Ústředním tématem diplomové práce je výchovný styl současné rodiny. Teoretická část je zaměřena na rodinu, její historii, funkci a typy rodin. Jsou zde vymezeny podmínky výchovy, výchovná pravidla a výchovné styly v rodině od tradičního dělení liberálního, autokratického a demokratického, přes model dvou dimenzí až po analyticko-syntetický přístup k výchově.
V praktické části se diplomová práce zabývá analýzou odpovědí rodičů na stanovené otázky v rámci dotazníkového šetření. Výstupem empirického výzkumu je zjištění převládajícího stylu výchovy v současných rodinách.
Anotace v angličtině
The main topic of my thesis is the educational style of the nowadays family. The theoretical part focuses on the family, its history, its function and the existing types of family. The followings topics are determined in this part of the thesis: educative conditions, the educative rules, the educative styles in the family. There is the traditional division described in liberal, autocratic and democratic style going over to the two dimension model and at last discussing the analytical-synthetic educational attitude.
The practical part of my thesis is dealing with the analysis of parent's answers to the fixed set of questions. The output of the empirical research aims to define the prevalent educative style in the nowadays family.
Klíčová slova
rodina, funkce rodiny, výchova, výchovný styl v rodině, rodiče, výchovné prostředky, podmínky výchovy, odměna, trest,
Klíčová slova v angličtině
family, the family function, education, the educative style, parents, the means of education, the conditions of education, the reward, the punishment.
Rozsah průvodní práce
73 stran a 9 stran příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Ústředním tématem diplomové práce je výchovný styl současné rodiny. Teoretická část je zaměřena na rodinu, její historii, funkci a typy rodin. Jsou zde vymezeny podmínky výchovy, výchovná pravidla a výchovné styly v rodině od tradičního dělení liberálního, autokratického a demokratického, přes model dvou dimenzí až po analyticko-syntetický přístup k výchově.
V praktické části se diplomová práce zabývá analýzou odpovědí rodičů na stanovené otázky v rámci dotazníkového šetření. Výstupem empirického výzkumu je zjištění převládajícího stylu výchovy v současných rodinách.
Anotace v angličtině
The main topic of my thesis is the educational style of the nowadays family. The theoretical part focuses on the family, its history, its function and the existing types of family. The followings topics are determined in this part of the thesis: educative conditions, the educative rules, the educative styles in the family. There is the traditional division described in liberal, autocratic and democratic style going over to the two dimension model and at last discussing the analytical-synthetic educational attitude.
The practical part of my thesis is dealing with the analysis of parent's answers to the fixed set of questions. The output of the empirical research aims to define the prevalent educative style in the nowadays family.
Klíčová slova
rodina, funkce rodiny, výchova, výchovný styl v rodině, rodiče, výchovné prostředky, podmínky výchovy, odměna, trest,
Klíčová slova v angličtině
family, the family function, education, the educative style, parents, the means of education, the conditions of education, the reward, the punishment.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodiny, její historie a současnosti, funkce rodiny, výchovy, výchovných prostředků a stylů výchovy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodiny, její historie a současnosti, funkce rodiny, výchovy, výchovných prostředků a stylů výchovy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. 1 vyd. Praha: ISV, 1996. s. 302. ISBN 80-85866-15-3.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. s. 656. ISBN 978-80-7367-273-7.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido,2000. ISBN 80-85931-79-6.
KOPŘIVA,P. a kol. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: Spirála 2012. ISBN 978-80-904030-0-0.
MOŽNÝ, I. Česká společnost: nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života. 1. vyd. Praha: Portál 2002. s. 281. ISBN 80-7178-624-1.
SAK, P. Proměny české mládeže: česká mládež v pohledu sociologických výzkumů. Praha: Petrklíč, 2000. ISBN 80-90402-0-6.
SHARRY, J. Řešíme problémy s výchovou dětí a dospívajících. Brno: Computer Press, a. s. 2006. ISBN 80-251-1295-0.
ŠULOVÁ, L. Jak učit výchovu k manželství a rodičovství? Grada Avicenum, Praha 1995. ISBN 80-7169-218-2.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. 1 vyd. Praha: ISV, 1996. s. 302. ISBN 80-85866-15-3.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. s. 656. ISBN 978-80-7367-273-7.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido,2000. ISBN 80-85931-79-6.
KOPŘIVA,P. a kol. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: Spirála 2012. ISBN 978-80-904030-0-0.
MOŽNÝ, I. Česká společnost: nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života. 1. vyd. Praha: Portál 2002. s. 281. ISBN 80-7178-624-1.
SAK, P. Proměny české mládeže: česká mládež v pohledu sociologických výzkumů. Praha: Petrklíč, 2000. ISBN 80-90402-0-6.
SHARRY, J. Řešíme problémy s výchovou dětí a dospívajících. Brno: Computer Press, a. s. 2006. ISBN 80-251-1295-0.
ŠULOVÁ, L. Jak učit výchovu k manželství a rodičovství? Grada Avicenum, Praha 1995. ISBN 80-7169-218-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce, dále prezentovala praktickou část, kde představila cíle práce, výzkumný problém a použitý výzkumný nástroj. Následně studentka popsala výzkumný soubor a dále se věnovala výsledkům výzkumu. Na závěr studentka odpovídala na otázky k obhajobě od vedoucí a oponenta. Studentka adekvátně reagovala na otázky členů komise.