Cílem této diplomové práce je tvorba podpůrného textu a metodických materiálů s řešenými příklady v oblasti kybernetické bezpečnosti, se zaměřením na šifrování a kryptologii ve výuce informatiky a v zájmových kroužcích. Práce obsahuje teoretickou část, kde jsou popsány základy kryptologie, nejdůležitější pojmy, historické zajímavosti a jsou zde také podrobně vysvětleny jednotlivé šifrové a kódové systémy i s jejich metodami řešení. V praktické části jsou pro tyto systémy vytvořeny postupy jak pro šifrování, tak i pro dešifrování. Přínosem této práce je seznámení žáků s kryptologií a vytvoření metodických materiálů pro učitele k výuce informatiky na základních a středních školách. Výstupem této práce jsou výukové prezentace, metodické listy, pracovní listy s neřešenými úlohami pro žáky, pracovní listy s řešenými úlohami pro učitele a testy.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is creation of supporting text and methodical materials with solved examples in the area of cyber security, focusing on encryption and cryptology in teaching of computer science at schools and after school activities. The thesis contains a theoretical part, which describes the basics of cryptology, the most important concepts, historical interests, and explains the individual cipher and code systems with their methods of solution. In the practical part, encryption and decryption procedures are developed for these systems. The benefit of this work is to introduce students to cryptology and create methodical materials for teachers to teach computer science at elementary and secondary schools. The outputs of this work are teaching presentations, methodical sheets, worksheets with unresolved tasks for students, worksheets with solved tasks for teachers and tests.
Klíčová slova
kryptologie, kódy, steganografie, klasické šifry, transpozice, substituce, moderní šifry, proudové šifry, blokové šifry
Klíčová slova v angličtině
cryptology, codes, steganography, classical ciphers, transposition, substitution, modern ciphers, current ciphers, block ciphers
Rozsah průvodní práce
109 s. (139 161 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce je tvorba podpůrného textu a metodických materiálů s řešenými příklady v oblasti kybernetické bezpečnosti, se zaměřením na šifrování a kryptologii ve výuce informatiky a v zájmových kroužcích. Práce obsahuje teoretickou část, kde jsou popsány základy kryptologie, nejdůležitější pojmy, historické zajímavosti a jsou zde také podrobně vysvětleny jednotlivé šifrové a kódové systémy i s jejich metodami řešení. V praktické části jsou pro tyto systémy vytvořeny postupy jak pro šifrování, tak i pro dešifrování. Přínosem této práce je seznámení žáků s kryptologií a vytvoření metodických materiálů pro učitele k výuce informatiky na základních a středních školách. Výstupem této práce jsou výukové prezentace, metodické listy, pracovní listy s neřešenými úlohami pro žáky, pracovní listy s řešenými úlohami pro učitele a testy.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is creation of supporting text and methodical materials with solved examples in the area of cyber security, focusing on encryption and cryptology in teaching of computer science at schools and after school activities. The thesis contains a theoretical part, which describes the basics of cryptology, the most important concepts, historical interests, and explains the individual cipher and code systems with their methods of solution. In the practical part, encryption and decryption procedures are developed for these systems. The benefit of this work is to introduce students to cryptology and create methodical materials for teachers to teach computer science at elementary and secondary schools. The outputs of this work are teaching presentations, methodical sheets, worksheets with unresolved tasks for students, worksheets with solved tasks for teachers and tests.
Klíčová slova
kryptologie, kódy, steganografie, klasické šifry, transpozice, substituce, moderní šifry, proudové šifry, blokové šifry
Klíčová slova v angličtině
cryptology, codes, steganography, classical ciphers, transposition, substitution, modern ciphers, current ciphers, block ciphers
Zásady pro vypracování
Proveďte literární rešerši \symbol{34}výuky šifrování a kódování\symbol{34} na 2. a 3. stupni škol.
S ohledem na vstupní znalosti žáků definujte rozsah, který bude metodicky zpracován.
Zpracujte zvolenou oblast pro žáka zajímavým způsobem.
Zvolené řešení realizujte a ověřte jeho použitelnost.
