Diplomová práce je zaměřena na filozofii výchovy a její přínos pro edukaci dětí a mládeže. Teoretická část se zabývá filozofií výchovy, jejími představiteli a využití filozofie pro děti jako specifické metody ve výchovném a vzdělávacím procesu. Cílem praktické části je zjistit, jak tuto specifickou metodu vnímají samotné děti a její další možné využití pro praxi.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the philosophy of education and its benefits for educating children and teenagers. The theoretical part deals with the philosophy of education, its philo-sophers, and use of philosophy for children as a specific method in the educational pro-cess. The goal of the practical part is to find out how this specific method is perceived by the children and discover further uses of the method in practice.
Klíčová slova
filozofie, filozofie výchovy, výchova, představitelé filozofie, etika, filozofie pro děti
Klíčová slova v angličtině
philosophy, philosophy of education, education, philosophers, ethics, philosophy for chil-dren
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na filozofii výchovy a její přínos pro edukaci dětí a mládeže. Teoretická část se zabývá filozofií výchovy, jejími představiteli a využití filozofie pro děti jako specifické metody ve výchovném a vzdělávacím procesu. Cílem praktické části je zjistit, jak tuto specifickou metodu vnímají samotné děti a její další možné využití pro praxi.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the philosophy of education and its benefits for educating children and teenagers. The theoretical part deals with the philosophy of education, its philo-sophers, and use of philosophy for children as a specific method in the educational pro-cess. The goal of the practical part is to find out how this specific method is perceived by the children and discover further uses of the method in practice.
Klíčová slova
filozofie, filozofie výchovy, výchova, představitelé filozofie, etika, filozofie pro děti
Klíčová slova v angličtině
philosophy, philosophy of education, education, philosophers, ethics, philosophy for chil-dren
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti etiky, vlastních hodnot a filozofování s dětmi.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů a textové analýzy.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti etiky, vlastních hodnot a filozofování s dětmi.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů a textové analýzy.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Filozofie výchovy pro sociální pedagogy krok za krokem. Praha: Hnutí R, 2013. ISBN 978-80-86798-48-6.
BLACKBURN, Simon. Platónova Ústava: biografie. Praha: Beta, 2007. ISBN 978-80-7306-304-7.
JOHNSON, Paul. Sokrates: člověk pro naši dobu. Brno: Barrister & Principal, 2012. ISBN 978-80-87474-53-2.
PELCOVÁ, Naděžda a STEPKOWSKI, Dariusz, ed. Czlowiek i wychowanie w refleksji fenomenologicznej. Warszawa: Wydawnictvo Uniwersytetu Kardynala Stefana Wyszyňskiego, 2014. ISBN 978-83-64181-70-2.
ZOLLER MORF, Eva. Učíme děti ptát se a přemýšlet: metody a aktivity k rozvoji myšlení i kultivaci osobnosti dětí. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0096-3.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Filozofie výchovy pro sociální pedagogy krok za krokem. Praha: Hnutí R, 2013. ISBN 978-80-86798-48-6.
BLACKBURN, Simon. Platónova Ústava: biografie. Praha: Beta, 2007. ISBN 978-80-7306-304-7.
JOHNSON, Paul. Sokrates: člověk pro naši dobu. Brno: Barrister & Principal, 2012. ISBN 978-80-87474-53-2.
PELCOVÁ, Naděžda a STEPKOWSKI, Dariusz, ed. Czlowiek i wychowanie w refleksji fenomenologicznej. Warszawa: Wydawnictvo Uniwersytetu Kardynala Stefana Wyszyňskiego, 2014. ISBN 978-83-64181-70-2.
ZOLLER MORF, Eva. Učíme děti ptát se a přemýšlet: metody a aktivity k rozvoji myšlení i kultivaci osobnosti dětí. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0096-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska a dále se věnovala metodologii výzkumu. Studentka o práci diskutovala s oponentkou práce dr. Hrnčiříkovou. Studentka popsala realizaci výzkumu, výzkumné cíle, výzkumné otázky. Dále se věnovala odpovědím na otázky z posudků, především oponentky. Studentka byla k obhajobě připravená a na otázky adekvátně reagovala.