Bakalářská práce se věnuje problematice počítačové gramotnosti a jejího využití u žáků 2. stupně ZŠ a osmiletých gymnázií. Hlavní snahou této práce je zjištění úrovně počítačové gramotnosti žáků 2. stupně ZŠ a osmiletých gymnázií a také zjistit, jaké aktivity nejčastěji dě-lají na internetu. Teoretická část se zabývá vysvětlením pojmů spojených s počítačovou gra-motností, informační gramotností, dále aktivitami na internetu, riziky spojenými s používáním internetu a příslušnou legislativou. Empirická část se věnuje zpracování dat z dotazníkového šetření. Zkoumá míru počítačové gramotnosti, její rozdíl u žáků základních škol a osmiletých gymnázií a její možné využití.
Annotation in English
Bachelor thesis deals with the issue of computer literacy of pupils at secondary school and grammar school. The main effort of this thesis is to find out the level of computer literacy of pupils of secondary school and grammar school, and to find out what activities do they usually do on the internet. The theoretical part deals with clarification of concepts related to computer literacy, information literacy, internet activities, risks that are connected with inter-net and realted legislation. The empirical part focuses on analysing the data from the questi-onnaire and survey. It investigates the level of computer literacy, the difference between com-puter literacy of pupils at secondary school and grammar school, and it's possible use.
Keywords
Počítačová gramotnost, počítač, informatika, kyberprostor, internet, rizika na internetu, legisla-tiva, ochrana dětí, informační a komunikační technologie
Keywords in English
computer literacy, computer, informatics, internet, cyberspace, risks on the internet, legislation, children's protection, information and communication technologies
Length of the covering note
92 s. (96 867 znaků)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se věnuje problematice počítačové gramotnosti a jejího využití u žáků 2. stupně ZŠ a osmiletých gymnázií. Hlavní snahou této práce je zjištění úrovně počítačové gramotnosti žáků 2. stupně ZŠ a osmiletých gymnázií a také zjistit, jaké aktivity nejčastěji dě-lají na internetu. Teoretická část se zabývá vysvětlením pojmů spojených s počítačovou gra-motností, informační gramotností, dále aktivitami na internetu, riziky spojenými s používáním internetu a příslušnou legislativou. Empirická část se věnuje zpracování dat z dotazníkového šetření. Zkoumá míru počítačové gramotnosti, její rozdíl u žáků základních škol a osmiletých gymnázií a její možné využití.
Annotation in English
Bachelor thesis deals with the issue of computer literacy of pupils at secondary school and grammar school. The main effort of this thesis is to find out the level of computer literacy of pupils of secondary school and grammar school, and to find out what activities do they usually do on the internet. The theoretical part deals with clarification of concepts related to computer literacy, information literacy, internet activities, risks that are connected with inter-net and realted legislation. The empirical part focuses on analysing the data from the questi-onnaire and survey. It investigates the level of computer literacy, the difference between com-puter literacy of pupils at secondary school and grammar school, and it's possible use.
Keywords
Počítačová gramotnost, počítač, informatika, kyberprostor, internet, rizika na internetu, legisla-tiva, ochrana dětí, informační a komunikační technologie
Keywords in English
computer literacy, computer, informatics, internet, cyberspace, risks on the internet, legislation, children's protection, information and communication technologies
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vývojových mezníků žáků staršího školního věku, jejich počítačové gramotnosti a sociálně pedagogické intervence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vývojových mezníků žáků staršího školního věku, jejich počítačové gramotnosti a sociálně pedagogické intervence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
POLAKOVIČ, Peter. Informačné a komunikačné technológie - prostriedok zvyšovania efektivity edukačného procesu. Praha: Extrasystem Praha, 2016. ISBN 978-80-87570-31-9.
JEŽEK, Vlastimil a Jan JIRÁK. Média a my. Praha: Akademie múzických umění, 2014. ISBN 978-80-7331-304-3.
ŠMAHEL, David. Psychologie a internet. Praha: Triton, 2003. ISBN 978-80-7254-360-1.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: Vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5010-1.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7367-287-4.
Recommended resources
POLAKOVIČ, Peter. Informačné a komunikačné technológie - prostriedok zvyšovania efektivity edukačného procesu. Praha: Extrasystem Praha, 2016. ISBN 978-80-87570-31-9.
JEŽEK, Vlastimil a Jan JIRÁK. Média a my. Praha: Akademie múzických umění, 2014. ISBN 978-80-7331-304-3.
ŠMAHEL, David. Psychologie a internet. Praha: Triton, 2003. ISBN 978-80-7254-360-1.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: Vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5010-1.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7367-287-4.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka stručně představila teoretická východiska, dále uvedla osnovu práce a věnovala se praktické části. Uvedla výzkumné otázky, výzkumné cíle, hypotézy a výzkumný soubor. Dále studentka prezentovala výsledky výzkumu a odpovídala na otázky k obhajobě i na otázky členů komise (dr. Hrbáčková se doptávala na způsob zkoumání počítačové gramotnosti). Uvedeno bylo také doporučení pro praxi. Studentka byla na obhajobu připravená a na otázky odpovídala adekvátně.