Diplomová práce se zabývá problematikou edukace seniorů, konkrétně tím, jak senioři vnímají lektora a jeho osobnost v kontextu kvality edukačního procesu. Teoretická část práce vymezuje teoretická a sociální východiska edukace seniorů, její význam, specifika, formy a metody. Dále popisuje osobnost lektora a věnuje se jednotlivým kompetencím, kterými by měl lektor působící v této oblasti disponovat. Na teoretickou část navazuje část praktická, jejímž cílem je zjistit, jak senioři, jako účastníci edukace, hodnotí důležitost jednotlivých kompetencí lektora. Pro realizaci výzkumu je zvolen kvantitativní přístup, přičemž požadovaná data jsou sbírána prostřednictvím dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
Thesis is dealing with issues related to senior education, analysis lecture's personality and his particular competencies. It's divided into two parts, theoretical and practical. Theoreti-cal part focuses on theoretical and social bases of senior education, it's meaning, specifics, forms and methods. The main aim of practical part is to find out how seniors as direct par-ticipants of education evaluate importance of particular competencies of lecturer. Research was realized by quantitative method, required data were collected by using questionnaire survey.
Klíčová slova
edukace seniorů, lektor dalšího vzdělávání, senior, kompetence
Klíčová slova v angličtině
senior education, further education lector, senior, competencies
Rozsah průvodní práce
98
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou edukace seniorů, konkrétně tím, jak senioři vnímají lektora a jeho osobnost v kontextu kvality edukačního procesu. Teoretická část práce vymezuje teoretická a sociální východiska edukace seniorů, její význam, specifika, formy a metody. Dále popisuje osobnost lektora a věnuje se jednotlivým kompetencím, kterými by měl lektor působící v této oblasti disponovat. Na teoretickou část navazuje část praktická, jejímž cílem je zjistit, jak senioři, jako účastníci edukace, hodnotí důležitost jednotlivých kompetencí lektora. Pro realizaci výzkumu je zvolen kvantitativní přístup, přičemž požadovaná data jsou sbírána prostřednictvím dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
Thesis is dealing with issues related to senior education, analysis lecture's personality and his particular competencies. It's divided into two parts, theoretical and practical. Theoreti-cal part focuses on theoretical and social bases of senior education, it's meaning, specifics, forms and methods. The main aim of practical part is to find out how seniors as direct par-ticipants of education evaluate importance of particular competencies of lecturer. Research was realized by quantitative method, required data were collected by using questionnaire survey.
Klíčová slova
edukace seniorů, lektor dalšího vzdělávání, senior, kompetence
Klíčová slova v angličtině
senior education, further education lector, senior, competencies
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k osobnosti lektora a jeho odborným kompetencím při edukaci seniorů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k osobnosti lektora a jeho odborným kompetencím při edukaci seniorů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5446-8.
HATÁR, Ctibor. Geragogika: vybrané kapitoly z teórie a metodiky edukácie seniorov. Nitra, 2014. ISBN 978-80-558-0666-2.
HATÁR, Ctibor. Kvalita života inštitucionalizovaných seniorov v edukačnom kontexte. Nitra, 2014. ISBN 978-80-558-0701-0.
KRYSTOŇ, Miroslav a Viera PRUSÁKOVÁ. Andragogický rozvoj lektora. Banská Bystrica: Belianum, 2015. ISBN 978-80-557-1058-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
Seznam doporučené literatury
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5446-8.
HATÁR, Ctibor. Geragogika: vybrané kapitoly z teórie a metodiky edukácie seniorov. Nitra, 2014. ISBN 978-80-558-0666-2.
HATÁR, Ctibor. Kvalita života inštitucionalizovaných seniorov v edukačnom kontexte. Nitra, 2014. ISBN 978-80-558-0701-0.
KRYSTOŇ, Miroslav a Viera PRUSÁKOVÁ. Andragogický rozvoj lektora. Banská Bystrica: Belianum, 2015. ISBN 978-80-557-1058-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska a blíže se věnovala praktické části, kde uvedla výzkumné otázky, metodu a techniku sběru dat. Představen byl také výzkumný soubor a analýza dat. Dále studentka interpretovala výsledky výzkumu a odpovídala na otázky k obhajobě. Na závěr bylo uvedeno doporučení pro praxi. Studentka byla adekvátně připravená a vhodně reagovala na otázky členů komise.