Tato diplomová práce se zabývá problematikou naplňování základních psychických potřeb ve školním prostředí pohledem dětí staršího školního věku. Teoretická část práce se soustřeďuje na obecné vymezení pojmů týkající se této problematiky. Konkretizuje pojem škola a její prostředí, potřeba a základní členění potřeb a dále pak popisuje motivační teorii, která se zaměřuje na oblast autonomie, kompetence a vztahovosti. Praktická část představuje výsledky kvantitativního výzkumu, který se specifikuje na míru naplňování tří základních psychických potřeb vycházejících z autodeterminační teorie.
Annotation in English
This diploma thesis deals with the issue of fulfilment of basic psychological needs in the school environment through the view of older school age children. The theoretical part of the thesis focuses on the general definition of the terms related to this issue. It concretizes the term school and its environment, needs and basic division of needs and then it describes the motivational theory that focuses on the area of autonomy, competence and sense of belonging. The practical part presents the results of quantitative research that concentrates on the rate of the fulfilment of three basic psychological needs based on self-determination theory.
Tato diplomová práce se zabývá problematikou naplňování základních psychických potřeb ve školním prostředí pohledem dětí staršího školního věku. Teoretická část práce se soustřeďuje na obecné vymezení pojmů týkající se této problematiky. Konkretizuje pojem škola a její prostředí, potřeba a základní členění potřeb a dále pak popisuje motivační teorii, která se zaměřuje na oblast autonomie, kompetence a vztahovosti. Praktická část představuje výsledky kvantitativního výzkumu, který se specifikuje na míru naplňování tří základních psychických potřeb vycházejících z autodeterminační teorie.
Annotation in English
This diploma thesis deals with the issue of fulfilment of basic psychological needs in the school environment through the view of older school age children. The theoretical part of the thesis focuses on the general definition of the terms related to this issue. It concretizes the term school and its environment, needs and basic division of needs and then it describes the motivational theory that focuses on the area of autonomy, competence and sense of belonging. The practical part presents the results of quantitative research that concentrates on the rate of the fulfilment of three basic psychological needs based on self-determination theory.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek vztahujících se k autodeterminační teorii, základním psychickým potřebám a školnímu prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek vztahujících se k autodeterminační teorii, základním psychickým potřebám a školnímu prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. 2. vyd. Praha: Portál, 2007, 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7.
RYAN, Richard M. a Edward L. DECI. Self-determination theory:basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York: TheGuilford Press, 2017, xii, 756 s. ISBN 978-1-4625-2876-9.
ŠMAHAJ, Jan a Panajotis CAKIRPALOGLU. Význam motivace v pojetí osobnosti: Teoretický, výzkumný a aplikační rozměr. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015, 70 s. ISBN 978-80-244-4790-2.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Recommended resources
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. 2. vyd. Praha: Portál, 2007, 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7.
RYAN, Richard M. a Edward L. DECI. Self-determination theory:basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York: TheGuilford Press, 2017, xii, 756 s. ISBN 978-1-4625-2876-9.
ŠMAHAJ, Jan a Panajotis CAKIRPALOGLU. Význam motivace v pojetí osobnosti: Teoretický, výzkumný a aplikační rozměr. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015, 70 s. ISBN 978-80-244-4790-2.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Enclosed appendices
CD ROM
Appendices bound in thesis
illustrations, graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila taoetická východiska práce, dále se věnovala popisu praktické části, popsala zvolenou výzkumnou strategii - výzkumný cíl, výzkumné otázky, apod. Následně se studentka věnovala prezentaci výsledků výzkumného šetření. Studentka odpovídala na otázky z posudků a na otázky členů komise. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená. Členové komise ocenila prezentaci studentky i samotnou diplomovou práci.\par\par