Bakalářská práce pojednává o osobnosti pedagoga a vlivu jeho edukačního procesu na žáky v základní škole. Zabývá se psychologií osobnosti pedagoga, jeho kompetencemi a typy pedagogického vedení žáků v teoretické části. Dále zkoumá jejich zpětnou vazbu v části praktické. Žáci osmých a devátých tříd měli v dotazníkovém šetření za úkol posoudit jaké postoje pedagoga k vyučování preferují. Dále praktická část řeší, zda se představa žáků o ideálním učiteli shoduje s reálným vyučujím, kterého potkávají na půdě školy. Výsledek výzkumu obsahuje toto srovnání, interpretuje výsledky a nabízí doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the personality of the teacher and the influence of his educational process on pupils in an elementary school. It deals with the psychology of the personality of the pedagogue, its competencies and the types of pedagogical leadership of pupils in the theoretical part. It further examines their feedback in the practical part. In the questionnaire survey the pupils of the eighth and ninth classes had the task of assessing what pedagogical attitudes they prefer to teach. Furthermore, the practical part solves whether the idea of the pupils about the ideal teacher coincides with the real teacher they meet in the school environment. The result of the research contains this comparison, interprets the results and offers recommendations for practice.
Klíčová slova
Školní pedagog, osobnost učitele, klima třídy, typologie vyučujícího, edukační vztah, odborné kompetence.
Klíčová slova v angličtině
School educator, teacher's personality, class climate, typology of the teacher, educational relationship, professional competencies.
Rozsah průvodní práce
68 s. (79 354 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o osobnosti pedagoga a vlivu jeho edukačního procesu na žáky v základní škole. Zabývá se psychologií osobnosti pedagoga, jeho kompetencemi a typy pedagogického vedení žáků v teoretické části. Dále zkoumá jejich zpětnou vazbu v části praktické. Žáci osmých a devátých tříd měli v dotazníkovém šetření za úkol posoudit jaké postoje pedagoga k vyučování preferují. Dále praktická část řeší, zda se představa žáků o ideálním učiteli shoduje s reálným vyučujím, kterého potkávají na půdě školy. Výsledek výzkumu obsahuje toto srovnání, interpretuje výsledky a nabízí doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the personality of the teacher and the influence of his educational process on pupils in an elementary school. It deals with the psychology of the personality of the pedagogue, its competencies and the types of pedagogical leadership of pupils in the theoretical part. It further examines their feedback in the practical part. In the questionnaire survey the pupils of the eighth and ninth classes had the task of assessing what pedagogical attitudes they prefer to teach. Furthermore, the practical part solves whether the idea of the pupils about the ideal teacher coincides with the real teacher they meet in the school environment. The result of the research contains this comparison, interprets the results and offers recommendations for practice.
Klíčová slova
Školní pedagog, osobnost učitele, klima třídy, typologie vyučujícího, edukační vztah, odborné kompetence.
Klíčová slova v angličtině
School educator, teacher's personality, class climate, typology of the teacher, educational relationship, professional competencies.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti školní pedagogiky, psychologie osobnosti a edukačního vztahu.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti školní pedagogiky, psychologie osobnosti a edukačního vztahu.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského, 2011. ISBN 978-80-969944-0-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.
PELIKÁN, Jiří. Výchova pro život. Praha: ISV, 2004. ISBN 8086642313.
PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 5. Přeložila Eva VYSKOČILOVÁ. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-798-5.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského, 2011. ISBN 978-80-969944-0-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.
PELIKÁN, Jiří. Výchova pro život. Praha: ISV, 2004. ISBN 8086642313.
PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 5. Přeložila Eva VYSKOČILOVÁ. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-798-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretickou část práce, následně se zaměřila na praktickou část bakalářské práce. Studentka uvedla výzkumné cíle, výzkumné otázky, hypotézy, výzkumný soubor. Dále prezentovala výsledky výzkumného šetření. Členové komise se doptávali na význam některých hypotéz a jejich formulaci, dále na sémantický diferenciál, který nebyl vhodně použit. Některé závěry práce nevychází z realizovaného výzkumného šetření. Studentka dále odpovídala na otázky z posudků. Studentka prezentovala také doporučení pro praxi, které bylo spíše obecné. Studentka byla k obhajobě připravená.