Práce pojednává o multikulturní výchově a postojích žáků k etnickým a národnostním menšinám. Cílem práce je zjistit a popsat postoje žáků vůči těmto menšinám, popsat způsob implementace multikulturní výchovy a pokusit se mezi nimi najít souvislost. Práce se sestává z části teoretické, která se věnuje vymezení pojmosloví vztahujících se k tématu, popisu národních menšin a postavení multikulturní výchovy v systému rámcového vzdělávacího programu základního vzdělávání, a části praktické, která řeší hlavní výzkumnou otázku, jaký vliv má multikulturní výchova na postoje žáků k etnickým a národnostním menšinám.
Anotace v angličtině
This work deals with multicultural education and attitudes of students towards ethnic and national minorities. The aim of this work is to detect and describe attitudes towards these minorities, to describe the way of implementation of multicultural education and try to find connections between them. The work itself is divided into theoretical part, which is dedicated to definition of terminology, description of national minorities and position of multicultural education in the system of primary education, and into the practical part, which is focused on the main research question, which devotes the influence of multicultural education on the attitudes of students towards ethnic and national minorities.
Práce pojednává o multikulturní výchově a postojích žáků k etnickým a národnostním menšinám. Cílem práce je zjistit a popsat postoje žáků vůči těmto menšinám, popsat způsob implementace multikulturní výchovy a pokusit se mezi nimi najít souvislost. Práce se sestává z části teoretické, která se věnuje vymezení pojmosloví vztahujících se k tématu, popisu národních menšin a postavení multikulturní výchovy v systému rámcového vzdělávacího programu základního vzdělávání, a části praktické, která řeší hlavní výzkumnou otázku, jaký vliv má multikulturní výchova na postoje žáků k etnickým a národnostním menšinám.
Anotace v angličtině
This work deals with multicultural education and attitudes of students towards ethnic and national minorities. The aim of this work is to detect and describe attitudes towards these minorities, to describe the way of implementation of multicultural education and try to find connections between them. The work itself is divided into theoretical part, which is dedicated to definition of terminology, description of national minorities and position of multicultural education in the system of primary education, and into the practical part, which is focused on the main research question, which devotes the influence of multicultural education on the attitudes of students towards ethnic and national minorities.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, sociální práce, sociální politiky, kulturní a sociální antropologie se zaměřením na rasismus, rasy a etnika.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, sociální práce, sociální politiky, kulturní a sociální antropologie se zaměřením na rasismus, rasy a etnika.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
MAREŠ, Miroslav. Etnické menšiny a česká politika: analýza stranických přístupů k etnické a imigrační politice po roce 1989. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004. Politologická řada. ISBN 80-7325-050-0.
MAREŠ, Miroslav. Pravicový extremismus a radikalismus v ČR. Brno: Barrister & Principal, 2003. ISBN 80-86598-45-4.
Mezinárodní i národní dokumenty k rasové diskriminaci
ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed. Výchova k toleranci a proti rasismu: [multikulturní výchova v praxi]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
TESAŘ, Filip. Etnické konflikty. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-097-9.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
MAREŠ, Miroslav. Etnické menšiny a česká politika: analýza stranických přístupů k etnické a imigrační politice po roce 1989. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004. Politologická řada. ISBN 80-7325-050-0.
MAREŠ, Miroslav. Pravicový extremismus a radikalismus v ČR. Brno: Barrister & Principal, 2003. ISBN 80-86598-45-4.
Mezinárodní i národní dokumenty k rasové diskriminaci
ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed. Výchova k toleranci a proti rasismu: [multikulturní výchova v praxi]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
TESAŘ, Filip. Etnické konflikty. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-097-9.
Přílohy volně vložené
1 CD-ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student zahajil prezentace obhajoby úvodem do teoretické části. Dále navázal na výzkumnou část, kde představil metodologii výzkumu. Potom představil jednotlivé výsledky výzkumu a jejich interpretaci. Uvedl také doporučení pro praxi. Dále odpovídál na otázky uvedené v posudcích práce. Diskuze nad tématem.