Diplomová práce zkoumá význam sociálně pedagogického přístupu učitele ve vývoji prosociálního chování žáků. Má teoreticko- empirický charakter. Zabývá se vymezením sociálně pedagogického přístupu a jeho významu ve vyučovaní. Zaměřujeme se na humanistický přístup, popisujeme problémového žáka i to, jak s takovým žákem pracovat ve smyslu sociálně pedagogického přístupu. Dále uvádíme přehled odborníků pomáhajících profesí ve škole a jejich kompetence. Závěr práce je věnován rozvoji prosociálního chování žáků ve výuce, přičemž svou pozornost zaměřujeme na okruhy a metody využívané ve výuce cizího jazyka.
Dominantním problémem této práce je sociálně pedagogický přístup. Okruhy a metody ve výuce jsou problémem sekundárním.
Anotace v angličtině
The diploma theses explores the importance of the social- pedagogical approach of the tea-cher in the process of creating altruistic behaviour of the pupils. It is theoretical and empiri-cal. The thesis investigates the description and importance ot the social- pedagogical appro-ach. We focus on humanistic approach, we describe a problematical pupil and also the way how to deal with him. We also state the main helping professions at school. The end of the these sis devoted to creating altruistic behaviour of the pupils while our attention is focused on themes and methods used in foreign language teaching.
The main problém of this theses is the social- pedagogical approach. The themes and met-hods only complete the theses.
Klíčová slova
školní prostředí, sociální komunikace, pedagogická komunikace, osobnost učitele, sociální dovednosti, prosociální chování, empatie, problémový žák, pomáhající profese, aktivizační metody
Klíčová slova v angličtině
school environment, social communication, pedagogical communication, teacher´s persona-lity, social skills, prosocial behaviour, empathy, problematical pupil, helping profession, activating methods
Rozsah průvodní práce
89
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce zkoumá význam sociálně pedagogického přístupu učitele ve vývoji prosociálního chování žáků. Má teoreticko- empirický charakter. Zabývá se vymezením sociálně pedagogického přístupu a jeho významu ve vyučovaní. Zaměřujeme se na humanistický přístup, popisujeme problémového žáka i to, jak s takovým žákem pracovat ve smyslu sociálně pedagogického přístupu. Dále uvádíme přehled odborníků pomáhajících profesí ve škole a jejich kompetence. Závěr práce je věnován rozvoji prosociálního chování žáků ve výuce, přičemž svou pozornost zaměřujeme na okruhy a metody využívané ve výuce cizího jazyka.
Dominantním problémem této práce je sociálně pedagogický přístup. Okruhy a metody ve výuce jsou problémem sekundárním.
Anotace v angličtině
The diploma theses explores the importance of the social- pedagogical approach of the tea-cher in the process of creating altruistic behaviour of the pupils. It is theoretical and empiri-cal. The thesis investigates the description and importance ot the social- pedagogical appro-ach. We focus on humanistic approach, we describe a problematical pupil and also the way how to deal with him. We also state the main helping professions at school. The end of the these sis devoted to creating altruistic behaviour of the pupils while our attention is focused on themes and methods used in foreign language teaching.
The main problém of this theses is the social- pedagogical approach. The themes and met-hods only complete the theses.
Klíčová slova
školní prostředí, sociální komunikace, pedagogická komunikace, osobnost učitele, sociální dovednosti, prosociální chování, empatie, problémový žák, pomáhající profese, aktivizační metody
Klíčová slova v angličtině
school environment, social communication, pedagogical communication, teacher´s persona-lity, social skills, prosocial behaviour, empathy, problematical pupil, helping profession, activating methods
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti přístupu učitele k žákovi, sociálního a prosociálního rozvíjení osobnosti, tradičních a inovativních metod rozvoje osobnosti.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou zakotvené teorie.
Zpracování a zhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti přístupu učitele k žákovi, sociálního a prosociálního rozvíjení osobnosti, tradičních a inovativních metod rozvoje osobnosti.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou zakotvené teorie.
Zpracování a zhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: FFUK, 2008. ISBN 978-80-969944-0-3.
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele. Praha 8: Portál, s.r.o., 2004. ISBN 80-7178-965-8.
PRŮCHA, Jan. Učitel. Praha 8: Portál, s.r.o., 2002. ISBN 80-7178-621-7.
RASER, Jamie. Jak vychovávat děti, se kterými se dá žít. Praha 8: Portál, s.r.o., 2000. ISBN 80-7178-459-1.
VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha 8: Portál, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7367-386-4.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: FFUK, 2008. ISBN 978-80-969944-0-3.
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele. Praha 8: Portál, s.r.o., 2004. ISBN 80-7178-965-8.
PRŮCHA, Jan. Učitel. Praha 8: Portál, s.r.o., 2002. ISBN 80-7178-621-7.
RASER, Jamie. Jak vychovávat děti, se kterými se dá žít. Praha 8: Portál, s.r.o., 2000. ISBN 80-7178-459-1.
VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha 8: Portál, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7367-386-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce. Dále se věnovala popisu metodologie, kde byl představen cíl výzkumu a celkově výzkumná strategie (výzkumné otázky, techniky kvalitativního výzkumu - polostrukturovaný rozhovor a zúčastněné pozorování). Následně studentka prezentovala výsledky výzkumu a odpovídala na otázky k obhajobě. Uvedeno bylo také doporučení pro praxi. Studentka byla k obhajobě připravená a adekvátně reagovala na otázky členů komise.