Diplomová práce se zabývá problematikou digitální fotografie na střední škole. Cílem práce bylo zjistit, jakým způsobem a za pomoci jakých softwarových nástrojů je tato problematika vyučována, a navrhnout zájmový kroužek, včetně všech náležitostí s ohledem na výuku, pro žáky středních škol zaměřený na tuto problematiku. Úvodní část práce je zaměřena pedagogicky, pojednává o všech záležitostech, na které je nutné brát při tvorbě kroužku ohled a které jsou během výuky využívány. Jelikož jde o práci zaměřenou na digitální fotografii, i ta je v teoretické části nastíněna. Praktická část je již zaměřena na výzkum výuky problematiky digitální fotografie na středních školách a na samotný návrh zájmového kroužku, včetně pedagogických dokumentů, podkladů pro výuku či samostatných cvičení pro žáky. Poslední kapitolu tvoří zhodnocení tohoto navrhovaného kroužku jak autorem práce, tak učitelem z praxe.
Anotace v angličtině
Master's thesis deals with problematics of digital photography on a high school level. The main idea of the thesis is to find out how and with which software tools is these problematics teached. Second aim of the thesis suggesting the optional subject for high schools with all necessary documents needed for creating this course and for the teaching. Introductory part is aimed for pedagogical concept, it deals with all issues needed for creating the course and for using it during the course. This thesis is about digital photography, also this topic is described in the theoretical part. The practical part is focused on the research of problematics of digital photography at high schools and on the suggestion of the course. Exemplary pedagogical documents as well the base documents for teaching or individual exercises for students are included. The last chapter is the evaluation of this suggested course both by the author of the thesis and by the high school teacher.
Teaching, optional subject, school hobbies, course, high school, digital photography, digital photos editing
Rozsah průvodní práce
88 s. (cca 110 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou digitální fotografie na střední škole. Cílem práce bylo zjistit, jakým způsobem a za pomoci jakých softwarových nástrojů je tato problematika vyučována, a navrhnout zájmový kroužek, včetně všech náležitostí s ohledem na výuku, pro žáky středních škol zaměřený na tuto problematiku. Úvodní část práce je zaměřena pedagogicky, pojednává o všech záležitostech, na které je nutné brát při tvorbě kroužku ohled a které jsou během výuky využívány. Jelikož jde o práci zaměřenou na digitální fotografii, i ta je v teoretické části nastíněna. Praktická část je již zaměřena na výzkum výuky problematiky digitální fotografie na středních školách a na samotný návrh zájmového kroužku, včetně pedagogických dokumentů, podkladů pro výuku či samostatných cvičení pro žáky. Poslední kapitolu tvoří zhodnocení tohoto navrhovaného kroužku jak autorem práce, tak učitelem z praxe.
Anotace v angličtině
Master's thesis deals with problematics of digital photography on a high school level. The main idea of the thesis is to find out how and with which software tools is these problematics teached. Second aim of the thesis suggesting the optional subject for high schools with all necessary documents needed for creating this course and for the teaching. Introductory part is aimed for pedagogical concept, it deals with all issues needed for creating the course and for using it during the course. This thesis is about digital photography, also this topic is described in the theoretical part. The practical part is focused on the research of problematics of digital photography at high schools and on the suggestion of the course. Exemplary pedagogical documents as well the base documents for teaching or individual exercises for students are included. The last chapter is the evaluation of this suggested course both by the author of the thesis and by the high school teacher.
Teaching, optional subject, school hobbies, course, high school, digital photography, digital photos editing
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši na dané téma.
Analyzujte aktuální stav výuky problematiky digitální fotografie na střední škole. Proveďte průzkum softwarových nástrojů pro práci s digitální fotografií používaných na SŠ.
Navrhněte strukturu a osnovu zájmového kroužku na SŠ zaměřeného na práci s digitální technikou a digitální fotografii. Sestavte náplň jednotlivých vyučovacích hodin a navrhněte samostatné úkoly.
