Bakalářská práce se zabývá problematikou pohádek a jejich využitím v morální výchově dětí předškolního věku. Práce zahrnuje teoretickou a empirickou část. Teoretická část je rozčleněna do tří kapitol. Úvodní kapitola se zaměřuje na charakteristiku dětí předškolního věku. Další část představuje významné psychologické teorie morálního vývoje, dále obsah a metody mravní výchovy a její zakotvení v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Závěr teoretické části je věnován pohádkám, jejich původu, specifickým znakům a významu. V praktické části je realizován kvalitativní výzkum, jehož cílem je zjistit, jakým způsobem ovlivňuje pohádka morálně-sociální kompetence dětí předškolního věku. Sběr dat proběhl na základě četby vybraných pohádek a za využití metody rozhovoru.
Anotace v angličtině
A Bachelor´s thesis is dealing with a fairytales and their application into moral education preschool children. The thesis contains theoretical and empirical part. The theoretical part is divided into three chapters. An introductory chapter focuses on characteristics of preschool children. Next part presents significant psychological theories of moral deve-lopment, also the content and methods of moral education and its inclusion in the Fra-mework Education Programme for Preschool Education. The end of theoretical part is devoted to fairytales, their origins, specific features and importance. In the empirical part, there is made a qualitative research, of which aim is to find out how fairytale influ-ences the moral-social competencies of preschool children. Data were collected by rea-ding of selected fairytales and then using an interview method.
preschool age, preschool education, morality, moral development, moral education, fairy-tale
Rozsah průvodní práce
87 s. (146 578 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou pohádek a jejich využitím v morální výchově dětí předškolního věku. Práce zahrnuje teoretickou a empirickou část. Teoretická část je rozčleněna do tří kapitol. Úvodní kapitola se zaměřuje na charakteristiku dětí předškolního věku. Další část představuje významné psychologické teorie morálního vývoje, dále obsah a metody mravní výchovy a její zakotvení v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Závěr teoretické části je věnován pohádkám, jejich původu, specifickým znakům a významu. V praktické části je realizován kvalitativní výzkum, jehož cílem je zjistit, jakým způsobem ovlivňuje pohádka morálně-sociální kompetence dětí předškolního věku. Sběr dat proběhl na základě četby vybraných pohádek a za využití metody rozhovoru.
Anotace v angličtině
A Bachelor´s thesis is dealing with a fairytales and their application into moral education preschool children. The thesis contains theoretical and empirical part. The theoretical part is divided into three chapters. An introductory chapter focuses on characteristics of preschool children. Next part presents significant psychological theories of moral deve-lopment, also the content and methods of moral education and its inclusion in the Fra-mework Education Programme for Preschool Education. The end of theoretical part is devoted to fairytales, their origins, specific features and importance. In the empirical part, there is made a qualitative research, of which aim is to find out how fairytale influ-ences the moral-social competencies of preschool children. Data were collected by rea-ding of selected fairytales and then using an interview method.
preschool age, preschool education, morality, moral development, moral education, fairy-tale
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogiky a psychologie předškolního věku, morální výchovy a významu symboliky pohádek.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogiky a psychologie předškolního věku, morální výchovy a významu symboliky pohádek.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
VACEK, Pavel. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. 3. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010, 121 s. ISBN 978-80-7435-051-1.
ŠPINER, Dušan. Eticko-filozofický aspekt výchovno-vzdelávacieho procesu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, 158 s. Monografie. ISBN 978-80-244-2027-1. Dostupné také z: http://toc.nkp.cz/NKC/200809/contents/nkc20081817402_1.pdf
VACEK, Pavel. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011, 197, liii s. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-108-2. Dostupné také z: http://toc.nkp.cz/NKC/201105/contents/nkc20112184182_1.pdf
VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008, 126 s. ISBN 978-80-7367-386-4.
LAJČIAKOVÁ, Petra. Psychológia morálky. Brno: CERM, 2008, 91 s. ISBN 978-80-7204-569-3.
DOLÁKOVÁ, Sylvie. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015, 119 s. ISBN 978-80-262-0933-1.
VACEK, Pavel. Průhledy do psychologie morálky. 2. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006, 123 s. ISBN 80-7041-188-0.
HASS, Aaron. Morální inteligence: jak rozvíjet a kultivovat dobro v nás. V Praze: Columbus, 1999, 152 s. ISBN 80-7249-010-9.
Seznam doporučené literatury
VACEK, Pavel. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. 3. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010, 121 s. ISBN 978-80-7435-051-1.
ŠPINER, Dušan. Eticko-filozofický aspekt výchovno-vzdelávacieho procesu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, 158 s. Monografie. ISBN 978-80-244-2027-1. Dostupné také z: http://toc.nkp.cz/NKC/200809/contents/nkc20081817402_1.pdf
VACEK, Pavel. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011, 197, liii s. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-108-2. Dostupné také z: http://toc.nkp.cz/NKC/201105/contents/nkc20112184182_1.pdf
VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008, 126 s. ISBN 978-80-7367-386-4.
LAJČIAKOVÁ, Petra. Psychológia morálky. Brno: CERM, 2008, 91 s. ISBN 978-80-7204-569-3.
DOLÁKOVÁ, Sylvie. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015, 119 s. ISBN 978-80-262-0933-1.
VACEK, Pavel. Průhledy do psychologie morálky. 2. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006, 123 s. ISBN 80-7041-188-0.
HASS, Aaron. Morální inteligence: jak rozvíjet a kultivovat dobro v nás. V Praze: Columbus, 1999, 152 s. ISBN 80-7249-010-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka uvedla důvody výběru tématu bakalářské práce. Dále vymezila výzkumné otázky a výzkumné cíle. Představila metodologická východiska výzkumného šetření. V závěru uvedla shrnutí výsledků a jejich interpretace. Také uvedla doporučení pro praxi. Komise uvedla na nevhodné doporučení pro praxi. Jaký má vliv pohádka na rozvoj morálních kompetencí u dětí? Do jaké míry se zvýšují jejích kompetence? Studentka na dotaz nezodpověděla. Komise poukazuje na to, že výsledky nekorespondují s výzkumným cílem.