Vzdělávání je důležitou a nevyhnutelnou součástí kvality života. Získávání nových znalostí, dovedností a zvyšování kompetencí umožňuje jedinci uplatnění na trhu práce, a plnohodnotné zapojení do pracovního i sociálního života. Kvalitu života vnímáme jako přístup, který umožňuje uspokojovat potřeby člověka skrze seberealizaci, poznávání nových možností a zkvalitňování se cestou vzdělávání. Diplomová práce zjišťuje motivace a bariéry k participaci v neformálním vzdělávání a zejména pak vystihuje, jak se participace v neformálním vzdělávání ukazuje na hodnocení kvality života,a jak je tato forma dalšího vzdělávání vnímána jako nástroj proti sociální exkluzi.
Anotace v angličtině
Education is an important and inevitable part of a quality of life. Acquiring new knowledge, skills and competence increasing enables an individual to succeed in a labor market and fully engage in working and social life. We perceive the quality of life as an approach which enables satisfaction of man needs through self-improvement, self-realization and a cognition of new possibilities by the way of education. This diploma thesis finds out motivations and barriers towards a participation in non-formal education. It mainly examines how the participation in non-formal education is demonstrated in
an evaluation of the quality of life and how this form of further education is perceived as a tool against the social exclusion.
Klíčová slova
Celoživotní vzdělávání, vzdělávání dospělých, neformální vzdělávání, motivace, bariéry, kvalita života, sociální exkluze.
Klíčová slova v angličtině
Lifelong education, adult education, non-formal education, motivation, barriers, quality of life, social exclusion.
Rozsah průvodní práce
132 s. (244 415 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Vzdělávání je důležitou a nevyhnutelnou součástí kvality života. Získávání nových znalostí, dovedností a zvyšování kompetencí umožňuje jedinci uplatnění na trhu práce, a plnohodnotné zapojení do pracovního i sociálního života. Kvalitu života vnímáme jako přístup, který umožňuje uspokojovat potřeby člověka skrze seberealizaci, poznávání nových možností a zkvalitňování se cestou vzdělávání. Diplomová práce zjišťuje motivace a bariéry k participaci v neformálním vzdělávání a zejména pak vystihuje, jak se participace v neformálním vzdělávání ukazuje na hodnocení kvality života,a jak je tato forma dalšího vzdělávání vnímána jako nástroj proti sociální exkluzi.
Anotace v angličtině
Education is an important and inevitable part of a quality of life. Acquiring new knowledge, skills and competence increasing enables an individual to succeed in a labor market and fully engage in working and social life. We perceive the quality of life as an approach which enables satisfaction of man needs through self-improvement, self-realization and a cognition of new possibilities by the way of education. This diploma thesis finds out motivations and barriers towards a participation in non-formal education. It mainly examines how the participation in non-formal education is demonstrated in
an evaluation of the quality of life and how this form of further education is perceived as a tool against the social exclusion.
Klíčová slova
Celoživotní vzdělávání, vzdělávání dospělých, neformální vzdělávání, motivace, bariéry, kvalita života, sociální exkluze.
Klíčová slova v angličtině
Lifelong education, adult education, non-formal education, motivation, barriers, quality of life, social exclusion.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k celoživotnímu učení, vzdělávání dospělých, neformálnímu vzdělávání a kvalitě života.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k celoživotnímu učení, vzdělávání dospělých, neformálnímu vzdělávání a kvalitě života.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4806-1.
RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4779-2.
VAĎUROVÁ, Helena a Pavel MÜHLPACHR. Kvalita života: teoretická a metodologická východiska. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3754-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
VÁŽANSKÝ, Mojmír. Kvalita života starších dospělých a seniorů v kontextu výchovné a sociální pomoci. Brno: MSD, 2010. ISBN 978-80-7392-130-9.
VÁŽANSKÝ, Mojmír. Život jako dar: soubor přednášek. Brno: MSD, 2015. ISBN 978-80-7392-243-6.
Seznam doporučené literatury
PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4806-1.
RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4779-2.
VAĎUROVÁ, Helena a Pavel MÜHLPACHR. Kvalita života: teoretická a metodologická východiska. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3754-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
VÁŽANSKÝ, Mojmír. Kvalita života starších dospělých a seniorů v kontextu výchovné a sociální pomoci. Brno: MSD, 2010. ISBN 978-80-7392-130-9.
VÁŽANSKÝ, Mojmír. Život jako dar: soubor přednášek. Brno: MSD, 2015. ISBN 978-80-7392-243-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretickou část práce, následně pokračovala v prezentaci výzkumné části. Prezentovala výzkumné cíle, výzkumný soubor, dále se věnovala interpretaci hlavních výsledků výzkumu. Prezentovala také závěry práce a doporučení pro praxi. Odpověděla na dotazy vedoucího a oponenta práce. Komise poukazala na možnost uplatnit smíšený výzkum. Komise neměla doplňující dotazy. \par