Bakalářská práce "Stáří a příprava na stáří z pohledu žen" je rozdělena na teoretickou část a praktickou část. V teoretické části popisuji stáří, soudobé pojetí stáří v dnešní společnosti. V další části jsou představeny životní změny doprovázející stáří v oblasti psychické, fyzické i sociální. V další části se věnuji mezigeneračním vztahům a předsudkům vůči stáří, jako je ageismus. Výzkumná část pomocí kvantitativních dotazníků zjišťuje názory respondentek na stáří. Jak jej vnímají a jak se na něj připravují v oblasti zdraví i v oblasti vztahů. Cílem práce je proniknout do života respondentek a tím zjistit, jak se v průběhu života na stáří připravovaly, jaký této přípravě přikládají význam, jak ji hodnotí a co by rády v rámci své přípravy změnily.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis "Age and preparation for old age from the point of view of women" is divided into theoretical part and practical part. In the theoretical part I describe the age, the contemporary concept of old age in today's society. The next part introduces life changes accompanying age in the psychological, physical and social spheres. In the next part I deal with intergenerational relationships and prejudices regarding age, such as ageism. The re-search section uses quantitative questionnaires to find out the respondents' opinions about old age. How they perceive it and how it is prepared for health and relationships. The aim of the work is to penetrate into the life of the respondents and to find out how they prepare themselves during their lifetime, what preparation they attach importance, how they eva-luate it and what they want to change in their preparation.
Aging, age, preparation for old age, women, senior, quantitative research, ageism, adaptation
Rozsah průvodní práce
69 s. (75 865 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce "Stáří a příprava na stáří z pohledu žen" je rozdělena na teoretickou část a praktickou část. V teoretické části popisuji stáří, soudobé pojetí stáří v dnešní společnosti. V další části jsou představeny životní změny doprovázející stáří v oblasti psychické, fyzické i sociální. V další části se věnuji mezigeneračním vztahům a předsudkům vůči stáří, jako je ageismus. Výzkumná část pomocí kvantitativních dotazníků zjišťuje názory respondentek na stáří. Jak jej vnímají a jak se na něj připravují v oblasti zdraví i v oblasti vztahů. Cílem práce je proniknout do života respondentek a tím zjistit, jak se v průběhu života na stáří připravovaly, jaký této přípravě přikládají význam, jak ji hodnotí a co by rády v rámci své přípravy změnily.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis "Age and preparation for old age from the point of view of women" is divided into theoretical part and practical part. In the theoretical part I describe the age, the contemporary concept of old age in today's society. The next part introduces life changes accompanying age in the psychological, physical and social spheres. In the next part I deal with intergenerational relationships and prejudices regarding age, such as ageism. The re-search section uses quantitative questionnaires to find out the respondents' opinions about old age. How they perceive it and how it is prepared for health and relationships. The aim of the work is to penetrate into the life of the respondents and to find out how they prepare themselves during their lifetime, what preparation they attach importance, how they eva-luate it and what they want to change in their preparation.
Aging, age, preparation for old age, women, senior, quantitative research, ageism, adaptation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti psychosociálních komplikací provázejících stárnoucí ženy, vývojových charakteristik stáří a souvisejících kompetencí sociálního pedagoga.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti psychosociálních komplikací provázejících stárnoucí ženy, vývojových charakteristik stáří a souvisejících kompetencí sociálního pedagoga.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
VYMĚTAL, Jan. Lékařská psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-740-X.
KELLER, Jan. Soumrak sociálního státu. Praha: Slon, 2011. ISBN 978-80-7419-017-9.
SATIROVÁ, Virginia. Kniha o rodině. Praha: Práh, 1994. ISBN 80-901325-0-2.
RADIMSKÝ, Marek a kolektiv autorů. Psychiatrie I. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1997. ISBN 80-7013-218-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
VYMĚTAL, Jan. Lékařská psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-740-X.
KELLER, Jan. Soumrak sociálního státu. Praha: Slon, 2011. ISBN 978-80-7419-017-9.
SATIROVÁ, Virginia. Kniha o rodině. Praha: Práh, 1994. ISBN 80-901325-0-2.
RADIMSKÝ, Marek a kolektiv autorů. Psychiatrie I. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1997. ISBN 80-7013-218-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska, dále se zaměřila na popis výzkumné strategie - výzkumné otázky, výzkumné cíle, představila výzkumný vzorek (členové komise konstatovali, že výzkumný vzorek je příliš malý). Následně studentka prezentovala výsledky výzkumného šetření. Studentka odpovídala na otázky k obhajobě a na otázky členů komise (způsob výběru výzkumného vzorku, vztah tématu k sociální pedagogice, text mohl být odbornější, dotazník obsahuje nedostatky). Studentka na otázky odpovídala spíše částečně, k obhajobě byla připravená.