Tato bakalářská práce zkoumá smyslové vnímání, vybrané stavy vědomí a druhy reakcí na počitky a vjemy ve formě emocí, pocitů nebo činností u lidské bytosti z biologické, psychologické a spirituální podstaty a bádá po původu a vzniku zobrazovacího umění a jeho funkci ve společnosti. Veškeré toto zkoumání je nezbytné ke studiu audiovizuálního média, jakožto média disponujícího širokou škálou prostředků a technik, které jsou schopny zmíněné reakce či změny stavu vědomí navodit. Práce se dále věnuje převážně studiu experimentální kinematografie a video artu, kde se tyto prostředky vyskytují nejhojněji. Sleduje také jejich vztah s vybranou řadou psychedelických látek, jakožto dalšího způsobu ovlivňování lidské psychiky a percepce. Na závěr uvádí příklad jedné z těchto technik využité v praktické části bakalářské práce, tedy v krátkém filmu "Červená", k navození specifické emoce, pocitu nebo dokonce změny stavu mysli diváka.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis researches sensual perception, selected states of mind and kinds of reactions on informations from outer universe in form of emotions, feelings or actions in case of a human being and its biological, psychological and spiritual nature, also origins and birth of fine arts and its function in society. All of these researches are necessary for a deeper study of audiovisual media as a media featuring a large scale of tools and techniques, that are able to induce mentioned reactions and changes of human mindset. The work continues in study of experimental cinema and video art, where these tools mostly appear. It also observes their relation with psychedelic substances as another form of manipulation with the spectators state of consciousness. By the end, I append an example of one of the techniques that I plan to use in practical part of my bachelor work, in a short movie called "Red", for the specific induction of an emotion, feeling or even different state of mind of the spectator.
Klíčová slova
Život, Člověk, Smysly, Vnímání, Vědomí, Psychika, Psychedelika, Spiritualismus, Umění, Výtvarné umění, Fotografie, Film, Video, Experimentální kinematografie, Video Art, Vize, Audiovize, Vizinavozující, Červená
Klíčová slova v angličtině
Life, Human, Senses, Perception, Consciousness, Psyche, Psychedelics, Spiritualism, Art, Fine Arts, Photography, Film, Video, Experimental Cinema, Video Art, Vision, Audiovision, Visionary, Red
Rozsah průvodní práce
42 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce zkoumá smyslové vnímání, vybrané stavy vědomí a druhy reakcí na počitky a vjemy ve formě emocí, pocitů nebo činností u lidské bytosti z biologické, psychologické a spirituální podstaty a bádá po původu a vzniku zobrazovacího umění a jeho funkci ve společnosti. Veškeré toto zkoumání je nezbytné ke studiu audiovizuálního média, jakožto média disponujícího širokou škálou prostředků a technik, které jsou schopny zmíněné reakce či změny stavu vědomí navodit. Práce se dále věnuje převážně studiu experimentální kinematografie a video artu, kde se tyto prostředky vyskytují nejhojněji. Sleduje také jejich vztah s vybranou řadou psychedelických látek, jakožto dalšího způsobu ovlivňování lidské psychiky a percepce. Na závěr uvádí příklad jedné z těchto technik využité v praktické části bakalářské práce, tedy v krátkém filmu "Červená", k navození specifické emoce, pocitu nebo dokonce změny stavu mysli diváka.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis researches sensual perception, selected states of mind and kinds of reactions on informations from outer universe in form of emotions, feelings or actions in case of a human being and its biological, psychological and spiritual nature, also origins and birth of fine arts and its function in society. All of these researches are necessary for a deeper study of audiovisual media as a media featuring a large scale of tools and techniques, that are able to induce mentioned reactions and changes of human mindset. The work continues in study of experimental cinema and video art, where these tools mostly appear. It also observes their relation with psychedelic substances as another form of manipulation with the spectators state of consciousness. By the end, I append an example of one of the techniques that I plan to use in practical part of my bachelor work, in a short movie called "Red", for the specific induction of an emotion, feeling or even different state of mind of the spectator.
Klíčová slova
Život, Člověk, Smysly, Vnímání, Vědomí, Psychika, Psychedelika, Spiritualismus, Umění, Výtvarné umění, Fotografie, Film, Video, Experimentální kinematografie, Video Art, Vize, Audiovize, Vizinavozující, Červená
Klíčová slova v angličtině
Life, Human, Senses, Perception, Consciousness, Psyche, Psychedelics, Spiritualism, Art, Fine Arts, Photography, Film, Video, Experimental Cinema, Video Art, Vision, Audiovision, Visionary, Red
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: 1 ks v pevné vazbě s popisem na hřbetu i horní desce spolu s CD-R. Dále 2 ks práce, které mohou být v kroužkové vazbě. Práci je třeba rovněž odeslat do knihovny UTB Zlín v elektronické podobě ve formátu .pdf a nahrát do příslušné složky na NAS-FMK.
