Didaktický test je velmi důležitým prvkem v hodnocení žáků, jelikož reflektuje zvládnutí učiva studentem a poskytuje zpětnou vazbu o úspěšnosti výuky učitele. Cílem této bakalářské práce je vytvoření a ověření didaktického testu pro předmět Informatika a výpočetní technika v prvním ročníku gymnázia na téma Základy informatiky. Teoretická část je věnována testování obecně, poté didaktickému testu, jeho tvorbě a popisu výuky informatiky na úrovni gymnázia. V praktické části je popsána tvorba didaktického testu, analýza výsledků jeho aplikace a úprava testu pro další použití. Poslední kapitola je věnována doporučení pro vybranou střední školu - gymnázium.
Anotace v angličtině
The didactic test is a very important element in pupil assessment, as it reflects the student's mastery of the subject matter and provides feedback for the teacher's teaching success. The aim of this bachelor thesis is to create and verify a didactic test for the subject Informatics and Computer Science in the first year of grammar school for the topic Fundamentals of Informatics. The theoretical part is devoted to testing in general, then to the didactic test, to its creation and to the description of Computer Science teaching at the grammar school level. In the practical part is described creation of didactic test, analysis of its application and modification of the test for further use. The last chapter is devoted to the recommendation for a selected secondary school - grammar school.
Klíčová slova
test, didaktický test, hodnocení, testování v informatice
Klíčová slova v angličtině
test, achievement test, assessment, testing in computer science
Rozsah průvodní práce
83 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Didaktický test je velmi důležitým prvkem v hodnocení žáků, jelikož reflektuje zvládnutí učiva studentem a poskytuje zpětnou vazbu o úspěšnosti výuky učitele. Cílem této bakalářské práce je vytvoření a ověření didaktického testu pro předmět Informatika a výpočetní technika v prvním ročníku gymnázia na téma Základy informatiky. Teoretická část je věnována testování obecně, poté didaktickému testu, jeho tvorbě a popisu výuky informatiky na úrovni gymnázia. V praktické části je popsána tvorba didaktického testu, analýza výsledků jeho aplikace a úprava testu pro další použití. Poslední kapitola je věnována doporučení pro vybranou střední školu - gymnázium.
Anotace v angličtině
The didactic test is a very important element in pupil assessment, as it reflects the student's mastery of the subject matter and provides feedback for the teacher's teaching success. The aim of this bachelor thesis is to create and verify a didactic test for the subject Informatics and Computer Science in the first year of grammar school for the topic Fundamentals of Informatics. The theoretical part is devoted to testing in general, then to the didactic test, to its creation and to the description of Computer Science teaching at the grammar school level. In the practical part is described creation of didactic test, analysis of its application and modification of the test for further use. The last chapter is devoted to the recommendation for a selected secondary school - grammar school.
Klíčová slova
test, didaktický test, hodnocení, testování v informatice
Klíčová slova v angličtině
test, achievement test, assessment, testing in computer science
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o výuce informatiky na úrovni vyššího sekundárního vzdělávání.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti tvorby a ověřování didaktických testů.
Příprava metodiky aplikační části práce s důrazem na vybraný školní vzdělávací program.
Tvorba didaktického testu z vybraného učiva informatiky, ověření parametrů testu.
Tvorba manuálu pro administraci a vyhodnocení testu.
Prezentace výsledků a doporučení pro praxi střední školy.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o výuce informatiky na úrovni vyššího sekundárního vzdělávání.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti tvorby a ověřování didaktických testů.
Příprava metodiky aplikační části práce s důrazem na vybraný školní vzdělávací program.
Tvorba didaktického testu z vybraného učiva informatiky, ověření parametrů testu.
Tvorba manuálu pro administraci a vyhodnocení testu.
Prezentace výsledků a doporučení pro praxi střední školy.
Seznam doporučené literatury
Burjan, V. (2005). Tvorba a využívanie školských testov v pedagogickej praxi. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum v Bratislave.
Čandík, M., & Chudý, Š. (2005). Didaktika informatiky. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Jelínek, M., Květon, P., & Vobořil, D. (2011). Testování v psychologii: teorie odpovědi na položku a počítačové adaptivní testování. Praha: Grada.
Popham, W. J. (2017). The ABCs of educational testing: demystifying the tools that shape our schools. Thousand Oaks: Corwin, a SAGE Publishing Company.
Tišťanová, K. (2016). Hodnotenie v školskej praxi. Bratislava: Iris.
Seznam doporučené literatury
Burjan, V. (2005). Tvorba a využívanie školských testov v pedagogickej praxi. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum v Bratislave.
Čandík, M., & Chudý, Š. (2005). Didaktika informatiky. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Jelínek, M., Květon, P., & Vobořil, D. (2011). Testování v psychologii: teorie odpovědi na položku a počítačové adaptivní testování. Praha: Grada.
Popham, W. J. (2017). The ABCs of educational testing: demystifying the tools that shape our schools. Thousand Oaks: Corwin, a SAGE Publishing Company.
Tišťanová, K. (2016). Hodnotenie v školskej praxi. Bratislava: Iris.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci s problémy. Zaměřila se na představení teoretické části a podrobněji pak části praktické. Studentka dokázala reagovat na otázky z posudků. Studentka vytyčila silné a slabé stránky práce, což komise shledala jako cenné. Vedoucí práce konstatovala, že teoretická část práce připomíná soubor výpisků z učebnicové literatury bez propojení s řešeným problémem. Oponent se taktéž vyjádřil k nevhodnosti použitých zdrojů. Teoretickou část shledává velmi rozsáhlou a nepřehlednou. Vedoucí práce konstatovala zásadní nedodržení citační normy na základě kontroly plagiátorství v systému Theses.cz. Na základě této kontroly, byla zjištěna podobnost s jinými dokumenty v rozsahu až 11%. Vedoucí popsala řešení situace v souladu se směrnicí rektora č. 6/2013. Vedení fakulty FHS UTB ve Zlíně připustilo práci k obhajobě. Na základě obhajoby a hlasování byla práce hodnocena stupněm F a studentce bylo uloženo přepracování práce. Studentka se vyjádřila k nedodržení citační normy, jako ke své zásadní chybě při zpracovávání závěrečné práce.
Komise se v rámci hlasování shodla na hodnocení F v poměru 4 hlasů pro hodnocení F. 2 členové komise byli proti rozhodnutí. Odůvodněním bylo, že z hlediska odborného došlo k pochybení citační etiky, ale doc. Pata se domnívá, že nebylo tak zásadního charakteru, které by zapříčinilo klasifikaci F. Důvod společného rozhodnutí byl ten, že studentka použila v literatuře značné množství zdrojů, ze kterých čerpala.