Informace o kvalifikační práci Ultimate Villains in Anglophone Literature and Culture: Evil Queens (the Queen of Hearts from Alice in Wonderland and the
Queen from Snow White)
Cílem této bakalářské práce je provést komparativní analýzu jednotlivých postav královen z různých verzí stejných pohádkových příběhů. Rozbor postav zkoumá projev intertextuality mezi původním dílem a jeho adaptacemi. Analyzované královny pocházejí ze zvolených literárních děl Sněhurka původně od bratří Grimmů a Alenka v říši divů od Lewise Carrolla. Fenomén intertextuality zkoumalo mnoho odborníků především během dvacátého století. Lidé jako Julia Kristeva, Mi-khail Bakhtin, Roland Barther nebo Miachel Riffaterre a jejich teorie jsou v této bakalářské práci představeny. Představena je také pohádka jako jeden z druhů folklórního žánru a taktéž Proppova typologie a funkce pohádkových postav, která je pak dále zaměřena především na zloduchy. Tahle bakalářská práce pracuje s konkrétními literárními i filmovými díly, kde jsou jednotlivé interpretace královen představeny a porovnávány.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to create a comparative analysis of evil queens from different versions of the same fairy tale story. The analysis of the characters explores the intertextuality between the original work and its adaptations. The analyzed characters are from selected literary works - Queen of Hearts from Lewis Carroll´s Alice in Wonderland and the Queen from Snow White originally by Grimm Brothers. The phenomenon of intertextuality was studied during the twentieth century by many scholars, including Julia Kristeva, Mikhail Bakhtin, Roland Barthes and Michael Riffaterre. Their findings and theories are introduced in the thesis. The theoretical part of bachelor thesis introduces fairy tale as a part of folklore genre and also Propp´s fuctions of characters in fairy tale are described. The practical part of bachelor's thesis introduces the evil queen characters from chosen literary works and movies in which the queen interpretations are compared.
Klíčová slova
intertextualita, pohádka, Sněhurka, Alenka v říši divů, zloduch, královna, interpretace
Klíčová slova v angličtině
intertextuality, fairy tale, Snow White, Alice in Wonderland, evil queen, villain, interpretation
Rozsah průvodní práce
47 s. (82 225 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Cílem této bakalářské práce je provést komparativní analýzu jednotlivých postav královen z různých verzí stejných pohádkových příběhů. Rozbor postav zkoumá projev intertextuality mezi původním dílem a jeho adaptacemi. Analyzované královny pocházejí ze zvolených literárních děl Sněhurka původně od bratří Grimmů a Alenka v říši divů od Lewise Carrolla. Fenomén intertextuality zkoumalo mnoho odborníků především během dvacátého století. Lidé jako Julia Kristeva, Mi-khail Bakhtin, Roland Barther nebo Miachel Riffaterre a jejich teorie jsou v této bakalářské práci představeny. Představena je také pohádka jako jeden z druhů folklórního žánru a taktéž Proppova typologie a funkce pohádkových postav, která je pak dále zaměřena především na zloduchy. Tahle bakalářská práce pracuje s konkrétními literárními i filmovými díly, kde jsou jednotlivé interpretace královen představeny a porovnávány.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to create a comparative analysis of evil queens from different versions of the same fairy tale story. The analysis of the characters explores the intertextuality between the original work and its adaptations. The analyzed characters are from selected literary works - Queen of Hearts from Lewis Carroll´s Alice in Wonderland and the Queen from Snow White originally by Grimm Brothers. The phenomenon of intertextuality was studied during the twentieth century by many scholars, including Julia Kristeva, Mikhail Bakhtin, Roland Barthes and Michael Riffaterre. Their findings and theories are introduced in the thesis. The theoretical part of bachelor thesis introduces fairy tale as a part of folklore genre and also Propp´s fuctions of characters in fairy tale are described. The practical part of bachelor's thesis introduces the evil queen characters from chosen literary works and movies in which the queen interpretations are compared.
Klíčová slova
intertextualita, pohádka, Sněhurka, Alenka v říši divů, zloduch, královna, interpretace
Klíčová slova v angličtině
intertextuality, fairy tale, Snow White, Alice in Wonderland, evil queen, villain, interpretation
Zásady pro vypracování
Shromáždění materiálů k tématu: záporné postavy královen v dílech Alenka v říši divů a Sněhurka
Nastudování vybraných děl
Formulace cílů práce dle získaných informací z odborných zdrojů
Analýza vybraných děl v kontextu s tématem
Vyvození a formulace závěrů práce
Zásady pro vypracování
Shromáždění materiálů k tématu: záporné postavy královen v dílech Alenka v říši divů a Sněhurka
Nastudování vybraných děl
Formulace cílů práce dle získaných informací z odborných zdrojů
Analýza vybraných děl v kontextu s tématem
Vyvození a formulace závěrů práce
Seznam doporučené literatury
Propp, Vladimir. Morphology of the Folktale. Austin: University of Texas Press, 1968.
Day, David. Alice's Adventures in Wonderland Decoded. Canada: Doubleday. 2015.
Valentino, Serena. Fairest of All: A Tale of the Wicked Queen. Los Angeles: Disney Press, 2017.
Davis, Amy M. Good Girls and Wicked Witches: Women in Disney's feature animation. Eastleigh: John Libbey, 2006.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented her bachelor thesis.
Q: Kto sa v oblasti českej literárnej kritiky venuje (literárnej) teórii rozprávky? A: (The student answered.)
Q: V čom vidíte prínos Vašej bakalárskej práce pre Vás osobne a pre Váš študijný program? A: (The student answered.)
Q: Please briefly describe examples of how these characters are portrayed differently in Disney films then they are in other adaptations. Pick one story and give a few specific examples. A: (The student answered.)
Q: In your opinion, why are these types of stories so popular today? A: (The student answered.)