Bakalářská práce je teoreticko-aplikačního charakteru. Zabývá se prací učitelky mateřské školy s tradiční pohádkou. V teoretické části vymezuje teoretická východiska zaměřená na analýzu pohádky a na konkrétních pohádkových motivech definuje jejich výchovně-vzdělávací funkce. V praktické části je následně předložen návrh programu s využitím tradiční pohádky v mateřské škole. Zachycen je také průběh realizace programu a na základě jeho realizace je zpracována evaluace. Práce v závěru obsahuje doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This thesis has theoretical-application character and deals with preschool teacher's work with classic fairytale. The theoretical part defines theoretical concepts related to fairytales and their educational functions. The practical part is focused on the preparation and the realization of the preschool program using classic fairytales. Based on the realization is executed the evaluation of the program. In the end the thesis contains recommendations for practice.
Klíčová slova
tradiční pohádka, autorská pohádka
Klíčová slova v angličtině
classic fairytale, author´s fairytale
Rozsah průvodní práce
90 s. (152 659 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je teoreticko-aplikačního charakteru. Zabývá se prací učitelky mateřské školy s tradiční pohádkou. V teoretické části vymezuje teoretická východiska zaměřená na analýzu pohádky a na konkrétních pohádkových motivech definuje jejich výchovně-vzdělávací funkce. V praktické části je následně předložen návrh programu s využitím tradiční pohádky v mateřské škole. Zachycen je také průběh realizace programu a na základě jeho realizace je zpracována evaluace. Práce v závěru obsahuje doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This thesis has theoretical-application character and deals with preschool teacher's work with classic fairytale. The theoretical part defines theoretical concepts related to fairytales and their educational functions. The practical part is focused on the preparation and the realization of the preschool program using classic fairytales. Based on the realization is executed the evaluation of the program. In the end the thesis contains recommendations for practice.
Klíčová slova
tradiční pohádka, autorská pohádka
Klíčová slova v angličtině
classic fairytale, author´s fairytale
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše z oblasti psychického vývoje dítěte, teorie vzniku pohádky a funkcí pohádky.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na analýzu pohádky a její výchovně vzdělávací funkce.
Zpracování projektu činnosti v mateřské škole s využitím pohádky.
Realizace a ověření řízené činnosti ve vybrané mateřské škole.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše z oblasti psychického vývoje dítěte, teorie vzniku pohádky a funkcí pohádky.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na analýzu pohádky a její výchovně vzdělávací funkce.
Zpracování projektu činnosti v mateřské škole s využitím pohádky.
Realizace a ověření řízené činnosti ve vybrané mateřské škole.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek. 2. vyd. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1172-3.
ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 978-80-7367-095-x.
DOLÁKOVÁ, Sylvie. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. 1. vyd. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0933-1.
RILEY, Jeni. Language and literacy 3-7: creative approaches to teaching. 1st ed. Los Angeles: SAGE Publications, 2006. ISBN 978-1-4129-1986-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2. vyd., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek. 2. vyd. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1172-3.
ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 978-80-7367-095-x.
DOLÁKOVÁ, Sylvie. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. 1. vyd. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0933-1.
RILEY, Jeni. Language and literacy 3-7: creative approaches to teaching. 1st ed. Los Angeles: SAGE Publications, 2006. ISBN 978-1-4129-1986-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2. vyd., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, noty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce zhodnotil práci kladně. Položil otázky
týkající se teoretické části práce. Na tyto otázky studentka odpověděla s nedostatky. Oponent se
vyjádřil k teoretické i aplikační části práci, kde shledal hrubé nedostatky. Položil otázky týkající se
terminologického vymezení dětské představy o morálních hodnotách. Na tuto otázku odpověděla