Hlavním cílem této bakalářské práce je analýza konkurenceschopnosti nového produktu Škody Auto a.s., Škody Karoq. Na základě analýzy jsou poté navržena doporučení pro zlepšení pozice na trhu. Práce se skládá ze dvou částí. V teoretické části je vysvětlena terminologie týkající se oblasti konkurence a konkurenceschopnosti, a souvisejících marketingových analýz. V úvodu praktické části je představena společnost. Dále práce pokračuje analýzou Škody Karoq. Následuje analýza konkurence podle marketingového mixu. Dále je vypracován benchmarking, S-W analýza, PEST analýza, O-T analýza, a Porterova analýza pěti sil. Na konci praktické části jsou navržena doporučení pro zlepšení konkurenceschopnosti Škody Karoq. Součástí práce jsou také dva rozhovory s vlastníky Škody Karoq.
Anotace v angličtině
The main aim of this bachelor's thesis is a competitiveness analysis of a new product of Škoda Auto a.s., Škoda Karoq. From the analyses, recommendations on improving its position on the market are suggested. This thesis is divided into two sections. The first part is theoretical where terminology of competition and competitiveness, and related marketing analyses are explained. At the beginning of the practical part, the company is introduced. Then the thesis continues with an analysis of Škoda Karoq, and it is followed by competitor analysis according to marketing mix. Then benchmarking, S-W analysis, PEST analysis, O-T analysis, and Porter's five forces analysis are performed. At the end of the practical part, recommendations for improving competitiveness of Škoda Karoq are proposed. Two interviews with owners of Škoda Karoq are also a part of this bachelor's thesis.
Klíčová slova
Benchmarking, konkurence, konkurenceschopnost, marketingový mix, analýza konkurentů, SWOT analýza, PEST analýza, Porterova analýza pěti sil
Klíčová slova v angličtině
Benchmarking, competition, competitiveness, marketing mix, competitor analysis, SWOT analysis, PEST analysis, Porter's five forces analysis
Rozsah průvodní práce
67 s.
Jazyk
AN
Anotace
Hlavním cílem této bakalářské práce je analýza konkurenceschopnosti nového produktu Škody Auto a.s., Škody Karoq. Na základě analýzy jsou poté navržena doporučení pro zlepšení pozice na trhu. Práce se skládá ze dvou částí. V teoretické části je vysvětlena terminologie týkající se oblasti konkurence a konkurenceschopnosti, a souvisejících marketingových analýz. V úvodu praktické části je představena společnost. Dále práce pokračuje analýzou Škody Karoq. Následuje analýza konkurence podle marketingového mixu. Dále je vypracován benchmarking, S-W analýza, PEST analýza, O-T analýza, a Porterova analýza pěti sil. Na konci praktické části jsou navržena doporučení pro zlepšení konkurenceschopnosti Škody Karoq. Součástí práce jsou také dva rozhovory s vlastníky Škody Karoq.
Anotace v angličtině
The main aim of this bachelor's thesis is a competitiveness analysis of a new product of Škoda Auto a.s., Škoda Karoq. From the analyses, recommendations on improving its position on the market are suggested. This thesis is divided into two sections. The first part is theoretical where terminology of competition and competitiveness, and related marketing analyses are explained. At the beginning of the practical part, the company is introduced. Then the thesis continues with an analysis of Škoda Karoq, and it is followed by competitor analysis according to marketing mix. Then benchmarking, S-W analysis, PEST analysis, O-T analysis, and Porter's five forces analysis are performed. At the end of the practical part, recommendations for improving competitiveness of Škoda Karoq are proposed. Two interviews with owners of Škoda Karoq are also a part of this bachelor's thesis.
Klíčová slova
Benchmarking, konkurence, konkurenceschopnost, marketingový mix, analýza konkurentů, SWOT analýza, PEST analýza, Porterova analýza pěti sil
Klíčová slova v angličtině
Benchmarking, competition, competitiveness, marketing mix, competitor analysis, SWOT analysis, PEST analysis, Porter's five forces analysis
Zásady pro vypracování
Shromáždění odborných materiálů
Studium teorie konkurence a konkurenceschopnosti
Analýza současného stavu firemního portfolia společnosti
Analýza konkurentů
Doporučení pro zlepšení
Zásady pro vypracování
Shromáždění odborných materiálů
Studium teorie konkurence a konkurenceschopnosti
Analýza současného stavu firemního portfolia společnosti
Analýza konkurentů
Doporučení pro zlepšení
Seznam doporučené literatury
Huggins, Robert, and Hiro Izushi. 2011. Competition, Competitive Advantage, and Clusters: The Ideas of Michael Porter. Oxford: Oxford University Press.
Kingsnorth, Simon. 2016. Digital Marketing Strategy: An Integrated Approach to Online Marketing. London: Kogan Page.
Kotler, Philip, and Gary Armstrong. 2016. Principles of Marketing. Boston: Pearson.
Kotler, Philip, and Kevin Lane Keller. 2016. Marketing Management. Boston: Pearson.
West, Douglas C., John B. Ford, and Essam Ibrahim. 2015. Strategic Marketing: Creating Competitive Advantage. New York: Oxford University Press.
Seznam doporučené literatury
Huggins, Robert, and Hiro Izushi. 2011. Competition, Competitive Advantage, and Clusters: The Ideas of Michael Porter. Oxford: Oxford University Press.
Kingsnorth, Simon. 2016. Digital Marketing Strategy: An Integrated Approach to Online Marketing. London: Kogan Page.
Kotler, Philip, and Gary Armstrong. 2016. Principles of Marketing. Boston: Pearson.
Kotler, Philip, and Kevin Lane Keller. 2016. Marketing Management. Boston: Pearson.
West, Douglas C., John B. Ford, and Essam Ibrahim. 2015. Strategic Marketing: Creating Competitive Advantage. New York: Oxford University Press.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Q: Could you specify the environmental factors that might have impact on the selected company?
A: Environmental factors: the company has its own program and it is responsible for such issues.
It respects regulations from the EU. It is currently working on downsizing engines and want to reduce CO2 emissions.
Q: Did you consult your recommendations in the selected company? Will the selected company implement some of your recommendation?
A: No, I did not. I do not know anyone who is in management position.
Q: How did you cooperate with the company?
A: Mainly via email and some personal meetings. With marketing manager in Kvasiny.
Q: You suggested to increase the warranty period - did you discuss it with them?
A: They thought about it and it would be too expansive for them.
Q: You only evaluated one car, out of the whole Skoda a.s.
A: Yes, but I have decided to analyse only their newest and most profitable product.
Q: What demografic group is this product used for?
A: 28-40 for women and 35-50 for men.
Q: What qualifications do you have to offer such advice to Skoda auto? What do you know about motors?
A: I am not a technician. I only studied the materials about the car.
Q: Why did you analyze only one car? Why did you not focus on the entire company?
A: Because this current portfolio is successful.
Předložená práce neodpovídá zadání. Studentka vypracuje práci na jiné téma.