Diplomová práce se zabývá problematikou managementu kvality zdravotní péče v Psychiatrické nemocnici v Opavě, se zaměřením na snížení incidence nežádoucích událostí v nemocnici. Téma je pojato ze stránky teoretické, analytické a projektové. Teoretická část se věnuje sledování kvality, její historii. Přibližuje problematiku nežádoucích událostí ve zdravotnictví, dopady nežádoucích událostí do hospodaření poskytovatele zdravotní péče a související legislativu. V praktické části práce je představena Psychiatrická nemocnice v Opavě, je provedena SWOT analýza a Porterova analýza konkurenčního prostředí. Jsou vyčísleny náklady nejčastějšího druhu nežádoucí události v nemocnici
a provedeno dotazníkové šetření, zaměřené na tento druh nežádoucí události. Je vypracován projekt na snížení incidence nežádoucích událostí v nemocnici, který je podroben nákladové, časové a rizikové analýze.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of quality management of healthcare in the Psychiatric Hospital in Opava, focusing on reducing the incidence of adverse events in the hospital. The topic is based on theoretical, analytical and project aspects. The theoretical part deals with quality monitoring and its history. It outlines the issue of undesirable events in healthcare and their impacts on the healthcare provider's economy and related legislation. The practical part of the thesis introduces the Psychiatric Hospital in Opava, SWOT analysis and Porter's analysis of the competitive environment is made. The costs of the most common type of adverse events in a hospital are quantified and a questionnaire survey focused on this kind of adverse event is done. Also there has been a project developed to reduce the incidence of adverse events in the hospital which is subjected to cost, time and risk analysis.
Klíčová slova
Kvalita, nežádoucí událost, pád, psychiatrie, pacient, zdravotnický pracovník
Diplomová práce se zabývá problematikou managementu kvality zdravotní péče v Psychiatrické nemocnici v Opavě, se zaměřením na snížení incidence nežádoucích událostí v nemocnici. Téma je pojato ze stránky teoretické, analytické a projektové. Teoretická část se věnuje sledování kvality, její historii. Přibližuje problematiku nežádoucích událostí ve zdravotnictví, dopady nežádoucích událostí do hospodaření poskytovatele zdravotní péče a související legislativu. V praktické části práce je představena Psychiatrická nemocnice v Opavě, je provedena SWOT analýza a Porterova analýza konkurenčního prostředí. Jsou vyčísleny náklady nejčastějšího druhu nežádoucí události v nemocnici
a provedeno dotazníkové šetření, zaměřené na tento druh nežádoucí události. Je vypracován projekt na snížení incidence nežádoucích událostí v nemocnici, který je podroben nákladové, časové a rizikové analýze.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of quality management of healthcare in the Psychiatric Hospital in Opava, focusing on reducing the incidence of adverse events in the hospital. The topic is based on theoretical, analytical and project aspects. The theoretical part deals with quality monitoring and its history. It outlines the issue of undesirable events in healthcare and their impacts on the healthcare provider's economy and related legislation. The practical part of the thesis introduces the Psychiatric Hospital in Opava, SWOT analysis and Porter's analysis of the competitive environment is made. The costs of the most common type of adverse events in a hospital are quantified and a questionnaire survey focused on this kind of adverse event is done. Also there has been a project developed to reduce the incidence of adverse events in the hospital which is subjected to cost, time and risk analysis.
Klíčová slova
Kvalita, nežádoucí událost, pád, psychiatrie, pacient, zdravotnický pracovník
Úvod
Definujte cíle práce a použité metody zpracování práce.
Teoretická část
Zpracujte teoretické poznatky vztahující se k problematice kvality péče a incidence nežádoucích událostí ve zdravotnictví.
Praktická část
Analyzujte současnou situaci v managementu kvality péče a incidence nežádoucích událostí v Psychiatrické nemocnici v Opavě.
Na základě výsledků analýz navrhněte projekt opatření ke zvýšení kvality péče s cílem snížení incidence nežádoucích událostí v Psychiatrické nemocnici v Opavě.
Projekt podrobte časové, nákladové a rizikové analýze.
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod
Definujte cíle práce a použité metody zpracování práce.
Teoretická část
Zpracujte teoretické poznatky vztahující se k problematice kvality péče a incidence nežádoucích událostí ve zdravotnictví.
