Diplomová práce je zaměřena na problematiku mezigeneračních vztahů a sociální solidarity především v rodině. Jedná se o současné, velmi citlivé téma, které souvisí s demografickým vývojem. V teoretické části se věnujeme vícegeneračnímu soužití od jeho počátků, dále rodinné solidaritě a s tím související i mezigenerační solidaritě. Přiblížíme si jednotlivá období lidského života, pro naši práci je především významná etapa stárnutí a stáří. Soužití více generací s sebou nese také mnoho rozdílných názorů, které občas vyúsťují v mezigenerační konflikt. Empirická část navazuje na praktickou a je tvořena kvantitativním výzkumem, který byl realizován formou dotazníkového šetření. Získaná data byla dále zpracována, následovala analýza výsledků a interpretace dat.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on issues of intergenerational relations and social solidarity especially in a family. This is current and very sensitive topic and is related to demographic development. In the theoretical part, we are devoted to multigenerational coexistence from its beginnings, further to a family solidarity and its related intergenerational solidarity. We will describe individual periods of human life, for our work is most important the stage of aging and old age. Multi-generational coexistence also brings many different opinions that sometimes result in an intergenerational conflict. The empirical part builds on the practical one and consists of a quantitative research, which was realized through a questionnaire survey. The obtained data were further processed, followed by results analysis and interpretation.
Klíčová slova
mezigenerační vztahy, mezigenerační konflikty, rodinná solidarita, rodina, střední věk, stáří
Klíčová slova v angličtině
intergenerational relations, intergenerational conflicts, family solidarity, family, middle age, old age
Rozsah průvodní práce
93 (119 374 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku mezigeneračních vztahů a sociální solidarity především v rodině. Jedná se o současné, velmi citlivé téma, které souvisí s demografickým vývojem. V teoretické části se věnujeme vícegeneračnímu soužití od jeho počátků, dále rodinné solidaritě a s tím související i mezigenerační solidaritě. Přiblížíme si jednotlivá období lidského života, pro naši práci je především významná etapa stárnutí a stáří. Soužití více generací s sebou nese také mnoho rozdílných názorů, které občas vyúsťují v mezigenerační konflikt. Empirická část navazuje na praktickou a je tvořena kvantitativním výzkumem, který byl realizován formou dotazníkového šetření. Získaná data byla dále zpracována, následovala analýza výsledků a interpretace dat.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on issues of intergenerational relations and social solidarity especially in a family. This is current and very sensitive topic and is related to demographic development. In the theoretical part, we are devoted to multigenerational coexistence from its beginnings, further to a family solidarity and its related intergenerational solidarity. We will describe individual periods of human life, for our work is most important the stage of aging and old age. Multi-generational coexistence also brings many different opinions that sometimes result in an intergenerational conflict. The empirical part builds on the practical one and consists of a quantitative research, which was realized through a questionnaire survey. The obtained data were further processed, followed by results analysis and interpretation.
Klíčová slova
mezigenerační vztahy, mezigenerační konflikty, rodinná solidarita, rodina, střední věk, stáří
Klíčová slova v angličtině
intergenerational relations, intergenerational conflicts, family solidarity, family, middle age, old age
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti stárnutí, mezigeneračních vztahů a sociální solidarity.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti stárnutí, mezigeneračních vztahů a sociální solidarity.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1989. ISBN 80-7038-158-2.
JIRÁSKOVÁ, Věra a kol. Mezigenerační porozumění a komunikace. Praha: EUROLEX BOHEMIA, 2005. ISBN 80-86861-80-5.
NOVÁK, Tomáš. Jak (ne)rozumět emocím stárnoucích rodičů. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-5152-8.
ŠIKLOVÁ, Jiřina. Předmluva. In Jeřábek, Hynek. Mezigenerační solidarita v péči o seniory. Praha: Sociologické nakladatelství (Slon), 2013. ISBN 978-80-7419-117-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-0841-9.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1989. ISBN 80-7038-158-2.
JIRÁSKOVÁ, Věra a kol. Mezigenerační porozumění a komunikace. Praha: EUROLEX BOHEMIA, 2005. ISBN 80-86861-80-5.
NOVÁK, Tomáš. Jak (ne)rozumět emocím stárnoucích rodičů. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-5152-8.
ŠIKLOVÁ, Jiřina. Předmluva. In Jeřábek, Hynek. Mezigenerační solidarita v péči o seniory. Praha: Sociologické nakladatelství (Slon), 2013. ISBN 978-80-7419-117-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-0841-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska práce, dále se věnovala popis výzkumné startegie. Studentka prezentovala výzkumné cíle, výzkumné otázky a hypotézy. Následně se zaměřila na prezentaci výsledků výzkumného šetření. Studentka uvedla také doporučení pro praxi a odpovídala na otázky k obhajobě. Členové komise se doptávali na evropský rok mezigenerační solidarity, dále na závěry výzkumného šetření - zda skutečně vychází z výzkumu, přínos práce pro sociální pedagogiku. Zda studentka vycházela z nějakého realizovaného výzkumu. Studentka dokázala reagovat, i když spíše ve všeobecné rovině. \par\par \par\par\par