Bakalářská práce se zabývá problematikou tvorby a realizace aktivizačních programů v domovech pro seniory. Čtenáře seznamuje s psychologií stáří a stárnutí a vymezuje periodizaci stáří. Popisuje biologické, psychické a sociální změny, se kterými se senioři během této životní etapy potýkají. Dále podává ucelený přehled o aktivizačních programech. Popisuje domovy pro seniory jakožto jednu z pobytových služeb sociální péče. Definuje profesi pracovníka v sociálních službách, popisuje požadavky, kompetence a náplň práce. Empirická část poté zkoumá prostřednictvím kvalitativního výzkumu proces tvorby a realizace aktivizačních programů v domovech pro seniory ve Zlínském kraji a to pohledem pracovníků v sociálních službách.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with problems of creation and implementation of activation programs in homes for elderly. The theoretical part introduces the reader into the psycholo-gy of old age and aging, furthermore it defines the age periodization. The thesis describes the biological, mental and social changes which senior must face during this life period. This thesis also provides compacted overview of activation programs. Homes for elderly are shown one of the accommodation services of social care system. It defines the profession of worker in social services and describes requirements, competences and job description of this profession. The empirical part later looks into the process of formation and implementation of activation programs in homes for elderly in Zlin region through qualitative research from the perspective of workers in social services.
Klíčová slova
stáří, domov pro seniory, pracovník v sociálních službách, aktivizační programy
Klíčová slova v angličtině
old age, home for elderly, worker in social services, activation programs
Rozsah průvodní práce
63 s. (84 236 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou tvorby a realizace aktivizačních programů v domovech pro seniory. Čtenáře seznamuje s psychologií stáří a stárnutí a vymezuje periodizaci stáří. Popisuje biologické, psychické a sociální změny, se kterými se senioři během této životní etapy potýkají. Dále podává ucelený přehled o aktivizačních programech. Popisuje domovy pro seniory jakožto jednu z pobytových služeb sociální péče. Definuje profesi pracovníka v sociálních službách, popisuje požadavky, kompetence a náplň práce. Empirická část poté zkoumá prostřednictvím kvalitativního výzkumu proces tvorby a realizace aktivizačních programů v domovech pro seniory ve Zlínském kraji a to pohledem pracovníků v sociálních službách.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with problems of creation and implementation of activation programs in homes for elderly. The theoretical part introduces the reader into the psycholo-gy of old age and aging, furthermore it defines the age periodization. The thesis describes the biological, mental and social changes which senior must face during this life period. This thesis also provides compacted overview of activation programs. Homes for elderly are shown one of the accommodation services of social care system. It defines the profession of worker in social services and describes requirements, competences and job description of this profession. The empirical part later looks into the process of formation and implementation of activation programs in homes for elderly in Zlin region through qualitative research from the perspective of workers in social services.
Klíčová slova
stáří, domov pro seniory, pracovník v sociálních službách, aktivizační programy
Klíčová slova v angličtině
old age, home for elderly, worker in social services, activation programs
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti psychologie stáří a stárnutí, aktivizačních programů pro seniory a domovů pro seniory.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti psychologie stáří a stárnutí, aktivizačních programů pro seniory a domovů pro seniory.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
HOLCZEROVÁ, Vladimíra a Dagmar DVOŘÁČKOVÁ. Volnočasové aktivity pro seniory. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4697-5.
STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.
SÝKOROVÁ, Dana. Autonomie ve stáří: kapitoly z gerontosociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-86429-62-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
HOLCZEROVÁ, Vladimíra a Dagmar DVOŘÁČKOVÁ. Volnočasové aktivity pro seniory. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4697-5.
STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.
SÝKOROVÁ, Dana. Autonomie ve stáří: kapitoly z gerontosociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-86429-62-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala zaměření bakalářské práce. Objasnila východiska, příčiny volby tématu, obsah teoretické a praktické části. Blíže hovořila o metodice a výsledcích výzkumu. Průběžně zodpovídala otázky komise. Odpověděla na otázky z posudků.
O jaký druh výběru se jednalo? (PhDr. Zuzana Hrnčiříková Ph.D.) Studentka adekvátně vysvětlila. Které ze svých výsledků považujete za nejdůležitější pro praxi? Studentka uvedla. K tématu proběhla diskuze.