Bakalářská práce má aplikační charakter. Zabývá se tématem land artu jako prostředku poznávání přírody v mateřské škole.
Teoretická část vymezuje pojmy land art a environmentální výchova v návaznosti na výtvarnou činnost v mateřské škole.
Praktická část obsahuje návrh projektu s aktivitami zaměřenými na využití land artu k poznávání přírody. Projekt byl ověřen ve vybrané mateřské škole a na základě toho evaluován. V závěru práce jsou zpracována doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis has an application character and deals with land art as a concept of recognizing means of nature in kinder garden.
Theoretical part of this thesis describes the meaning land art and environmental education as a follow-up to art activities in kinder garden.
Practical part consists of project proposal with activities focused on the use of land art as a tool for environmental education. This project was applied in selected kinder garden and evaluated on its basis. The recommendation for praxis are summed up in the final chapter of this thesis.
Klíčová slova
land art, environmentální výchova, výtvarná činnost
Klíčová slova v angličtině
land art, environmental education, art activities
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má aplikační charakter. Zabývá se tématem land artu jako prostředku poznávání přírody v mateřské škole.
Teoretická část vymezuje pojmy land art a environmentální výchova v návaznosti na výtvarnou činnost v mateřské škole.
Praktická část obsahuje návrh projektu s aktivitami zaměřenými na využití land artu k poznávání přírody. Projekt byl ověřen ve vybrané mateřské škole a na základě toho evaluován. V závěru práce jsou zpracována doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis has an application character and deals with land art as a concept of recognizing means of nature in kinder garden.
Theoretical part of this thesis describes the meaning land art and environmental education as a follow-up to art activities in kinder garden.
Practical part consists of project proposal with activities focused on the use of land art as a tool for environmental education. This project was applied in selected kinder garden and evaluated on its basis. The recommendation for praxis are summed up in the final chapter of this thesis.
Klíčová slova
land art, environmentální výchova, výtvarná činnost
Klíčová slova v angličtině
land art, environmental education, art activities
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše z oblasti výtvarné tvorby v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na využití přírodních materiálů ve výtvarné výchově v preprimárním vzdělávání.
Příprava metodiky aplikační části práce.
Vytvoření projektu a jeho ověření v mateřské škole.
Zpracování závěrů a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše z oblasti výtvarné tvorby v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na využití přírodních materiálů ve výtvarné výchově v preprimárním vzdělávání.
Příprava metodiky aplikační části práce.
Vytvoření projektu a jeho ověření v mateřské škole.
Zpracování závěrů a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
HEJTMÁNKOVÁ, Tereza. Do krajiny za land-artem: praktické využití land-artu pro pedagogy a lektory environmentální výchovy. Horní Maršov: Středisko ekologické výchovy a etiky Rýchory - SEVER, 2013,dotisk. ISBN 978-80-86838-45-8.
LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Vydání druhé. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1149-5.
PEDEVILLA, Pia. Tvořit se dá ze všeho!: přírodní materiály : přes 200 nápadů na celý rok. Ostrava: Bookmedia, 2014. Topp (Bookmedia). ISBN 978-80-88036-10-4.
VONDROVÁ, Petra. Tvoříme z přírodních materiálů: land-art pro děti. Brno: Computr [i.e. Computer] Press, 2006. Malá dětská dílna. ISBN 978-80-251-1183-0.
WRIGHT, Susan. Understanding creativity in early childhood: meaning-making and children's drawings. Los Angeles: SAGE, 2010, xi, 188. ISBN 978-18-478-7526-6.
Seznam doporučené literatury
HEJTMÁNKOVÁ, Tereza. Do krajiny za land-artem: praktické využití land-artu pro pedagogy a lektory environmentální výchovy. Horní Maršov: Středisko ekologické výchovy a etiky Rýchory - SEVER, 2013,dotisk. ISBN 978-80-86838-45-8.
LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Vydání druhé. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1149-5.
PEDEVILLA, Pia. Tvořit se dá ze všeho!: přírodní materiály : přes 200 nápadů na celý rok. Ostrava: Bookmedia, 2014. Topp (Bookmedia). ISBN 978-80-88036-10-4.
VONDROVÁ, Petra. Tvoříme z přírodních materiálů: land-art pro děti. Brno: Computr [i.e. Computer] Press, 2006. Malá dětská dílna. ISBN 978-80-251-1183-0.
WRIGHT, Susan. Understanding creativity in early childhood: meaning-making and children's drawings. Los Angeles: SAGE, 2010, xi, 188. ISBN 978-18-478-7526-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala jednotlivé části realizovaného projektu bakalářské práce. Popsala realizaci projektu, stručně představila obsah projektu s uvedením konkrétních příkladů. Vedoucí práce poukázala na nenávaznost teoretické a praktické části a nedostatečnou spolupráci se školitelem. Oponent práce se vyjádřil ke stručnosti teoretické části práce a k nesystematičnosti členění práce. Studentka se stručně vyjádřila k otázkám z posudků.