Bakalářská práce "Prevence sociálně patologického chování v nízkoprahovém zařízení." se zabývá významem, funkcí, rolemi a významem prevence rizikového chování dětí a mládeže v nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež. V teoretické části je pozornost věnována nejen vymezení pojmů spojených s nízkoprahovými zařízeními, význam jejich vzniku, práce s klienty, poslání a cíle, nýbrž obsah projektů prevence sociálně patologických jevů v souvislosti s ohroženou skupinou dětí a mládeže. Ve druhé, výzkumné části práce je prezentován empirický výzkum provedený ve spolupráci s pracovníky a klienty ve vybraném nízkoprahovém centru, s cílem zjistit, jaké programy prevence toto centrum provozuje, na které cílové skupiny jsou jeho programy zaměřeny a zda je toto nízkoprahové zařízení se svými volnočasovými aktivitami jež jsou součásti programů v oblasti prevence sociálně patologických jevů přínosem.
Klíčová slova: nízkoprahová zařízení, prevence, riziková mládež, sociálně patologické jevy, vrstevnické skupiny.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis "Prevention of social pathological behaviour in low-threshold facilities" deals with the importance, function, role and importance of prevention of risk behaviour of children and youth in low-threshold facilities for children and youth. In the theoretical part, attention has been paid not only to the definition of concepts related to low-threshold facilities, the importance of their origin, work with clients, mission and aims, but also to the content of the prevention of socially pathological phenomena in connection with a vulnerable group of children and youth. In the second, the research part of the thesis has been presented an empirical research focusing on cooperation with social workers and their clients in the selected low-threshold centre in order to find out which prevention programs the centre provides, which target groups its programs are focusing on and whether this low-threshold facility with its leisure activities as a part of programs in the field of the prevention of the socially pathological phenomena.
Keywords: low-threshold, low-threshold treatment programs, peer groups, prevention, risk youth, social pathological phenomena.
Klíčová slova
Nízkoprahová zařízení, prevence, riziková mládež, sociálně patologické jevy, volný čas, vrstevnické skupiny.
Bakalářská práce "Prevence sociálně patologického chování v nízkoprahovém zařízení." se zabývá významem, funkcí, rolemi a významem prevence rizikového chování dětí a mládeže v nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež. V teoretické části je pozornost věnována nejen vymezení pojmů spojených s nízkoprahovými zařízeními, význam jejich vzniku, práce s klienty, poslání a cíle, nýbrž obsah projektů prevence sociálně patologických jevů v souvislosti s ohroženou skupinou dětí a mládeže. Ve druhé, výzkumné části práce je prezentován empirický výzkum provedený ve spolupráci s pracovníky a klienty ve vybraném nízkoprahovém centru, s cílem zjistit, jaké programy prevence toto centrum provozuje, na které cílové skupiny jsou jeho programy zaměřeny a zda je toto nízkoprahové zařízení se svými volnočasovými aktivitami jež jsou součásti programů v oblasti prevence sociálně patologických jevů přínosem.
Klíčová slova: nízkoprahová zařízení, prevence, riziková mládež, sociálně patologické jevy, vrstevnické skupiny.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis "Prevention of social pathological behaviour in low-threshold facilities" deals with the importance, function, role and importance of prevention of risk behaviour of children and youth in low-threshold facilities for children and youth. In the theoretical part, attention has been paid not only to the definition of concepts related to low-threshold facilities, the importance of their origin, work with clients, mission and aims, but also to the content of the prevention of socially pathological phenomena in connection with a vulnerable group of children and youth. In the second, the research part of the thesis has been presented an empirical research focusing on cooperation with social workers and their clients in the selected low-threshold centre in order to find out which prevention programs the centre provides, which target groups its programs are focusing on and whether this low-threshold facility with its leisure activities as a part of programs in the field of the prevention of the socially pathological phenomena.
Keywords: low-threshold, low-threshold treatment programs, peer groups, prevention, risk youth, social pathological phenomena.
Klíčová slova
Nízkoprahová zařízení, prevence, riziková mládež, sociálně patologické jevy, volný čas, vrstevnické skupiny.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti nízkoprahového zařízení, prevence a sociálně patologického chování.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti nízkoprahového zařízení, prevence a sociálně patologického chování.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KLÍMA, Petr, ed. Kontaktní práce: antologie textů České asociace streetwork. 2. vyd. Praha: Česká asociace streetwork, 2009. ISBN 978-80-254-4001-8.
JEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
FILÍPKOVÁ, Zdena, ed. Dobrá praxe: české a zahraniční zkušenosti z práce v nízkoprahových terénních a kontaktních službách. Praha: Česká asociace streetwork (ČAS), 2011. ISBN 978-80-905069-0-9.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
MATOUŠEK, Oldřich; KROFTOVA, Andrea. Mládež a delikvence: Možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 2. Praha: Portal,2003. 340 s. ISBN 80-7178-771-X.
NIKL, Jaroslav. Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich prevenci. Vyd. 1. Praha: Policejní akademie České republiky, 2000. 100 s. ISBN 80-7251-033-9.
Seznam doporučené literatury
KLÍMA, Petr, ed. Kontaktní práce: antologie textů České asociace streetwork. 2. vyd. Praha: Česká asociace streetwork, 2009. ISBN 978-80-254-4001-8.
JEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
FILÍPKOVÁ, Zdena, ed. Dobrá praxe: české a zahraniční zkušenosti z práce v nízkoprahových terénních a kontaktních službách. Praha: Česká asociace streetwork (ČAS), 2011. ISBN 978-80-905069-0-9.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
MATOUŠEK, Oldřich; KROFTOVA, Andrea. Mládež a delikvence: Možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 2. Praha: Portal,2003. 340 s. ISBN 80-7178-771-X.
NIKL, Jaroslav. Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich prevenci. Vyd. 1. Praha: Policejní akademie České republiky, 2000. 100 s. ISBN 80-7251-033-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka začala úvodem do teoretické části. Poté nastínila výzkumnou část práce, kde představila výzkumný problém a strategii výzkumu. Dotazy komise: Data jste zvlášť analyzovala u pracovníků a zvlášť u klientů? Studentka dotaz zodpověděla. Dále studentka pokračovala prezentaci paradigmatického modelu. Byla vyzvána k prezentaci souhrnných výsledků. Zkonkretizujte výběr výzkumného vzorku? Proč jste zvolila náhodný výběr u kvalitativního výzkumu? Co si představujete pod náhodným výběrem? Studentka zodpověděla neadekvátně. Komise poukázala na obrovský potenciál tématu.