Bakalářská práce se zabývá výchovou k morálním hodnotám u dětí předškolního věku, především z pohledu rodičů. Teoretická část vymezuje na základě odborné literatury pojmy morálka, etika, norma, hodnota, morální vývoj. Zabývá se tříděním hodnot, způsoby zjišťování hodnot a jejich vývojem. Popisuje teorie morální vývoje dítěte podle různých přístupů. Cílem praktické části kvantitativní metody dotazníkového šetření je zjistit, zda je pro dnešní rodiče důležitá výchova k morálním hodnotám a které hodnoty rodiče považují za důležité.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the upbringing of moral values in preschool children, especially from the point of view of parents. The theoretical part defines the terms of morality, ethics, norm, value, moral development on the basis of professional literature. It deals with the classification of values, ways of finding values and their development. It describes the theory of moral development of the child according to various approaches. The aim of the practical part of the quantitative method of the questionnaire survey is to find out whether education to moral values is important for today's parents and which values they consider important.
Klíčová slova
Hodnoty, morálka, morální výchova, morální vývoj, norma, hodnotový systém
Klíčová slova v angličtině
Values, morality, moral education, moral development, norm, value system
Rozsah průvodní práce
62
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá výchovou k morálním hodnotám u dětí předškolního věku, především z pohledu rodičů. Teoretická část vymezuje na základě odborné literatury pojmy morálka, etika, norma, hodnota, morální vývoj. Zabývá se tříděním hodnot, způsoby zjišťování hodnot a jejich vývojem. Popisuje teorie morální vývoje dítěte podle různých přístupů. Cílem praktické části kvantitativní metody dotazníkového šetření je zjistit, zda je pro dnešní rodiče důležitá výchova k morálním hodnotám a které hodnoty rodiče považují za důležité.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the upbringing of moral values in preschool children, especially from the point of view of parents. The theoretical part defines the terms of morality, ethics, norm, value, moral development on the basis of professional literature. It deals with the classification of values, ways of finding values and their development. It describes the theory of moral development of the child according to various approaches. The aim of the practical part of the quantitative method of the questionnaire survey is to find out whether education to moral values is important for today's parents and which values they consider important.
Klíčová slova
Hodnoty, morálka, morální výchova, morální vývoj, norma, hodnotový systém
Klíčová slova v angličtině
Values, morality, moral education, moral development, norm, value system
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti etiky a hodnotové orientace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti etiky a hodnotové orientace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Psychologie hodnot. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2295-4.
EYRE, Linda a Richard. Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2000-2007. ISBN 978-80-7367-275-1.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0628-1.
VACEK, Pavel. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-108-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: zásady kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1396-4.
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Psychologie hodnot. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2295-4.
EYRE, Linda a Richard. Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2000-2007. ISBN 978-80-7367-275-1.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0628-1.
VACEK, Pavel. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-108-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: zásady kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1396-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou práci. Blíže seznámila s metodikou a výsledky výzkumu. Studentka představila částečné výsledky, prezentaci chybělo ucelení výsledků, závěr, na což poukázala i komise.
Mgr. Eva Šalenová poukázala na formální nedostatky grafů.
Studentka zodpověděla otázky z posudků spíše obecně. Z výsledků jí nic nepřekvapilo. Komise poukázala na limity práce.