Tato bakalářská práce se zabývá úzkostí z mluvení v angličtině u učitelů anglického jazyka v České republice. Teoretická část vysvětluje pojem úzkost z mluvení anglickým jazykem a dopad na učitele, kteří nejsou rodilými mluvčími cílového jazyka. Nedílnou součástí teoretické části je také vymezení podmínek, za kterých se učila angličtina v České republice v období, kdy se daná skupina učitelů narodila, až dodnes. Praktická část je založena na výzkumu, který byl proveden za účelem potvrzení, či vyvrácení stanovených hypotéz a zodpovězení výzkumných otázek. Tato bakalářská práce může sloužit učitelům cizího jazyka, kteří trpí úzkostí z mluvení v daném jazyce a chtějí se jí zbavit. Práce může také napomoci této úzkosti předcházet.
Annotation in English
This Bachelor's thesis deals with English speaking anxiety of English teachers in the Czech Republic. The theoretical part describes a concept of English speaking anxiety and its impact on non-native language teachers. An essential part of the theoretical section is defining the conditions for learning English in the Czech Republic since a selected age group of teachers was born until nowadays. The practical part is based on the research conducted in order to confirm or refute the hypotheses and answer the research questions. The Bachelor's thesis may serve foreign language teachers who suffer from foreign language speaking anxiety and want to get rid of this feeling. The study can also help prevent this type of anxiety.
Keywords
úzkost z mluvení anglickým jazykem, úzkost z mluvení cizím jazykem, učitelé cizího jazyka, cílový jazyk, rodilý mluvčí, komunistický režim
Keywords in English
English speaking anxiety, foreign language anxiety, foreign language teachers, target language, native speaker, communist regime
Length of the covering note
59
Language
AN
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá úzkostí z mluvení v angličtině u učitelů anglického jazyka v České republice. Teoretická část vysvětluje pojem úzkost z mluvení anglickým jazykem a dopad na učitele, kteří nejsou rodilými mluvčími cílového jazyka. Nedílnou součástí teoretické části je také vymezení podmínek, za kterých se učila angličtina v České republice v období, kdy se daná skupina učitelů narodila, až dodnes. Praktická část je založena na výzkumu, který byl proveden za účelem potvrzení, či vyvrácení stanovených hypotéz a zodpovězení výzkumných otázek. Tato bakalářská práce může sloužit učitelům cizího jazyka, kteří trpí úzkostí z mluvení v daném jazyce a chtějí se jí zbavit. Práce může také napomoci této úzkosti předcházet.
Annotation in English
This Bachelor's thesis deals with English speaking anxiety of English teachers in the Czech Republic. The theoretical part describes a concept of English speaking anxiety and its impact on non-native language teachers. An essential part of the theoretical section is defining the conditions for learning English in the Czech Republic since a selected age group of teachers was born until nowadays. The practical part is based on the research conducted in order to confirm or refute the hypotheses and answer the research questions. The Bachelor's thesis may serve foreign language teachers who suffer from foreign language speaking anxiety and want to get rid of this feeling. The study can also help prevent this type of anxiety.
Keywords
úzkost z mluvení anglickým jazykem, úzkost z mluvení cizím jazykem, učitelé cizího jazyka, cílový jazyk, rodilý mluvčí, komunistický režim
Keywords in English
English speaking anxiety, foreign language anxiety, foreign language teachers, target language, native speaker, communist regime
Research Plan
Shromáždění odborných materiálů k danému tématu
Nastudování problematiky úzkosti z mluvení cizím jazykem
Vymezení cílů a hypotéz
Provedení výzkumu na základě posuzovací škály a dotazníku
Vyhodnocení výzkumu a porovnání výsledků s hypotézami
Vyvození a stanovení závěrů práce
Research Plan
Shromáždění odborných materiálů k danému tématu
Nastudování problematiky úzkosti z mluvení cizím jazykem
Vymezení cílů a hypotéz
Provedení výzkumu na základě posuzovací škály a dotazníku
Vyhodnocení výzkumu a porovnání výsledků s hypotézami
Vyvození a stanovení závěrů práce
Recommended resources
Crookall, David, and Rebecca Oxford. 1991. "Dealing with Anxiety: Some Practical Activities for Language Learners and Teacher Trainees." In Language Anxiety: From Theory and Research to Classroom Implications, edited by Elaine. K. Horwitz and Dolly J. Young, 141-50. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
Horwitz, Elaine K. 1996. "Even Teachers Get Blues: Recognizing and Alleviating Language Teachers' Feeling of Foreign Language Anxiety." Foreign Language Annals 29, no. 3: 365-72.
Horwitz, Elaine K. 2001. "Language Anxiety and Achievement." Annual Review of Applied Linguistics 21, no. 1: 112-26.
Klarnit, Prayon, and Rapeeporn Sroinam. 2012. "EFL Teacher's Anxiety in Using English in Teaching in the Language Classroom." International Journal of Social Science and Humanity 2, no. 6: 493-96.
Kráľová, Zdena. 2016. Foreign Language Anxiety. Nitra: Constantine the Philosopher University in Nitra.
Recommended resources
Crookall, David, and Rebecca Oxford. 1991. "Dealing with Anxiety: Some Practical Activities for Language Learners and Teacher Trainees." In Language Anxiety: From Theory and Research to Classroom Implications, edited by Elaine. K. Horwitz and Dolly J. Young, 141-50. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
Horwitz, Elaine K. 1996. "Even Teachers Get Blues: Recognizing and Alleviating Language Teachers' Feeling of Foreign Language Anxiety." Foreign Language Annals 29, no. 3: 365-72.
Horwitz, Elaine K. 2001. "Language Anxiety and Achievement." Annual Review of Applied Linguistics 21, no. 1: 112-26.
Klarnit, Prayon, and Rapeeporn Sroinam. 2012. "EFL Teacher's Anxiety in Using English in Teaching in the Language Classroom." International Journal of Social Science and Humanity 2, no. 6: 493-96.
Kráľová, Zdena. 2016. Foreign Language Anxiety. Nitra: Constantine the Philosopher University in Nitra.
Enclosed appendices
CD ROM
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Q: Why were the variables "study" and "practice" not included in the hypotheses?
A: If you stay in English speaking coutnries it has a greater positive impact on your language ability.
Q: Really? So you are subjective?
A: Yes. I interviewed one other person.
Q: Does the author know any techniques to overcome nervousness during public speaking?
A: Eating well and drinking water. Deep belly breathing. Prepare, train and perform some presentations. Record yourself then you can concentrate on your mistakes.