Předkládaná diplomová práce se zabývá kvalitou života jedinců s mentální retardací v sociálních službách. Hlavním cílem je zjistit, jak jsou osoby s lehkou mentální retardací spokojeny s péčí a jaká je jejich aktivizace v domově pro osoby s tělesným postižením a v chráněném bydlení. Práce se dělí na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá mentální retardací a vymezením základních pojmů. První kapitola definuje pojmy mentální retardace a rozdělení mentální retardace. Druhá kapitola se zaměřuje na vzdělávání osob s mentální retardací, třetí kapitola na sociální služby a poslední kapitola na kvalitu života. Praktická část práce ukazuje na určitý výzkumný problém, na který se snaží nalézt odpovědi prostřednictvím kvalitativního výzkumu a za použití techniky polostrukturovaného rozhovoru.
Anotace v angličtině
This master's thesis deals with a quality of life in the social services that people with mental disorders have. The main aim of this paper is to find out how satisfied people with the low mental retardation are and activisation at facilities for handicaped people. The thesis is divided into two parts a theoretical one and a practical one. The first part concerns the mental disorder and defines basic terms. Avery first chapter of this theoretical part is related to these basic terms and a division of mental retardation. A second chapter deals with a combined handicap, activities for people with mental disorders and an approach towards those who suffers from this disorder. A last chapter is aimed on social services which are provided to people with the mental retardation. The second part, a practical one, focuses on a particular explorational issue for which tries to find answers through a qualitative research and a half-structured interview. Key words: mental disorder, mental retardation, social services, handicap.
Klíčová slova
mentální retardace, sociální služby, handicap, postižení.
Klíčová slova v angličtině
menatal retardation, social services, handicap, disabilities.
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se zabývá kvalitou života jedinců s mentální retardací v sociálních službách. Hlavním cílem je zjistit, jak jsou osoby s lehkou mentální retardací spokojeny s péčí a jaká je jejich aktivizace v domově pro osoby s tělesným postižením a v chráněném bydlení. Práce se dělí na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá mentální retardací a vymezením základních pojmů. První kapitola definuje pojmy mentální retardace a rozdělení mentální retardace. Druhá kapitola se zaměřuje na vzdělávání osob s mentální retardací, třetí kapitola na sociální služby a poslední kapitola na kvalitu života. Praktická část práce ukazuje na určitý výzkumný problém, na který se snaží nalézt odpovědi prostřednictvím kvalitativního výzkumu a za použití techniky polostrukturovaného rozhovoru.
Anotace v angličtině
This master's thesis deals with a quality of life in the social services that people with mental disorders have. The main aim of this paper is to find out how satisfied people with the low mental retardation are and activisation at facilities for handicaped people. The thesis is divided into two parts a theoretical one and a practical one. The first part concerns the mental disorder and defines basic terms. Avery first chapter of this theoretical part is related to these basic terms and a division of mental retardation. A second chapter deals with a combined handicap, activities for people with mental disorders and an approach towards those who suffers from this disorder. A last chapter is aimed on social services which are provided to people with the mental retardation. The second part, a practical one, focuses on a particular explorational issue for which tries to find answers through a qualitative research and a half-structured interview. Key words: mental disorder, mental retardation, social services, handicap.
Klíčová slova
mentální retardace, sociální služby, handicap, postižení.
Klíčová slova v angličtině
menatal retardation, social services, handicap, disabilities.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálních služeb, kvality života a mentální retardace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálních služeb, kvality života a mentální retardace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KVAPÍK, Josef a Marie ČERNÁ. Zdravý způsob života mentálně postižených. Praha: Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0019-9.
RENOTIÉOROVÁ, Marie a Libuše LUDÍKOVÁ. Speciální pedagogika. Olomouc: UPV v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1475-9.
STRAUSS, Susanne. Volunteering and social inclusio: interrelations between unemployment and civic engagement in Germany and Great Britian. WisEbaden: VS, Verlag fur Sozialwissenschaften, 2008. ISBN 978-383-5070-219.
ŠVARCOVÁ Ivana. Mentální retardace: Vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva a Marie ČERNÁ. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2016. ISBN 80-736-7060-7.
Seznam doporučené literatury
KVAPÍK, Josef a Marie ČERNÁ. Zdravý způsob života mentálně postižených. Praha: Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0019-9.
RENOTIÉOROVÁ, Marie a Libuše LUDÍKOVÁ. Speciální pedagogika. Olomouc: UPV v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1475-9.
STRAUSS, Susanne. Volunteering and social inclusio: interrelations between unemployment and civic engagement in Germany and Great Britian. WisEbaden: VS, Verlag fur Sozialwissenschaften, 2008. ISBN 978-383-5070-219.
ŠVARCOVÁ Ivana. Mentální retardace: Vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva a Marie ČERNÁ. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2016. ISBN 80-736-7060-7.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
noty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka uvedla komisi do zvolené problematiky. Prezentovala stručně teoretická východiska práce. Následně se věnovala vymezení metodologických aspektů výzkumného šetření. Podrobněji prezentovala výzkum a jeho cíle, výzkumné otázky. Studentka erudovaně představila nejdůležitější zjíštění o realizovaném výzkumu, seznamila se závěry práce. Zodpověděla na otázky k obhajobě. Uvedla v rámci otázky doporučení pro praxi. \par
Dotaz komise: Proč se více neangažují odborníci v této profesi? Proč v této oblasti není progresivnější návrh pro zlepšení kvality života jedinců s MR? Studentka adekvátně odpověděla na dotaz. Komise neměla doplňujcí dotazy. \par