Bakalářská práce je teoreticko-aplikačního charakteru a zabývá se holistickým pojetím hudební edukace v mateřské škole. Konkrétně se zaměřuje na propojení hudby, pohybu a hry na hudební nástroje při nácviku písní. Teoretická část shrnuje poznatky týkající se holismu a jeho chápání v oblasti hudební edukace v mateřské škole. Dále se tato část věnuje jednotlivým hudebním činnostem, které jsou obsahem hudební edukace dětí předškolního věku, hlasové výchově a práci s písní. V praktické části je zpracován hudební projekt pro děti předškolního věku, který poskytuje inspiraci, jak propojovat jednotlivé hudební činnosti se zaměřením na nácvik písní v rámci hudební edukace v mateřské škole. Projekt byl realizován, ověřen a evaluován ve vybrané mateřské škole. Z evaluace byla následně zpracována doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is of theoretical-application character and deals with the holistic approach to music education in kindergarten. Specifically it focuses on connection of music, movement and playing musical instruments during learning songs. The theoretical part summarizes the knowledge concerning holistic approach to music education in kindergarten. This part also deals with particular music activities, which are parts of preschool music education, voice education and work with songs. In the practical part is created the musical project for preschool children, which is inspiration how to connect musical activities focus on learning a song in music education in kindergarten. The project was realized, verified and evaluated at chosen kindergarten. From the results of the final evaluation were made recommendations for practice.
Klíčová slova
holistické pojetí, hudební edukace, hudební dovednosti, hudební činnosti
Klíčová slova v angličtině
holistic approach, music education, musical skills, musical activities
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je teoreticko-aplikačního charakteru a zabývá se holistickým pojetím hudební edukace v mateřské škole. Konkrétně se zaměřuje na propojení hudby, pohybu a hry na hudební nástroje při nácviku písní. Teoretická část shrnuje poznatky týkající se holismu a jeho chápání v oblasti hudební edukace v mateřské škole. Dále se tato část věnuje jednotlivým hudebním činnostem, které jsou obsahem hudební edukace dětí předškolního věku, hlasové výchově a práci s písní. V praktické části je zpracován hudební projekt pro děti předškolního věku, který poskytuje inspiraci, jak propojovat jednotlivé hudební činnosti se zaměřením na nácvik písní v rámci hudební edukace v mateřské škole. Projekt byl realizován, ověřen a evaluován ve vybrané mateřské škole. Z evaluace byla následně zpracována doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is of theoretical-application character and deals with the holistic approach to music education in kindergarten. Specifically it focuses on connection of music, movement and playing musical instruments during learning songs. The theoretical part summarizes the knowledge concerning holistic approach to music education in kindergarten. This part also deals with particular music activities, which are parts of preschool music education, voice education and work with songs. In the practical part is created the musical project for preschool children, which is inspiration how to connect musical activities focus on learning a song in music education in kindergarten. The project was realized, verified and evaluated at chosen kindergarten. From the results of the final evaluation were made recommendations for practice.
Klíčová slova
holistické pojetí, hudební edukace, hudební dovednosti, hudební činnosti
Klíčová slova v angličtině
holistic approach, music education, musical skills, musical activities
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o hudební edukaci a holismu v hudbě.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o technikách nácviku písní, tanců a hry na hudební nástroje v prostředí mateřské školy.
Zpracování projektu zaměřeného na propojení hudby, pohybu a hry na hudební nástroje při nácviku písní v mateřské škole.
Ověření projektu ve vybrané mateřské škole.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o hudební edukaci a holismu v hudbě.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o technikách nácviku písní, tanců a hry na hudební nástroje v prostředí mateřské školy.
Zpracování projektu zaměřeného na propojení hudby, pohybu a hry na hudební nástroje při nácviku písní v mateřské škole.
Ověření projektu ve vybrané mateřské škole.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Ehrlin, A., & Gustavsson, H. (2015). The Importance of Music in Preschool Education. Australian Journal of Teacher Education, 40(7), 31-42.
Jurkovič, P. (2012). Od výkřiku k písničce. Praha: Portál.
Kubecová, M., Pehelová, M., Slavíková, M., Růžičková, V., & Váňová, H. (2017). Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe.
Lišková, M. (c2006). Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe.
Palouš, R. (1997). Totalismus a holismus. Praha: Karolinum.
Tichá, A., & Raková, M. (2014). Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími: od narození do 8 let. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Ehrlin, A., & Gustavsson, H. (2015). The Importance of Music in Preschool Education. Australian Journal of Teacher Education, 40(7), 31-42.
Jurkovič, P. (2012). Od výkřiku k písničce. Praha: Portál.
Kubecová, M., Pehelová, M., Slavíková, M., Růžičková, V., & Váňová, H. (2017). Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe.
Lišková, M. (c2006). Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe.
Palouš, R. (1997). Totalismus a holismus. Praha: Karolinum.
Tichá, A., & Raková, M. (2014). Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími: od narození do 8 let. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
noty, portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Podrobně představila evaluaci projektu. Vedoucí práce vyzdvihla teoretickou část bakalářské práce. Vedoucí práce položila otázky týkající se aplikace projektu v prostředí mateřské školy. Oponentka práci vytýkala cíle konkrétních aktivit, které v práci chybí. Proběhla diskuze k teoretickým východiskům prezentované bakalářské práce a k přínosu této práce pro praxi mateřských škol. Studentka porozuměla otázkám komise a dokázala odpovídat s nedostatky.