Praktická část
Analyzujte současnou situaci v managementu kvality péče a incidence nežádoucích událostí v Psychiatrické nemocnici v Opavě.
Na základě výsledků analýz navrhněte projekt opatření ke zvýšení kvality péče s cílem snížení incidence nežádoucích událostí v Psychiatrické nemocnici v Opavě.
Projekt podrobte časové, nákladové a rizikové analýze.
Závěr
Seznam doporučené literatury
GRABAN, Mark. Lean Hospital: Improving Quality, Patient Safety, and Employee Satisfaction. 3rd ed. Boca Raton: Taylor and Francis, 2016, 354 s. ISBN 978-1-4987-4325-9.
KALRA, Jay. Medical Errors and Patient Safety: Strategies to Reduce and Disclose Medical Errors and Improve Patient Safety. 1st ed. Berlín: De Gruyter, 2011, 113 s. ISBN 978-3-1102-4949-1.
MLÝNKOVÁ, Jana. Péče o staré občany. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 122 s. ISBN 978-80-247-3872-7.
NENADÁL, Jaroslav. Management kvality pro 21. století. 1. vyd. Praha: Management Press, 2018, 366 s. ISBN 978-80-7261-561-2.
ŠUPŠÁKOVÁ, Petra. Řízení rizik při poskytování zdravotních služeb. 1. vyd. Praha: Grada, 2017, 288 s. ISBN 978-80-271-0062-0.
Seznam doporučené literatury
GRABAN, Mark. Lean Hospital: Improving Quality, Patient Safety, and Employee Satisfaction. 3rd ed. Boca Raton: Taylor and Francis, 2016, 354 s. ISBN 978-1-4987-4325-9.
KALRA, Jay. Medical Errors and Patient Safety: Strategies to Reduce and Disclose Medical Errors and Improve Patient Safety. 1st ed. Berlín: De Gruyter, 2011, 113 s. ISBN 978-3-1102-4949-1.
MLÝNKOVÁ, Jana. Péče o staré občany. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 122 s. ISBN 978-80-247-3872-7.
NENADÁL, Jaroslav. Management kvality pro 21. století. 1. vyd. Praha: Management Press, 2018, 366 s. ISBN 978-80-7261-561-2.
ŠUPŠÁKOVÁ, Petra. Řízení rizik při poskytování zdravotních služeb. 1. vyd. Praha: Grada, 2017, 288 s. ISBN 978-80-271-0062-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí práce: doc. Ing. Petr Briš, CSc., 26 bodů
Oponent práce: Ing. Lucie Macurová, Ph.D., 22 bodů
Otázky vedoucího práce: 1) Ve své práci navrhujete 4 preventivní opatření, jejichž eventuální realizace by vyžadovala cca 10 miliónů korun. V případě, že se managementu nepodaří zajistit celkovou částku na realizaci všech 4 navrhovaných opatření, které z nich budete prosazovat jako první a proč? Zodpovězeno zcela.
Otázky oponenta práce: 1) Na s. 59 uvádíte, že dotazník vyplnili pracovníci oddělení F neprodleně vždy po každém pádu pacienta. Vyplněný dotazník následně doručili do kanceláře manažera kvality zdravotní péče. Proč jste se nezapojil aktivně do sběru dat? Kolik pádů nebylo dotazníkem zmapováno? Zodpovězeno zcela. 2) V příloze P III je k dispozici dotazník na identifikaci příčin pádu pacienta. Proč jste do dotazníku nezahrnul otázku týkající se zdravotního stavu pacienta? Analyzoval jste také kořenovou příčinu pádu? Případně frekvenci pádu u konkrétního pacienta? Zodpovězeno zcela. 3) Jaký přínos pro Vás osobně mělo vypracování této diplomové práce? Zodpovězeno zcela.
Další otázky: doc. Ing. Pavla Staňková, Ph.D., Máte zajištěnu nějakou ochranu např. ve formě pojistky, v oblasti vypořádání se s podobnými či jinými incidenty? Zodpovězeno zcela. Došlo již k nějakým incidentům, které vedly k žalobě instituce? Zodpovězeno zcela. Vnímáte na reformě psychiatrické péče i nějaká pozitiva? Zodpovězeno zcela.