Tato bakalářská práce se zabývá psychomotorickým vývojem novorozenců a kojenců a také vhodnou manipulací s nimi. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V první polovině teoretické části zmiňujeme nejprve charakteristiku novorozence, jeho smysly, reflexy aj. Ve druhé polovině teoretické části se zabýváme charakteristikou kojence a jeho vývojem měsíc po měsíci. Dalším obsáhlým tématem teoretické části je manipulace s novorozenci a kojenci podle paní Evy Kiedroňové. Praktická část se zabývá informovaností matek o této problematice a byla uskutečněna díky dotazníkovému šetření. Výsledky jsou zpracovány pomocí tabulek, grafů a slovních komentářů. Do přílohy jsme zpracovali také diskuzi, která srovnává práce na podobné téma.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with psychomotor development of newborns and infants and proper handling with them as well. The bachelor thesis is divided into theoretical and prac-tical part. We mention characteristic of a newborn, his senses, reflections etc. in the first half of the theoretical part and then we deal with characteristic of an infant and his devel-opment month after month in the second part of the theoretical part. Then there is another expansive part about handling with newborns and infants according to Mrs. Eva Kiedroňo-vá. Practical part deals with mother awareness about this issue and it was accomplish due to the survey. Results are presented by tables, graphs and verbal comments. There is also a discussion which compares similar thesis in the attachment.
Klíčová slova
psychomotorický vývoj, novorozenec, kojenec, manipulace s dítětem, cvičení
Klíčová slova v angličtině
psychomotor development, newborn, infant, handling with a child, excercise
Rozsah průvodní práce
87
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá psychomotorickým vývojem novorozenců a kojenců a také vhodnou manipulací s nimi. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V první polovině teoretické části zmiňujeme nejprve charakteristiku novorozence, jeho smysly, reflexy aj. Ve druhé polovině teoretické části se zabýváme charakteristikou kojence a jeho vývojem měsíc po měsíci. Dalším obsáhlým tématem teoretické části je manipulace s novorozenci a kojenci podle paní Evy Kiedroňové. Praktická část se zabývá informovaností matek o této problematice a byla uskutečněna díky dotazníkovému šetření. Výsledky jsou zpracovány pomocí tabulek, grafů a slovních komentářů. Do přílohy jsme zpracovali také diskuzi, která srovnává práce na podobné téma.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with psychomotor development of newborns and infants and proper handling with them as well. The bachelor thesis is divided into theoretical and prac-tical part. We mention characteristic of a newborn, his senses, reflections etc. in the first half of the theoretical part and then we deal with characteristic of an infant and his devel-opment month after month in the second part of the theoretical part. Then there is another expansive part about handling with newborns and infants according to Mrs. Eva Kiedroňo-vá. Practical part deals with mother awareness about this issue and it was accomplish due to the survey. Results are presented by tables, graphs and verbal comments. There is also a discussion which compares similar thesis in the attachment.
Klíčová slova
psychomotorický vývoj, novorozenec, kojenec, manipulace s dítětem, cvičení
Klíčová slova v angličtině
psychomotor development, newborn, infant, handling with a child, excercise
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše.
Výběr literatury vztahující se k danému tématu.
Vypracování teoretické části bakalářské práce.
Stanovení cílů práce.
Realizace dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše.
Výběr literatury vztahující se k danému tématu.
Vypracování teoretické části bakalářské práce.
Stanovení cílů práce.
Realizace dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DOLÍNKOVÁ, Iva. Cvičíme s kojenci a batolaty. Rádci pro rodiče a vychovatele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-379-6.
HELLBRÜGGE, Theodor. Prvních 365 dní v životě dítěte: psychomotorický vývoj kojence. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3457-6.
KIEDROŇOVÁ, Eva. Něžná náruč rodičů: moderní poznatky o významu správné manipulace s novorozencem a malým dítětem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1210-5.
KIEDROŇOVÁ, Eva. Rozvíjej se, děťátko: moderní poznatky o významu správné stimulace kojence v souladu s jeho psychomotorickou vyspělostí. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3744-7.
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Dítě: vývoj a výchova od početí do tří let. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0552-4.
Newborn Individual Development Care and Assessment Program (NIDCAP): a systematic review of the literature, 2009. PubMed [online]. [cit. 2016-11-21]. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19413582.
Seznam doporučené literatury
DOLÍNKOVÁ, Iva. Cvičíme s kojenci a batolaty. Rádci pro rodiče a vychovatele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-379-6.
HELLBRÜGGE, Theodor. Prvních 365 dní v životě dítěte: psychomotorický vývoj kojence. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3457-6.
KIEDROŇOVÁ, Eva. Něžná náruč rodičů: moderní poznatky o významu správné manipulace s novorozencem a malým dítětem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1210-5.
KIEDROŇOVÁ, Eva. Rozvíjej se, děťátko: moderní poznatky o významu správné stimulace kojence v souladu s jeho psychomotorickou vyspělostí. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3744-7.
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Dítě: vývoj a výchova od početí do tří let. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0552-4.
Newborn Individual Development Care and Assessment Program (NIDCAP): a systematic review of the literature, 2009. PubMed [online]. [cit. 2016-11-21]. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19413582.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Přemýšlíte nad tím, že byste absolvovala některý z instruktorských kurzů (psychomotorický vývoj, plavání, cvičení…)? (Mgr. Žárská)
"Určitě bych pro svůj profesní, ale o vlastní, osobní růst využila těchto kurzů...."
Jak se vám podařilo dosáhnout 100 % návratnost dotazníků? (Mgr. Doleželová)
"Primárně jsem dotazníky rozdávala v podobě elektronické přes různé sociální sítě, a tento elektronický dotazník umožnil jakési usměrnění respondentek k ucelenému vyplnění...."
Jaké kurzy cvičení maminky nejčastěji s dětmi navštěvovaly? (Mgr. Doleželová)
Jaké společnosti organizují tyto kurzy? (MUDr. Macko)
"Kurzy, o kterých se zmiňuji vedly porodní aistentky, které tyto instruktorské kurzy měly...."