Tato bakalářská práce se zabývá analýzou konkrétních přesvědčovacích strategií, které jsou použity v inzerci týkající se zdraví a sociální problematiky. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se práce zaměřuje na diskurz,diskurzivní analýzu a reklamu. Dále jsou specifikovány pojmy sociální reklama a marketing, přesvědčovací strategie a vizuální aspekty, které jsou v inzerci použity. Kromě toho se teorie věnuje přesvědčovacím technikám na morfologické, syntaktické a lexikální úrovni. Praktická část se zaměřuje na analýzu konkrétních přesvědčovacích strategií v Britské a Americké sociální inzerci.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis deals with the analysis of particular persuasive strategies which are used in health and social advertising. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part focuses on discourse, discourse analysis and advertising. Further, social advertising and marketing, persuasive devices and visual aspects used in advertisements are specified. Moreover, the theory is dedicated to the persuasive techniques on the morphological, syntactic and lexical level. Practical part is focused on the analysis of concrete persuasive strategies in British and American social advertisements.
Klíčová slova
Diskurz, diskurzivní analýza, sociální inzerce, přesvědčování, verbální a vizuální prostředky, americká a britská inzerce
Klíčová slova v angličtině
Discourse, discourse analysis, social advertising, persuasion, verbal and visual aspects, American and British advertisements
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou konkrétních přesvědčovacích strategií, které jsou použity v inzerci týkající se zdraví a sociální problematiky. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se práce zaměřuje na diskurz,diskurzivní analýzu a reklamu. Dále jsou specifikovány pojmy sociální reklama a marketing, přesvědčovací strategie a vizuální aspekty, které jsou v inzerci použity. Kromě toho se teorie věnuje přesvědčovacím technikám na morfologické, syntaktické a lexikální úrovni. Praktická část se zaměřuje na analýzu konkrétních přesvědčovacích strategií v Britské a Americké sociální inzerci.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis deals with the analysis of particular persuasive strategies which are used in health and social advertising. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part focuses on discourse, discourse analysis and advertising. Further, social advertising and marketing, persuasive devices and visual aspects used in advertisements are specified. Moreover, the theory is dedicated to the persuasive techniques on the morphological, syntactic and lexical level. Practical part is focused on the analysis of concrete persuasive strategies in British and American social advertisements.
Klíčová slova
Diskurz, diskurzivní analýza, sociální inzerce, přesvědčování, verbální a vizuální prostředky, americká a britská inzerce
Klíčová slova v angličtině
Discourse, discourse analysis, social advertising, persuasion, verbal and visual aspects, American and British advertisements
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury k tématu práce
Shromáždění reklam pro analýzu
Formulace cílů práce a specifikace analýzy
Analýza reklam podle specifikovaných kriterií
Shrnutí analýzy, vyvození závěrů
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury k tématu práce
Shromáždění reklam pro analýzu
Formulace cílů práce a specifikace analýzy
Analýza reklam podle specifikovaných kriterií
Shrnutí analýzy, vyvození závěrů
Seznam doporučené literatury
Cook, Guy. 2001. The Discourse of Advertising. London: Routledge.
Dyer, Gillian. 1990. Advertising as Communication: Studies in Culture and Communication. London: Routledge.
Gee, James Paul. 2011. An Introduction to Discourse Analysis: Theory and Method. New York: Routledge.
Goddard, Angela. 2002. The Language of Advertising: Written Texts. London: Routledge.
Wodak, Ruth, and Michał Krzyzanowski. 2008. Qualitative Discourse Analysis in the Social Sciences. New York: Palgrave Macmillan.
Seznam doporučené literatury
Cook, Guy. 2001. The Discourse of Advertising. London: Routledge.
Dyer, Gillian. 1990. Advertising as Communication: Studies in Culture and Communication. London: Routledge.
Gee, James Paul. 2011. An Introduction to Discourse Analysis: Theory and Method. New York: Routledge.
Goddard, Angela. 2002. The Language of Advertising: Written Texts. London: Routledge.
Wodak, Ruth, and Michał Krzyzanowski. 2008. Qualitative Discourse Analysis in the Social Sciences. New York: Palgrave Macmillan.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Q: Was ellipsis significant only in health advertisements?
A: Yes, only in health.
Q: Are there any differences in social advertising in Anglo-Saxon and Central European environments?
A: There are difference because every country has its differences, diff. opinions, values, eg: social structure
upper class people value adds more, in order to support homeless people, so add. agencies should take this into consideration.
Comment: You mixed levels of analysis.
Q: What is persuasivness, how many ads did you analyse?
A: 40 ads analysed, basic categories: community, health, safety. No answer on persuasiveness..