Disertační práce Implementace fikce do dokumentárního
žánru: Doc-fi v současné české a slovenské kinematografii si
klade za cíl prozkoumat fenomén prostupování žánrů fikčních
a non fikčních audiovizuálních děl, a to jak z prostředí
kinematografického, tak v rámci televizní tvorby. Vyjadřuji
tezi, že zapojení fikčních postupů do dokumentární tvorby
zvyšuje atraktivitu díla jak z pohledu diváka, tak případného
producenta a distributora.
Jelikož se v profesním životě vývojem, dramaturgií a
produkcí filmových a televizních děl zabývám, zařadila jsem
do disertační práce také strukturované rozhovory, které přináší
reflexi dané problematiky optikou samotných scenáristů,
režisérů a producentů zkoumaných děl.
Díky podpoře Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně jsem získala
možnost získané poznatky aplikovat konkrétně v rámci
realizace celovečerního snímku, kterému se věnuje druhá část
práce popisující praktický výstup mého doktorského studia.
Anotace v angličtině
The dissertation thesis Implementation of the fiction into to
the genre of the documentary film: Docufiction in nowadays
Czech and Slovak cinematography aims to examine the
phenomena of the blending of the fiction and non-fiction
audiovisual works both from classic cinematography and also
the television production. I express the statement that the
involvement of fictional practices in documentary work
enhances the attractiveness of the film both from the point of
view of the audience and also the potential producer and
distributor.
As my professional work consists of the development,
production and the dramaturgy of the films and the tv projects
in this thesis is also included the qualitative research that
brings the point of view of the particular directors,
screenwriters and also producers
Thanks to the support of the Tomas Bata University in Zlín
I could apply all the gained knowledge to the production of the
feature film that is the main topic of the second part of the
thesis.
documentary film, fiction, non fiction, fiction
methods, mockument, docu fiction, social actor, reality
television, scripted reality
Rozsah průvodní práce
140
Jazyk
CZ
Anotace
Disertační práce Implementace fikce do dokumentárního
žánru: Doc-fi v současné české a slovenské kinematografii si
klade za cíl prozkoumat fenomén prostupování žánrů fikčních
a non fikčních audiovizuálních děl, a to jak z prostředí
kinematografického, tak v rámci televizní tvorby. Vyjadřuji
tezi, že zapojení fikčních postupů do dokumentární tvorby
zvyšuje atraktivitu díla jak z pohledu diváka, tak případného
producenta a distributora.
Jelikož se v profesním životě vývojem, dramaturgií a
produkcí filmových a televizních děl zabývám, zařadila jsem
do disertační práce také strukturované rozhovory, které přináší
reflexi dané problematiky optikou samotných scenáristů,
režisérů a producentů zkoumaných děl.
Díky podpoře Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně jsem získala
možnost získané poznatky aplikovat konkrétně v rámci
realizace celovečerního snímku, kterému se věnuje druhá část
práce popisující praktický výstup mého doktorského studia.
Anotace v angličtině
The dissertation thesis Implementation of the fiction into to
the genre of the documentary film: Docufiction in nowadays
Czech and Slovak cinematography aims to examine the
phenomena of the blending of the fiction and non-fiction
audiovisual works both from classic cinematography and also
the television production. I express the statement that the
involvement of fictional practices in documentary work
enhances the attractiveness of the film both from the point of
view of the audience and also the potential producer and
distributor.
As my professional work consists of the development,
production and the dramaturgy of the films and the tv projects
in this thesis is also included the qualitative research that
brings the point of view of the particular directors,
screenwriters and also producers
Thanks to the support of the Tomas Bata University in Zlín
I could apply all the gained knowledge to the production of the
feature film that is the main topic of the second part of the
thesis.