Vyhodnoťte využitelnost zvoleného řešení a splnění cílů.
Zásady pro vypracování
Proveďte literární rešerši \symbol{34}výuky šifrování a kódování\symbol{34} na 2. a 3. stupni škol.
S ohledem na vstupní znalosti žáků definujte rozsah, který bude metodicky zpracován.
Zpracujte zvolenou oblast pro žáka zajímavým způsobem.
Zvolené řešení realizujte a ověřte jeho použitelnost.
Vyhodnoťte využitelnost zvoleného řešení a splnění cílů.
Seznam doporučené literatury
HANŽL, Tomáš, Radek PELÁNEK a Ondřej VÝBORNÝ. Šifry a hry s nimi: kolektivní outdoorové hry se šiframi. Praha: Portál, 2007, 198 s. ISBN 978-80-7367-196-9.
JAŠEK, Roman a Milan OULEHLA. Moderní kryptografie: Průvodce světem šifrování. 1. Praha: IFP Publishing, 2017. ISBN 978-80-87383-67-4.
KATZ, Jonathan a Yehuda LINDELL. Introduction to modern cryptography. Second edition. Boca Raton: CRC Press/Taylor \& Francis Group, 2015, xx, 583. Chapman \& Hall/CRC cryptography and network security. ISBN 978-1-4665-7026-9.
PIPER, F. C. a Sean MURPHY. Kryptografie. Praha: Dokořán, 2006. Průvodce pro každého. ISBN 80-7363-074-5.
SINGH, Simon. Kniha kódů a šifer: tajná komunikace od starého Egypta po kvantovou kryptografii. 2. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2009, 382 s. Aliter. ISBN 978-80-7363-268-7.
VONDRUŠKA, Pavel. Kryptologie, šifrování a tajná písma. Ilustroval Bára BUCHALOVÁ. Praha: Albatros, 2006. Oko (Albatros). ISBN 80-00-01888-8.
Seznam doporučené literatury
HANŽL, Tomáš, Radek PELÁNEK a Ondřej VÝBORNÝ. Šifry a hry s nimi: kolektivní outdoorové hry se šiframi. Praha: Portál, 2007, 198 s. ISBN 978-80-7367-196-9.
JAŠEK, Roman a Milan OULEHLA. Moderní kryptografie: Průvodce světem šifrování. 1. Praha: IFP Publishing, 2017. ISBN 978-80-87383-67-4.
KATZ, Jonathan a Yehuda LINDELL. Introduction to modern cryptography. Second edition. Boca Raton: CRC Press/Taylor \& Francis Group, 2015, xx, 583. Chapman \& Hall/CRC cryptography and network security. ISBN 978-1-4665-7026-9.
PIPER, F. C. a Sean MURPHY. Kryptografie. Praha: Dokořán, 2006. Průvodce pro každého. ISBN 80-7363-074-5.
SINGH, Simon. Kniha kódů a šifer: tajná komunikace od starého Egypta po kvantovou kryptografii. 2. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2009, 382 s. Aliter. ISBN 978-80-7363-268-7.
VONDRUŠKA, Pavel. Kryptologie, šifrování a tajná písma. Ilustroval Bára BUCHALOVÁ. Praha: Albatros, 2006. Oko (Albatros). ISBN 80-00-01888-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala prezentaci diplomové práce a komise byla seznámena s posudky vedoucího a oponenta
Otázky oponenta (Ing. Libor Kavka, Ph. D.):
1. Jakým rozdílem na vás působí výuka šifrování a kryptologie pro žáky ZŠ a SŠ? Je možné
použít stejnou úroveň výukové látky nebo je třeba použít pro každou skupinu jiné studijní
materiály?
2. Uvažovala jste o pokračování tvorby studijních materiálů aplikací kryptologie (e-podpis,
SSL, TSL, časová razítka apod.) pro úroveň ZŠ a SŠ?
Doplňující dotazy komise:
1. Místo kterého předmětu jste kryptologii vykládala ?
2.
Studentka reagovala na otázky komise pohotově a odpověděl v plném rozsahu.