Cílem této bakalářské práce je upozornit na problematický jev, který se může vyskytovat u učitelů anglického jazyka a tím je úzkost z mluvení v anglickém jazyce. Jedná se o celkem rozšířený jev, se kterým se potýkají učitelé, kteří se během vystupování v anglickém jazyce cítí nejistí, nervozní a pochybují o svých schopnostech. Práce se zabývá tím, co vlastně taková úzkost znamená a co může takové pocity učitelům anglického jazyka způsobovat. Dále jsou tyto teorie zkoumány na několika účastnících výzkumu, který je rovněž součástí bakalářské práce. Obsah této práce může posloužit široké věřejnosti, aby se s touto problematikou seznámila a také učitelům, kteří se s touto úzkostí potýkají, aby se mohli o tomto problému více informovat.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to point out on a problematic phenomenon which might occur at non-native English teachers and is called Foreign Language Anxiety. It is a quite spread phenomenon that non-native English teachers have to face to, especially during their English performance. Such teachers feel insecure, nervous and doubt their English skills. The thesis focuses on the real meaning of such kind of anxiety and explores what can cause anxious feelings of such teachers. These presumptions are further explored and analyzed thanks to the participants of the research which is a part of this thesis as well. The thesis might be useful for a public in order to be informed about such phenomenon and for the teachers who suffer from such anxiety and want to gain more knowledge about it.
English, speaking, anxiety, learning, teaching, student, teacher, target, foreign, language, classes, anxious, second language acquisition, school, respondent, process, questionnaire, scale, research
Rozsah průvodní práce
48
Jazyk
AN
Anotace
Cílem této bakalářské práce je upozornit na problematický jev, který se může vyskytovat u učitelů anglického jazyka a tím je úzkost z mluvení v anglickém jazyce. Jedná se o celkem rozšířený jev, se kterým se potýkají učitelé, kteří se během vystupování v anglickém jazyce cítí nejistí, nervozní a pochybují o svých schopnostech. Práce se zabývá tím, co vlastně taková úzkost znamená a co může takové pocity učitelům anglického jazyka způsobovat. Dále jsou tyto teorie zkoumány na několika účastnících výzkumu, který je rovněž součástí bakalářské práce. Obsah této práce může posloužit široké věřejnosti, aby se s touto problematikou seznámila a také učitelům, kteří se s touto úzkostí potýkají, aby se mohli o tomto problému více informovat.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to point out on a problematic phenomenon which might occur at non-native English teachers and is called Foreign Language Anxiety. It is a quite spread phenomenon that non-native English teachers have to face to, especially during their English performance. Such teachers feel insecure, nervous and doubt their English skills. The thesis focuses on the real meaning of such kind of anxiety and explores what can cause anxious feelings of such teachers. These presumptions are further explored and analyzed thanks to the participants of the research which is a part of this thesis as well. The thesis might be useful for a public in order to be informed about such phenomenon and for the teachers who suffer from such anxiety and want to gain more knowledge about it.
English, speaking, anxiety, learning, teaching, student, teacher, target, foreign, language, classes, anxious, second language acquisition, school, respondent, process, questionnaire, scale, research
Zásady pro vypracování
Shromáždění odborných materiálů
Studium problematiky úzkosti z cizího jazyka
Stanovení cílů a hypotéz na základě odborných materiálů
Realizace dotazníkového šetření
Vyhodnocení dotazníkového šetření, potvrzení či vyvrácení hypotézy
Zásady pro vypracování
Shromáždění odborných materiálů
Studium problematiky úzkosti z cizího jazyka
Stanovení cílů a hypotéz na základě odborných materiálů
Realizace dotazníkového šetření
Vyhodnocení dotazníkového šetření, potvrzení či vyvrácení hypotézy
Seznam doporučené literatury
Ellis, Rod. 1997. Second Language Acquisiton. Oxford: Oxford University Press.
Gass, Susan M., and Larry Selinker. 2008. Second Language Acquisition: An Introductory Course. 3rd ed. New York: Routledge.
Kráľová, Zdena. 2016. Foreign Language Anxiety. Nitra: Constantine the Philosopher University in Nitra.
Krashen, D. Stephen. 1981. Second Language Acquisition and Second Language Learning. Oxford: Pergamon Press.
Williams, Marion, and Robert L. Burden. 1997. Psychology for Language Teachers: A Social Constructivist Approach. New York: Cambridge University Press.
Seznam doporučené literatury
Ellis, Rod. 1997. Second Language Acquisiton. Oxford: Oxford University Press.
Gass, Susan M., and Larry Selinker. 2008. Second Language Acquisition: An Introductory Course. 3rd ed. New York: Routledge.
Kráľová, Zdena. 2016. Foreign Language Anxiety. Nitra: Constantine the Philosopher University in Nitra.
Krashen, D. Stephen. 1981. Second Language Acquisition and Second Language Learning. Oxford: Pergamon Press.
Williams, Marion, and Robert L. Burden. 1997. Psychology for Language Teachers: A Social Constructivist Approach. New York: Cambridge University Press.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Q: What is the difference between foreign language learning and acquisition?
A: It means that the person is familiar with the language he is acquiring.
Q: What is learning and what is acquisition?
A: I think that acquisition comes later then learning. Acquisition is the ability to use the language. It is related to adults.
Q: Could the author suggest any techniques used to polish public speaking skills?
A: To imagine yourself presenting in front of audience. It helps to prepare the presentation ahead of time.
Q: 10 people is not enough. There should be the P value which proves the corelation.
A: My supervisor suggested 10 is enough.
Q: Years spent of studying English - what does that mean?
A: It is meant that they studied English at a university, as higher education.
Q: How did you measure the total anxiety?
A: It is total score of anxiety based on the criteria.