Předkládaná diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. Věnuje se problematice subjektivního sociálního statusu učitelů mateřských škol. Teoretická část je zaměřena na učitelskou profesi, zvláště pak na učitele mateřské školy. Objasněny jsou zde také pojmy týkající se subjektivního sociálního statusu. Empirická část diplomové práce popisuje kvan-titativní výzkum realizovaný prostřednictvím dotazníku administrovaného učitelům mateř-ských škol a interview s učiteli mateřských škol. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jaký subjektivní sociální status mají učitelé mateřských škol. Sesbíraná data byla vyhodnocena a následně interpretována. Ze získaných dat vyplynuly velmi negativní výsledky, jež prokáza-ly negativní subjektivní sociální status.
Anotace v angličtině
The presented diploma thesis has a theoretical-empirical character. It analyses the subjective social status of kindergarten teachers. The theoretical part focuses on the teaching profes-sion as such, especially on teachers in kindergarten. Furthermore, certain terms connected to the subjective social status are explained. The empirical part of the diploma thesis pre-sents a quantitative research realised through a questionnaire which was administrated to kindergarten teachers and through interviews with the teachers. The collected data were evaluated and interpreted. The results from the acquired data are very negative and prove a highly negative subjective social status.
Klíčová slova
sociální status učitele, předškolní vzdělávání, společnost, prestiž
Klíčová slova v angličtině
social status of a teacher, pre-school education, society, prestige
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. Věnuje se problematice subjektivního sociálního statusu učitelů mateřských škol. Teoretická část je zaměřena na učitelskou profesi, zvláště pak na učitele mateřské školy. Objasněny jsou zde také pojmy týkající se subjektivního sociálního statusu. Empirická část diplomové práce popisuje kvan-titativní výzkum realizovaný prostřednictvím dotazníku administrovaného učitelům mateř-ských škol a interview s učiteli mateřských škol. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jaký subjektivní sociální status mají učitelé mateřských škol. Sesbíraná data byla vyhodnocena a následně interpretována. Ze získaných dat vyplynuly velmi negativní výsledky, jež prokáza-ly negativní subjektivní sociální status.
Anotace v angličtině
The presented diploma thesis has a theoretical-empirical character. It analyses the subjective social status of kindergarten teachers. The theoretical part focuses on the teaching profes-sion as such, especially on teachers in kindergarten. Furthermore, certain terms connected to the subjective social status are explained. The empirical part of the diploma thesis pre-sents a quantitative research realised through a questionnaire which was administrated to kindergarten teachers and through interviews with the teachers. The collected data were evaluated and interpreted. The results from the acquired data are very negative and prove a highly negative subjective social status.
Klíčová slova
sociální status učitele, předškolní vzdělávání, společnost, prestiž
Klíčová slova v angličtině
social status of a teacher, pre-school education, society, prestige
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o profesionalizaci učitelského povolání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na subjektivní a objektivní sociální status učitelů mateřských škol.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného problému a výzkumných cílů.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku a interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace doporučení pro profesionalizaci učitelského vzdělávání.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o profesionalizaci učitelského povolání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na subjektivní a objektivní sociální status učitelů mateřských škol.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného problému a výzkumných cílů.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku a interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace doporučení pro profesionalizaci učitelského vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
Baumeister, R. F., & Bushman, B. J. (2017). Social psychology and human nature (4th edition). Boston: Cengage Learning.
Havlík, R. & Koťa, J. (2011). Sociologie výchovy a školy (Vyd. 3). Praha: Portál.
Inayet, A., Tugba, G. D, & Ozge, E. (2017). Teacher´s Views Regarding the Social Status of the Teaching Prefessions, The Anthropologist, 22(2), 146 - 156.
Lukášová, H. (2015). Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Urbánek, P. (2005). Vybrané problémy učitelské profese: aktuální analýza. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Fakulta pedagogická.
Seznam doporučené literatury
Baumeister, R. F., & Bushman, B. J. (2017). Social psychology and human nature (4th edition). Boston: Cengage Learning.
Havlík, R. & Koťa, J. (2011). Sociologie výchovy a školy (Vyd. 3). Praha: Portál.
Inayet, A., Tugba, G. D, & Ozge, E. (2017). Teacher´s Views Regarding the Social Status of the Teaching Prefessions, The Anthropologist, 22(2), 146 - 156.
Lukášová, H. (2015). Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Urbánek, P. (2005). Vybrané problémy učitelské profese: aktuální analýza. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Fakulta pedagogická.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Zaměřila se na prezentaci výzkumných zjištění. Vedoucí práce poukazuje na osobní angažovanost studentky k tématu, upozorňuje na nejasná vyjádření v empirické části práce (např. status). Oponent práce vyzdvihuje zajímavost tématu. V empirické části hodnotí interpretaci, hypotézy a výzkumné otázky. Oponentovi chybí v práci koncepce dotazníku. Studentka zodpověděla otázky z posudků diplomové práce. Poté proběhla diskuse s komisí k přístupům k hodnocení učitelství. Studentka argumentovala na základě výsledků svého výzkumu. Byla vedena diskuse k pojmu sociální status.