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti.
2. Praktická část: Výstupní dílo:
a) 2 ks DVD ve formátu DVD-video (PAL) s graficky upraveným bookletem.
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah: 2x normostrany.
c) 3 ks technického scénáře v kroužkové vazbě.
d) V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta produkce, je nutné dodržet dále zásady: a - h (dle zadání praktické části práce na oboru Produkce). Tyto data odevzdává za projekt vždy jeden člověk nutná konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
V samotné složce na AAV-NAS, označené "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně" odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250mm delší strana.
Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: 1 ks v pevné vazbě s popisem na hřbetu i horní desce spolu s CD-R. Dále 2 ks práce, které mohou být v kroužkové vazbě. Práci je třeba rovněž odeslat do knihovny UTB Zlín v elektronické podobě ve formátu .pdf a nahrát do příslušné složky na NAS-FMK.
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti.
2. Praktická část: Výstupní dílo:
a) 2 ks DVD ve formátu DVD-video (PAL) s graficky upraveným bookletem.
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah: 2x normostrany.
c) 3 ks technického scénáře v kroužkové vazbě.
d) V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta produkce, je nutné dodržet dále zásady: a - h (dle zadání praktické části práce na oboru Produkce). Tyto data odevzdává za projekt vždy jeden člověk nutná konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
V samotné složce na AAV-NAS, označené "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně" odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250mm delší strana.
Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
ŠINDELÁŘ, Dušan. Krása v nás a kolem nás. V Praze: Albatros, 1981.
BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír. Spiritualita ve filmu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2007. ISBN 978-80-7325-132-1.
ČIHÁK, Martin. Ponorná řeka kinematografie. V Praze: Akademie múzických umění, 2013. ISBN 978-80-7331-283-1.
ULVER, Stanislav. Západní filmová avantgarda. Praha: Československý filmový ústav, 1991.
HUXLEY, Aldous. Brány vnímání: Nebe a peklo. Přeložil Milan PROCHÁZKA, přeložil Jiří PLESNIVÝ. Praha: Maťa, c2011. Nové trendy. ISBN 978-80-7287-147-6.
THOMPSON, Kristin a David BORDWELL. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. 2., opr. vyd. Přeložil Helena BENDOVÁ. V Praze: Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-207-7.
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
O'PRAY, Michael. Avant-garde film: forms, themes and passions. Repr. London [u.a.]: Wallflower Press, 2003. ISBN 1903364566.
SITNEY, P. Adams. Visionary film: the American avant-garde, 1943-2000. 3rd ed. New York: Oxford University Press, 2002. ISBN-10: 0195148851
BRAKHAGE, Stan. Metaphors on Vision, 2nd ed. Anthology Film Archives, 1976 ISBN-10: 0317559567
Seznam doporučené literatury
ŠINDELÁŘ, Dušan. Krása v nás a kolem nás. V Praze: Albatros, 1981.
BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír. Spiritualita ve filmu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2007. ISBN 978-80-7325-132-1.
ČIHÁK, Martin. Ponorná řeka kinematografie. V Praze: Akademie múzických umění, 2013. ISBN 978-80-7331-283-1.
ULVER, Stanislav. Západní filmová avantgarda. Praha: Československý filmový ústav, 1991.
HUXLEY, Aldous. Brány vnímání: Nebe a peklo. Přeložil Milan PROCHÁZKA, přeložil Jiří PLESNIVÝ. Praha: Maťa, c2011. Nové trendy. ISBN 978-80-7287-147-6.
THOMPSON, Kristin a David BORDWELL. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. 2., opr. vyd. Přeložil Helena BENDOVÁ. V Praze: Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-207-7.
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
O'PRAY, Michael. Avant-garde film: forms, themes and passions. Repr. London [u.a.]: Wallflower Press, 2003. ISBN 1903364566.
SITNEY, P. Adams. Visionary film: the American avant-garde, 1943-2000. 3rd ed. New York: Oxford University Press, 2002. ISBN-10: 0195148851
BRAKHAGE, Stan. Metaphors on Vision, 2nd ed. Anthology Film Archives, 1976 ISBN-10: 0317559567
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucího Pč: B - velmi dobře
Hodnocení oponenta Pč: D - uspokojivě
Odpověděl na položené otázky - viz posudky.