Diplomová práce je zaměřena na filozofické aspekty ve výchově v současné společnosti. V teoretické části naší práce jsme zmapovali vývoj ideálů výchovy ve společnosti a ve výchově samotné, kde proměna ideálu byla závislá na konkrétním daném období našich dějin. Představíme výběr výroků a citátů vybraných filozofů a známých osobností z oblasti výchovy, na které navazuje praktická část, kde zkoumáme míru souhlasu respondentů s těmito výroky. Poslední kapitola je zaměřena na proměnu ideálu výchovy a na čtyři pilíře výchovy a vzdělávání v současné společnosti. Ve výzkumné části zjišťujeme jak míru souhlasu respondentů s výroky či citáty filozofů či známých osobností, tak důležitost čtyř pilířů výchovy a vzdělávání.
Anotace v angličtině
The Master thesis focuses on the philosophical aspects of education in contemporary society. In the theoretical part of our work, we mapped the development of the ideals of education in society and in education itself, where the transformation of the ideal was dependent on a particular period of our history. We present a selection of statements and quotes of selected philosophers and well-known personalities in the field of education, followed by the practical part where we examine the level of consent of the respondents to these statements. The last chapter focuses on the transformation of the ideal of education and four pillars of education and training in contemporary society. In the research part, we measure both the level of consent of respondents to the statements or quotes of philosophers or famous personalities and the importance of the four pillars of education.
Diplomová práce je zaměřena na filozofické aspekty ve výchově v současné společnosti. V teoretické části naší práce jsme zmapovali vývoj ideálů výchovy ve společnosti a ve výchově samotné, kde proměna ideálu byla závislá na konkrétním daném období našich dějin. Představíme výběr výroků a citátů vybraných filozofů a známých osobností z oblasti výchovy, na které navazuje praktická část, kde zkoumáme míru souhlasu respondentů s těmito výroky. Poslední kapitola je zaměřena na proměnu ideálu výchovy a na čtyři pilíře výchovy a vzdělávání v současné společnosti. Ve výzkumné části zjišťujeme jak míru souhlasu respondentů s výroky či citáty filozofů či známých osobností, tak důležitost čtyř pilířů výchovy a vzdělávání.
Anotace v angličtině
The Master thesis focuses on the philosophical aspects of education in contemporary society. In the theoretical part of our work, we mapped the development of the ideals of education in society and in education itself, where the transformation of the ideal was dependent on a particular period of our history. We present a selection of statements and quotes of selected philosophers and well-known personalities in the field of education, followed by the practical part where we examine the level of consent of the respondents to these statements. The last chapter focuses on the transformation of the ideal of education and four pillars of education and training in contemporary society. In the research part, we measure both the level of consent of respondents to the statements or quotes of philosophers or famous personalities and the importance of the four pillars of education.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k filozofickým aspektům výchovy, cílům výchovy v historii, současnosti a k dnešnímu pojetí výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k filozofickým aspektům výchovy, cílům výchovy v historii, současnosti a k dnešnímu pojetí výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BLÍŽKOVSKÝ, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi: celistvé a otevřené pojetí výchovy. Ostrava: Fanouškům Servis, 1997. ISBN 80-85498-23-5.
BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996. ISBN 80-7113-169-5.
HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-61-3.
KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk - hodnoty - výchova: kapitoly z filosofie výchovy. Prešov: vl. n., 1996. ISBN 80-85668-34-3.
PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství: filosofie o člověku a výchově. Praha: ISV, 2001. Filosofie. ISBN 80-85866-64-1.
STARK, Stanislav, Nikolaj DEMJANČUK a Dagmar DEJMANČUKOVÁ. Kapitoly z filosofie výchovy. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-56-2.
Seznam doporučené literatury
BLÍŽKOVSKÝ, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi: celistvé a otevřené pojetí výchovy. Ostrava: Fanouškům Servis, 1997. ISBN 80-85498-23-5.
BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996. ISBN 80-7113-169-5.
HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-61-3.
KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk - hodnoty - výchova: kapitoly z filosofie výchovy. Prešov: vl. n., 1996. ISBN 80-85668-34-3.
PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství: filosofie o člověku a výchově. Praha: ISV, 2001. Filosofie. ISBN 80-85866-64-1.
STARK, Stanislav, Nikolaj DEMJANČUK a Dagmar DEJMANČUKOVÁ. Kapitoly z filosofie výchovy. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-56-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce. Dále se věnovala prezentaci výzkumné strategie - uvedla výzkumné cíle, výzkumné otázky, hypotézy a představila výzkumný soubor. Studentka popsala také realizovaný předvýzkum. Studentka následně prezentovala výsledky výzkumného šetření a doporučení pro praxi. Zodpovězeny byly také otázky k obhajobě. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená. \par\par