast rizikového chování. Hlavním výzkumným cílem diplomové práce je odhalení vnějších faktorů determinující vznik rizi-kového chování u dospívající populace. Výzkumná činnost je realizována na základě ana-lýzy spisové dokumentace, rozhovorů a kazuistik dospívajících jedinců vykazující rizikové chování. Kvalitativní přístup odhaluje vnitřní i vnější pohnutky k různým formám riziko-vého chování. Za pomoci kvalitativního výzkumu, skrze provádění rozhovorů s návodem, odhaluje vnitřní i vnější pohnutky ke vzniku rizikového chování.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focus on external determinants of risk behavior in adolescence and it is conceived as a qualitative study, focusing in particular on the description and understan-ding of the factors, that influence the development of risk behavior in adolescence. In the theoretical part, the reader can become familiar with the basic concepts that are used to create a comprehensive insight into the area of adolescence, its main socialization factors and the area of risk behavior. The main research objective of this thesis is to detect external factors, that determine the origin of risk behavior among adolescent population. Research is realized on the basis of analysis of file documentation, interviews and casuistry of adol-escents, that exhibit risk behavior. The qualitative approach reveals the internal and external motivation to various forms of risk behavior. With the help of qualitative research, through implemeting interviews with instructions, it also reveals the internal and external motivation to risk behavior.
Klíčová slova
rizikové chování, adolescenti, rodinné prostředí, rizikové faktory, riziková mládež
Klíčová slova v angličtině
risk behavior, adolescents, family environment, risk factors, risk adolescents
Rozsah průvodní práce
165 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce zabývající se vnějšími determinanty rizikového chování v adolescenci je koncipována jako kvalitativní studie, zaměřující se zejména na popis a porozumění faktorů, ovlivňující vznik rizikového chování v období dospívání. V teoretické části se čtenář může seznámit se základními pojmy, které slouží ke tvorbě uceleného náhledu na oblast dospívání, jeho hlavních socializačních faktorů a na oblast rizikového chování. Hlavním výzkumným cílem diplomové práce je odhalení vnějších faktorů determinující vznik rizi-kového chování u dospívající populace. Výzkumná činnost je realizována na základě ana-lýzy spisové dokumentace, rozhovorů a kazuistik dospívajících jedinců vykazující rizikové chování. Kvalitativní přístup odhaluje vnitřní i vnější pohnutky k různým formám riziko-vého chování. Za pomoci kvalitativního výzkumu, skrze provádění rozhovorů s návodem, odhaluje vnitřní i vnější pohnutky ke vzniku rizikového chování.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focus on external determinants of risk behavior in adolescence and it is conceived as a qualitative study, focusing in particular on the description and understan-ding of the factors, that influence the development of risk behavior in adolescence. In the theoretical part, the reader can become familiar with the basic concepts that are used to create a comprehensive insight into the area of adolescence, its main socialization factors and the area of risk behavior. The main research objective of this thesis is to detect external factors, that determine the origin of risk behavior among adolescent population. Research is realized on the basis of analysis of file documentation, interviews and casuistry of adol-escents, that exhibit risk behavior. The qualitative approach reveals the internal and external motivation to various forms of risk behavior. With the help of qualitative research, through implemeting interviews with instructions, it also reveals the internal and external motivation to risk behavior.
Klíčová slova
rizikové chování, adolescenti, rodinné prostředí, rizikové faktory, riziková mládež
Klíčová slova v angličtině
risk behavior, adolescents, family environment, risk factors, risk adolescents
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti psychologických specifik adolescentů, sociálních deviací a rizikového chování dospívajících.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů a kazuistiky.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti psychologických specifik adolescentů, sociálních deviací a rizikového chování dospívajících.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů a kazuistiky.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005, 408 s. ISBN 80-7367-040-2.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 3. Praha: Avicenum, 1974, 400 s. ISBN 08-049-74.
MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Vyd. 2. Praha: Avicenum, 1989, 336 s. ISBN 08-056-89.
SOBOTKOVÁ, Veronika. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada, 2014, 147 s. ISBN 978-80-247-4042-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000, 528 s. ISBN 80-7178-308-0.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005, 408 s. ISBN 80-7367-040-2.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 3. Praha: Avicenum, 1974, 400 s. ISBN 08-049-74.
MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Vyd. 2. Praha: Avicenum, 1989, 336 s. ISBN 08-056-89.
SOBOTKOVÁ, Veronika. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada, 2014, 147 s. ISBN 978-80-247-4042-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000, 528 s. ISBN 80-7178-308-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretickou část práce a uvedla motivy k volbě tématu. Dále se věnovala praktické části práce, uvedla výzkumnou strategii, představila výzkumný soubor, výzkumné otázky a cíle výzkumu. Následně studentka prezentovala výsledky výzkumu a odpovídala na otázky k obhajobě. Uvedeno bylo doporučení pro praxi. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravena.