Předkládaná diplomová práce je zaměřena na vliv prostředí univerzity třetího věku na seniory. Teoretická část se zabývá vymezením základních pojmů - pedagogizace prostředí, výchova a prostředí, stáří, aktivní stáří, vzdělávání seniorů a univerzit třetího věku. Praktická část navazuje na část teoretickou. Cílem výzkumu, realizovaném v praktické části, je zjistit, jak studenty ovlivňuje prostředí univerzity třetího věku. Data jsou získána z dotazníků s účastníky studia Univerzity třetího věku Tomáše Bati ve Zlíně. V závěru práce je obsažena analýza a interpretace dat.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the influence of the third age university's environment on seniors. It deals with the basic terms definition in the theoretical part- pedagogization of the environment, education and the environment, age, active aging, senior education and Universities of the Third Age. The theoretical part is followed by the practical part. The aim of the research, implemented in the practical part, is to discover how students are influenced by the environment of the University of the Third Age. The data are obtained from questionnaires completed by students of Tomas Bata University of the Third Age. Analysis and interpretation of data are contained in the conclusion.
Klíčová slova
Pedagogizace prostředí, výchova a prostředí, stáří, aktivní stáří, vzdělávání seniorů a univerzity třetího věku
Klíčová slova v angličtině
Pedagogizataion of Environment, Education and the Environment, Age, Active Aging, Senior Education and Universities of the Third Age
Rozsah průvodní práce
99 s. (164208 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce je zaměřena na vliv prostředí univerzity třetího věku na seniory. Teoretická část se zabývá vymezením základních pojmů - pedagogizace prostředí, výchova a prostředí, stáří, aktivní stáří, vzdělávání seniorů a univerzit třetího věku. Praktická část navazuje na část teoretickou. Cílem výzkumu, realizovaném v praktické části, je zjistit, jak studenty ovlivňuje prostředí univerzity třetího věku. Data jsou získána z dotazníků s účastníky studia Univerzity třetího věku Tomáše Bati ve Zlíně. V závěru práce je obsažena analýza a interpretace dat.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the influence of the third age university's environment on seniors. It deals with the basic terms definition in the theoretical part- pedagogization of the environment, education and the environment, age, active aging, senior education and Universities of the Third Age. The theoretical part is followed by the practical part. The aim of the research, implemented in the practical part, is to discover how students are influenced by the environment of the University of the Third Age. The data are obtained from questionnaires completed by students of Tomas Bata University of the Third Age. Analysis and interpretation of data are contained in the conclusion.
Klíčová slova
Pedagogizace prostředí, výchova a prostředí, stáří, aktivní stáří, vzdělávání seniorů a univerzity třetího věku
Klíčová slova v angličtině
Pedagogizataion of Environment, Education and the Environment, Age, Active Aging, Senior Education and Universities of the Third Age
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogizace prostředí, univerzity třetího věku a studentů seniorů.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogizace prostředí, univerzity třetího věku a studentů seniorů.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ADAMEC, Petr a David KRYŠTOF (eds.). Univerzity třetího věku na vysokých školách. Brno: Asociace univerzit třetího věku České republiky, 2011. ISBN 978-80-210-5640-4.
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC (eds.). Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-5859-0.
STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.
Seznam doporučené literatury
ADAMEC, Petr a David KRYŠTOF (eds.). Univerzity třetího věku na vysokých školách. Brno: Asociace univerzit třetího věku České republiky, 2011. ISBN 978-80-210-5640-4.
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC (eds.). Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-5859-0.
STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretickou část práce a dále se zaměřila na praktickou část. Studentka uvedla cíle výzkumu, dále výzkumné otázky, hypotézy a jejich verifikaci. Popsána byla realizace výzkumu a následně byly interpretovány výsledky. Studentka odpovídala na otázky k obhajobě a reagovala na otázky členů komise. Celkově byla studentka k obhajobě připravená.