Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na zjišťování prekonceptů dětí předškolního vě-ku o fungování dýchací soustavy. Cílem práce je zjistit a následně popsat tyto prekoncepty. Teoretická část práce se orientuje na vymezení základních pojmů souvisejících s tématem dětských prekonceptů, která slouží jako podklad pro zpracování empirické části. Empirická část představuje kvalitativní výzkum, který byl uskutečněn pomocí metod interview a ana-lýzy dětské kresby. V závěru práce byla vyhodnocena a interpretována výsledná zjištění.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis is focused on the identification of preschool children precon-ceptions about the functioning of the respiratory system. The main aim of thesis is to find out and describe children preconceptions about how does the respiratory system works. The theore-tical part focuses on the definition of basic concepts related to the topic of child preconcep-tions, which serves as a basis for the empirical part. The empiric part shows re-sults of quali-tative research, which was accomplished by interviews and children drawings analysis. In the conclusion was summarized and interpreted the discovered results.
Klíčová slova
prekoncepty, miskoncepty, učitel mateřské školy při práci s prekoncepty
Klíčová slova v angličtině
preconceptions, misconception, a nursery school teacher working with preconceptions
Rozsah průvodní práce
66 s. (93 929 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na zjišťování prekonceptů dětí předškolního vě-ku o fungování dýchací soustavy. Cílem práce je zjistit a následně popsat tyto prekoncepty. Teoretická část práce se orientuje na vymezení základních pojmů souvisejících s tématem dětských prekonceptů, která slouží jako podklad pro zpracování empirické části. Empirická část představuje kvalitativní výzkum, který byl uskutečněn pomocí metod interview a ana-lýzy dětské kresby. V závěru práce byla vyhodnocena a interpretována výsledná zjištění.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis is focused on the identification of preschool children precon-ceptions about the functioning of the respiratory system. The main aim of thesis is to find out and describe children preconceptions about how does the respiratory system works. The theore-tical part focuses on the definition of basic concepts related to the topic of child preconcep-tions, which serves as a basis for the empirical part. The empiric part shows re-sults of quali-tative research, which was accomplished by interviews and children drawings analysis. In the conclusion was summarized and interpreted the discovered results.
Klíčová slova
prekoncepty, miskoncepty, učitel mateřské školy při práci s prekoncepty
Klíčová slova v angličtině
preconceptions, misconception, a nursery school teacher working with preconceptions
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o formování prekonceptů dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na zjišťování dětských prekonceptů.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody analýzy dětských produktů a interview s dětmi.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, prezentace výsledků výzkumu a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o formování prekonceptů dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na zjišťování dětských prekonceptů.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody analýzy dětských produktů a interview s dětmi.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, prezentace výsledků výzkumu a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Doulík, P., & Škoda, J. (2008). Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
Jančaříková, K. (2015). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. 1. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta: Karolinum.
Kirk, S. (2007). Methodological and ethical issues in conducting qualitative research with children and young people. International Journal of Nursing Studies [online]. Elsevier. 44(7), 1250-1260 [cit. 2018-04-23]. DOI: 10.1016/j.ijnurstu.2006.08.015.
Piaget, J., & Inhelder, B. (2014). Psychologie dítěte. Praha: Portál.
Žoldošová, K. (2004). Rozvoj prírodovedných predstáv detí predškolského a mladšieho školského veku. Aktuální proměny a vize v předškolní výchově. Univerzita Hradec Králové.
Seznam doporučené literatury
Doulík, P., & Škoda, J. (2008). Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
Jančaříková, K. (2015). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. 1. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta: Karolinum.
Kirk, S. (2007). Methodological and ethical issues in conducting qualitative research with children and young people. International Journal of Nursing Studies [online]. Elsevier. 44(7), 1250-1260 [cit. 2018-04-23]. DOI: 10.1016/j.ijnurstu.2006.08.015.
Piaget, J., & Inhelder, B. (2014). Psychologie dítěte. Praha: Portál.
Žoldošová, K. (2004). Rozvoj prírodovedných predstáv detí predškolského a mladšieho školského veku. Aktuální proměny a vize v předškolní výchově. Univerzita Hradec Králové.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila ke zdařilé teoretické části práce. Položila otázky týkající se využívání dětských prekonceptů v edukačním procesu v mateřské škole. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Oponent práce hodnotí kladně empirickou část práce a upozorňuje také na jisté nedostatky v práci. Položila otázku týkající se sběru dat. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Doc. Majerčíková položila otázku týkající se doporučení pro praxi. Studentka dokázala reagovat. Prof. Lukášová položila otázku, která se orientovala na rozdíly mezi pojmy prekoncept a miskoncept. Studentka odpověděla adekvátně.