Připravte podklady pro výuku pro vybrané vyučovací jednotky (vybraná témata). Podklady budou zahrnovat prezentace problému, pracovní listy pro studenty, metodické listy pro učitele, popřípadě videotutoriály.
Zhodnoťte navrhovaný přístup k výuce zájmového kroužku zaměřeného na problematiku digitální fotografie.
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši na dané téma.
Analyzujte aktuální stav výuky problematiky digitální fotografie na střední škole. Proveďte průzkum softwarových nástrojů pro práci s digitální fotografií používaných na SŠ.
Navrhněte strukturu a osnovu zájmového kroužku na SŠ zaměřeného na práci s digitální technikou a digitální fotografii. Sestavte náplň jednotlivých vyučovacích hodin a navrhněte samostatné úkoly.
Připravte podklady pro výuku pro vybrané vyučovací jednotky (vybraná témata). Podklady budou zahrnovat prezentace problému, pracovní listy pro studenty, metodické listy pro učitele, popřípadě videotutoriály.
Zhodnoťte navrhovaný přístup k výuce zájmového kroužku zaměřeného na problematiku digitální fotografie.
Seznam doporučené literatury
VANĚČEK, David. Didaktika technických odborných předmětů. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3.
ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi : kniha s online podporou. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-217-7.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3450-7.
ANG, Tom. Základy digitální fotografie. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-4149-6.
KELBY, Scott. Digitální fotografie 1. Brno: Zoner press, 2007. ISBN 978-80-86815-56-5.
FREEMAN, Michael. Fotografie v praxi: DIGITÁLNÍ ÚPRAVY. Brno: Zoner Press, 2012. ISBN 978-80-7413-195-0.
DAVIS, Jack a Ben WILLMORE. Photoshop: velká kniha úprav digitální fotografie. Brno: Zoner press, 2005. ISBN 80-86815-26-9.
DOMQUICHOTTE. Photoshop a Lightroom kreativní obrazové styly pro profesionální vzhled fotografií. Brno: Zoner press, 2017. ISBN 978-80-7413-355-8.
Seznam doporučené literatury
VANĚČEK, David. Didaktika technických odborných předmětů. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3.
ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi : kniha s online podporou. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-217-7.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3450-7.
ANG, Tom. Základy digitální fotografie. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-4149-6.
KELBY, Scott. Digitální fotografie 1. Brno: Zoner press, 2007. ISBN 978-80-86815-56-5.
FREEMAN, Michael. Fotografie v praxi: DIGITÁLNÍ ÚPRAVY. Brno: Zoner Press, 2012. ISBN 978-80-7413-195-0.
DAVIS, Jack a Ben WILLMORE. Photoshop: velká kniha úprav digitální fotografie. Brno: Zoner press, 2005. ISBN 80-86815-26-9.
DOMQUICHOTTE. Photoshop a Lightroom kreativní obrazové styly pro profesionální vzhled fotografií. Brno: Zoner press, 2017. ISBN 978-80-7413-355-8.
Přílohy volně vložené
1 DVD
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student seznámil komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byla komise seznámena s posudky vedoucího a oponenta. Následně byla vedena rozprava během které byly položeny následující dotazy a připomínky:
Velmi kladně hodnotím zpracování všech podpůrných materiálu pro výuku v navrhovaném
zájmovém kroužku (videotutoriály, prezentace) v souladu se zásadami názornosti, které autor
popisuje v teoretické části.
Přes drobné výtky a komentáře si dovoluji konstatovat, že diplomová práce je zpracována na
vysoké úrovni. (prod. dr. Chramcov)
Pozitivním zjištěním byla informace, že se
na téměř všech školách zabývají také teorií převážně základními úpravami fotografií.
Vrcholem práce je vzorně zpracovaná praktická část, neboť nastínění obsahu i časově- tematický
plán jsou okamžitě použitelné na vhodné střední škole. Především Vzdělávací plán kroužku dává
podrobné instrukce pro vedení kroužku, což bylo základním cílem diplomové práce. (doc. Botek)
Student na všechny dotazy reagoval a zodpověděl je správně.